Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21E probleem
#1
Had hier eerder iets gepost met de vraag: B21E vervangen door B23E(T) of B230E(T).

Die post is allang weg vanwege een recent probleem hier op het forum. Nu belde mijn vrouw gisteren met de mededeling dat ze onze aanwinst cq 245 GLE op een parkeerplaats achter heeft moeten laten vanwege een motor die niet meer wilde.

Vandaag is een vriend ff langsgegaan: Krukas krijgt hij met geen mogelijkheid rond. Genoeg Olie ook nog water....!?
Een B55W automaat erachter die af en toe wel herrie maakte (ook de waterpomp soms).

Vraag: Als de kruksas zich niet laat verdraaien is het echt de krukas met kapotte lagers of een drijfstand die eea blokkeert of kan het ook nog ergens in de koppelomvormer van de automaat zitten? Let op: De auto laat zich wel netjes van zijn plaats duwen.

Ik hoor wel en anders zie die tips van een leuk motortje zeker welkom!!!!!!!
(zit wel aan iets zwaarders te denken dan wat er nu inzit!) Wink


245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Vreemd hoor, een krukas die niet voor of achteruit wil. Heeft je vriend met een meters lange hefboom aan de krukaspoeliebout getrokken of aan de V snaar, dat scheelt nogal? Met de startmotor geprobeerd? Misschien is-ie vastgeslagen in de starterkrans (dan zou die losschieten als de krukas de andere kant op verdraaid wordt).
Zonder enige aanleiding of waarschuwing ook nog. Ik zou niet meteen aan de krukas of drijfstangen denken, dat zou eerst gaan ratelen. Eerder iets wat daaraan hangt of daar vanaf aangedreven wordt. Nokjes van oliepomp afgebroken, starterkrans van vliegwiel gebroken, erg exotisch allemaal.

Een automaat heeft geen vaste verbinding tussen wielen en motor, alleen ATF, dus je kan hem altijd wegduwen tenzij in P.

De krukas zit aan de koppelomvormer vast, het enige waar die op zijn beurt vast opzit is de oliepomp in de bak. Kan me niet voorstellen dat zo'n pompje de hele motor blokkeert.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt Marc,
Aanvullende info is dat die vriend al ong. 50 motoren van volvo door zijn handen heeft zien gaan dus deze B21E zal wel vast zitten. >Sad
Van mij vrouw begreep ik dat de volvo op de snelweg ong. 5 km van huis begon te ratelen. Bij de afslag 5 km verder tijdens hhet stilstaan sloeg de motor af. Daarna nog 2 keer afgeslagen bij een bocht. Op plaats van bestemming tijdens inparkeren sloeg de motor af en liet zich niet meer starten. Netjes geparkeerd en daar staat de volvo nog steeds..

Tussen motor en bw55 bak kan dus niets de krukas blokkeren. zal dus wel een wissel van motoren moeten worden. >Sad
Kan er tenminste een B23E in Big Grin


245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Hier is er al een B23E in Groesbeek, niet uit 1994, eerder 1984: http://link.marktplaats.nl/290784549

De 740 (meest GLE) is met de nieuwere versie, de B230E geleverd: http://link.marktplaats.nl/287360331

In Engeland komt deze motor ook in de 240 voor.

ALS de K jet injectie zich aan kan passen aan het grotere cilindervolume, hang je een willekeurig B23(0) onderblok onder je cilinderkop, en broemen maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Hallo Marc,

Bedankt voor de zoektocht. Heb gisteren avond reeds een motor vanaf marktplaats gereserveerd. Zou een goedlopende B23E zijn van 87 uit een 240. Dus dat is plug en play.

Hoewel ik eerst eens goed naar de oliepomp ga kijken. Vermoed dat daar de oorzaak ligt. Dus
ook even de pomp van de andere motor checkku.. Zal het met fotomateriaal later toelichten.

Bedankt zover.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
B23E is niet meer geleverd in '87.
Antwoord
#7
dan zal die wel ouder zijn... In ieder geval met K.Jet dus zou gemakkelijk moeten zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
als je ooit op lpg wilt gaan rijden, dan zou ik nu voor een blok met carburateur kiezen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#9
De beste man weet blijkbaar niet het verschil tussen een 240 en een 740. Kortom: Het is een B230E uit 1988 geworden en ziet er fris/gezond uit. Volgens de eigenaar van het blok kon mijn blok wel eens een loslatend lagerschaaltje hebben wat is gaan vreten en ook een rare oliedruk uitlezing verzorgd bij stationair.

Snap niet wat de mensen tegen K-Jet injektie blokken hebben. Ken er diverse die LPG gebruiken in combinatie met K-Jet. GEEN CENTJE PIJN... (Je moet wel een paar centjes uit durven te geven en niet op de installatie beknibbelen.)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
ja ik vind het ook vreemd. veel mensen gebruiken lpg om te besparen, misschien mag de installatie dan ook niet veel kosten. mensen die ik ken hebben lpi en lsi, werkt echt mooi. verdamper met venturi heb ik ook vaker mee gereden (op injectie en carb) en dat is toch wel jammer dat het flink wat vermogen (kan) verliezen. Goede afstelling geeft beduidend meer koppel en minder slijtage+verbruik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.565 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 556 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.147 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.024 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.173 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 9.263 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.893 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.091 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.652 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 25.427 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)