Berichten: 14
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2008
Sta voor een raadsel! ik heb een 245 GL uit 1979.Als ik in de lagere versnellingen snel wil schakelen-optrekken, is het net of de koppelong blijft `hangen`! even opnieuw de koppeling indrukken en het is weer goed. Ik denk aan een kapot-versleten druklager,maar hoop op andere suggesties.Ik laat de koppeling etc binnenkort vervangen,althans ik denk dat het daarmee opgelost moet zijn! Wie heeft een idee? >

Of zelf ook eens gehad?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Hoor je een duidelijk ander geluid als je met draaiende motor de koppeling intrapt?
Een versleten druklager is meestal duidelijk hoorbaar.
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De as waar de kopp. plaat over schuift hoort lekker vet te zijn, als dat niet zo is kan de plaat wat blijven hangen. En dan kraakt het wel eens. Vooral in de achteruit zou je dat goed moeten horen, dus tijdje in zijn vrij draaien, dan kopp. in, gelijk achteruit inschakelen, dat zou goed hoorbaar moeten zijn. Dan hetzelfde maar wacht je 1 tel met achteruit inschakelen, minder kraak? 2 tellen, nog minder kraak? Enz, tot je kraakvrij in de achteruit kan schakelen. Pak 'em beet 5 seconde moet genoeg zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 14
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2008
hoor geen krakende geluiden.Zou misschien wel de smering kunnen zijn? Als de koppeling aangrijpt,wanneer ik voor de tweede keer intrap,gaat het wel normaal.Ook in de bocht onstaat soms dit probleem,als ik snel op wil trekken. Dius even voor het beeld: optrekken in de eerste en tweede versnelling,daarbij lijkt de koppeling soms te slippen/slecht aan te grijpen.In de hogere gebeurt dit niet,waarschijnlijk door minder tractie?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Je zou de kabel eens bij kunnen stellen. Niet alles gaat vanzelf in een 240.
Als je bij het uiteinde van de kabel onder de auto rommelt moet er wat speling zijn, ontkoppelarm moet beweging in zitten (en er moet ook wat speling in het pedaal zijn).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Dat probleem ken ik wel... Klinkt als een vette koppelingsplaat. Heb je dat probleem vooral bij koude motor?
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 14
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2008
koude motor,weet ik niet zeker! Vette koppelingsplaat of een verkeerde (lees imitatie) plaat zou ook kunnen.ik heb ook bij een Saab 96 problemen gehad met een imitatie.Bleek te dik,schakelen werd nagenoeg onmogelijk! Maandag gaat de bak open.Zal op het forum de bevindingen melden ter lering! (zonder vermaak!!)
Berichten: 14
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2008
vandaag koppeling vervangen.Bleek eeen ander drukgroep in te zitten als degene die er in hoort te zitten. Probleem lij :

kt daarmee vooralsnog opgelost.Dankje voor het meedenken!