25 August 2009, 09:27
Funsdaf schreef:NGK: BPR 6 ES
Juist, die!! ;D ;D Thankx!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Startproblemen na motor ombouw 245 Turbo
|
25 August 2009, 09:27
Funsdaf schreef:NGK: BPR 6 ES Juist, die!! ;D ;D Thankx! "Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
30 August 2009, 23:49
Afgelopen vrijdag maar eens weer aan 245 gewerkt nadat ik de auto een dag of drie niet kon uitstaan...
Alle massa draden gechekt en zo ook de bougies. Alles okee maar niet starten. Bij toeval ontdekte ik dat de bobine kabel van de 245 niet matcht met de bobine van de 230Ft motor. Dus een bobinekabel gepakt van de 230FT, maar die sloot weer niet aan op de verdelerkap. Andere nieuwe ver.kap (Volkswagen!) gehaald voor 9!!! euro met stiftjes binnenin de 5 gaten voor de kabels. Alles gemonteerd en vervolgens de 2 langste 940 kabels gemonteerd. Daarna als proef 2 lange bougiekabels van een alfa 164 (V6) ook geplaatst op de VW-verdeler. Deze 5 kabels hebben alle een weerstand van max.3k ohm terwijl de 245 turbo kabels een weerstand hebben van 9 a 10k ohm. door de lage weerstand zou ik nu een beter vonk moeten hebben en dat was dus ook het resultaat. Maar nog steeds geen leven in de brouwerij... Daar na de ontsteking 180 graden gedraaid metbde gedachte dat dat ook niet zal helpen... Halleluja! hij liep op 4 poten en netjes staionair. Het probleem zat em dus in de hoge weerstand kabels van de 245 turbo die het perfect doen op die auto, maar niet passen bij de 940-ontsteking. Gelijk een nieuw setje special made lage weerstand kabels besteld bij een handelaar in Oudehaske(marktplaats). Dank voor het meedenken en wat mij betreft kan dit topic op slot Gr. Gydo
31 August 2009, 10:14
Funsdaf schreef:Maar lag het niet aan de bobinekabel dan? aangezien die niet paste? Dat is toch ook wat ik uit je verhaal lees: je vervangt de bobinekabel en draait de ontsteking en hij loopt. Heb je al eens getest met de oude (hogere weerstand) bougieskabels teruggeplaatst? Maar goed nieuws natuurlijk, ik kan me voorstellen hoe frustrerend dit moet geweest zijn! ![]()
31 August 2009, 12:21
Het lag ook aan de bobinekabel: te hoge weerstand en geen goede aansluiting op de bobine en toch hadden de bougies een vonk. Het truukje van de onsteking 180 gr draaien had ik al eens geprobeerd maar toen met de 245 kabels en dat werkte niet. De vonk was gewoon niet krachtig genoeg met die hoge weerstand kabels. Ik denk dat de 245 turbo een soort onstekings/vonk-versterker (zwart kastje linksvoor in m.compartiment) standaard heeft die er voor zorgt dat de bougies zelfs met hoge weerstandkabels een goede vonk heeft. Het heeft te maken hoe het onstekingssysteem ontworpen is denk ik. Ben wel erg blij dat ie nu loopt. Kan ik deze week alles netjes maken en de gastank inbouwen. En dan gaan met de turbo voor 45 ct/liter ! Ohja ook nog effe keuren bij de RDW, maar ja dat is een peuleschilletje.
Funsdaf: plaatsen van hogeweerstand kabels begin ik niet meer aan. Alle 5 kabels hebben nu een max. weerstand van 3 kilo Ohm en zijn gemaakt i.c.m. het 940 onst.sysyteem. Behoorlijk frusti ja. Maar de aanhouder wint! |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|