Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen na motor ombouw 245 Turbo
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een mooie 245 turbo en heb gemerkt dat het niet zo makkelijk is om deze motor mooi en storingsvrij op lpg te laten lopen. Daarom heb ik 2 maand geleden een complete B230FT motor ( Volvo 940 uit 1993) gekocht inclusief een bijbehorende LPG- dampgasinstallatie (Tartarini). Volgens de vorige eigenaar(betrouwbaar) liep het blok goed op gas en benzine en had niet meer dan 2 ton gelopen. De lpg-installatie is van 2007.

Nu heb ik het geheel in mijn 245 turbo gebouwd inclusief computers, 940 kabelboom, alle lpg onderdelen(behalve leiding en tank), maar hij start niet. Ik heb alles geprobeerd wat in mij op kwam, maar hij heeft er geen zin in.

Hieronder enkele feiten:

- B230FT, kabelboom 940 incl inj- en inspuitcomputer (LH 2.4) + alle onderdelen die daar aan vast zitten
- Brandstof relais van 940 gebruikt en werkt goed (beide pompen werken)
- Alle aansluitingen van de inj-en inspuitcomputer gecontroleerd aan de hand van schema’s
- Lpg gebeuren gecontroleerd aan de hand van inbouwvoorschriften
- Verdeler cilinderkop vervangen door verdeler zijkant blok(B230F, 1987) en tussenas gemonteerd
- Onsteking afgesteld op ongeveer 10 VDP (merkteken krukaspoelie, dist.kap, zuiger bovenste dooie punt, rotor naar 1e cilinder)
- Nieuwe rotor, bougies,verdelerkap, en bdp-sensor op vliegwiel zorgt voor signaal
- De bougies vonken en worden nat(dus de injectors gaan open neem ik aan)

Kan het zijn dat de computers gereset moeten worden doordat ze een tijdje zonder stroom hebben gezeten? Kan het me niet voorstellen, maar wie weet? Wie weet waar het aan kan liggen? Alle input is welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Gydo
Antwoord
Ik heb op de volvobeurs eens gezien dat iemand datzelfde had gedaan en die had een probleem met ompolen opgelost met allerlei relais, wellicht is dat een richting om in te denken.. ik ben de details kwijt maar misschien de andere leden
ben benieuwd,
Gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
Volvomano, dank voor je reactie. Ik weet niet precies wat je met ompolen bedoeld, maar ik denk zelf dat het geheel toch zo moet lopen. Ik heb alles aangesloten precies op die manier zoals het ook in een 940 zit. Het systeem is redelijk op zichzelf staand en zou in principeop 3 a 4 draden moeten kunnen lopen (ze doen het zo in de crosserij).

Ik heb vandaag toch maar eens de weerstanden gemeten van de bougiekabels ondanks dat ik wel een vonk heb. Alle kabels hebben hebben een weerstand van ongeveer 9k 0hm en dat is veel schat ik. Deze kabels komen van de 245 turbo en de B21ET starte er prima op (ook bij -10 graad celcius). Ik denk dat de weerstanden te hoog zijn voor het B230FT blok om em aan de praat te krijgen. De weerstanden van de orgineel 940 bougiekabels zijn ongeveer 3k ohm en daar liep het blok wel op.

Ik ben van plan om een setje Magnecor 8.5 mm kabels te bestellen bij Europeen tuning. Iemand ervaring hiermee?
Antwoord
Ik zou de kabels niet vervangen 9 kOhm is normaal, het zijn namelijk bougiekabels met interne weerstand ipv volle koperkern. Hierdoor krijg je minder ruis op je spanningsnet.

Werken je injectoren, meet je signaal op de aansluitingen?
Antwoord
als je een vonk hebt en een natte bougie dan is er toch maar een mogelijkheid? dat hij vonkt op een veerkeerd tijdstip.. wellicht is de ontstekingsvolgorde dan toch verkeerd? heb je al daarmee geexperimenteerd?
gewoon proberen 180 graden om te zetten oid kan voor de motor geen kwaad..
:-\
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
de ontsteking 180 graden draaien heb ik al geprobeerd, maar zonder resultaat helaas. En de volgorde heb ik nu twee maal gecontroleerd en die is juist, namelijk 1-3-4--2.

Wat mij dus opviel dat de bougiekabels van de 245 turbo ongeveer 9k ohm weerstand hebben en dat de 940 B230FT bougiekabels een weerstand hebben van ongeveer 3k ohm. Ik denk dat ik daar het probleem moet gaan zoeken. Ik weet het anders ook niet meer. ???

de injectoren werken wel denk ik... Bougies zijn nat en tijdens het starten meet ik met een multimeter(niet ideaal) ongeveer 10 a 11 volt. Hoe kun je je meten of ze open en dicht gaan zonder speciaal gereedschap?
Antwoord
vliegwiel op goede positie? (TDC (cilinder 1), missende 2 gaten van 60-2 vliegwiel in startmotorgat? nokkenas dan goed getimed?)
pulsen de injectoren?
alle stroom op de nodige plekken tijdens starten?

kabelboom aanpassen voor gebruik in 240/'alleenstaand' is idd goed te doen, dat is hoofdzakelijk spul weghalen. hoeft niets speciaals mee te gebeuren 9of ompolen oid..?). zelf hebben we ook al eens zon kabelboom aangepast en dat werkt ook goed zonder gekke aanpassingen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Vliegwiel en sensor zijn niet van zijn plek geweest tijdens de ombouw. Ik heb alleen de M46 van de 245 turbo achter de B230Ft geplaatst en verder niks verstoord. De /het vliegwielkrans mist idd twee teentjes en de nokkenas zit ook zoals het hoort. Wel gelijk een nieuwe dist,riem gemonteerd maar tijdens die klus geen fouten gemaakt.

En alle drie computers zijn voorzien van massa en stroom volgens de 940 stroomroute.

Ik zal morgen de massa van het inlaatspruitstuk herstellen. misschien dat het dan beter gaat.

Ik hou jullie op de hoogte.
Antwoord
vandaag de massa verbinding van het inl.spruitstuk gemaakt.
Vervolgens een nieuwe startpoging.... en zonder resultaat
Daarna een poging met starthulp(ether) en ook helaas zonder resultaat.

Vervolgens gecontroleert of de injectors werken. Punt van een schroevedraaier tegen de injector en andere einde tegen je oor. Duidelijk te horen dat de injectors tikken en dus open en dicht gaan... Bougies zijn ook vochtig...

tja, nog maar eens een nachtje( komen de beste ideeen bovendrijven) over slapen...
Antwoord
De massadraad van het inlaatspruitstuk heb je het over. Heb je ook de massadraad naar het schutbord vanaf de kleppendeksel goed aangelegd? Kan veel schelen.

De benzinetoevoer is ook juist? Ik bedoel zit er voldoende druk achter? De pomp van de 245 is voor K-jet en zal denk ik te veel afwijken.

Maar ik zou ALLE massadraden eens goed bekijken en opnieuw los en weer vast maken om je er van te overtuigen dat dat iig uitgesloten kan worden. Dan verder zoeken het rijtje af met in je achterhoofd; 'vonk plus peut op het juiste tijdstip = gaan!' Lastig probleem maar volgens mij moet het op te lossen zijn!

Je zegt in je verhaal dat je de bougies hebt vervangen door nieuwe. Zijn het ook de juiste nieuwe bougies? Geen fancy shit (spreek hier uit ervaring), maar kies de 'gewone' NGK's. Goedkoop maar goed. Laat door je automaterialen zaak even opzoeken welke je nodig hebt. De bougiekabels idemdito. Ik heb die Magnecors ook. Maar ik betwijfel of het nu echt beter is of niet. Het smoelt wel lekker, dat wel maar wat heb je er aan als je motor niet loopt. Zoek bij diezelfde automaterialenzaak naar een A merk en bestel die nieuw. Sluit zaken zo een voor een uit. En je hebt zo de boel draaiend.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 320 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 523 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.072 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 954 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.562 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.182 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.514 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.559 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.557 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.307 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)