Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op zoek naar een 164 + bijkomende vragen
#51
Nee, ik heb hem nog niet bekeken Sad :-[

Door een verschrikkelijke drukte op mijn werk/opleiding, krijg ik het niet voor mekaar om ruimte vrij te maken om naar NL te rijden (tenminste, niet terwijl er nog daglicht is!). Ik zit er verschrikkelijk verveeld mee, echt balen >Sad

Ik zal geluk moeten hebben dat ie er nog is, als ik er ein-de-lijk eens geraak. We zien wel..

Bedankt voor je pb, trouwens! Ik wist niet ahv welke manier ik je het beste kon bereiken. Blijkbaar allebei ;D
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#52
Ondertussen maar nog eens een up-date in de wereld sturen.

Zoektocht staat momenteel maar op een (heel) laag pitje, door de aanhoudende drukte van mijn werk/opleiding. Bovendien staan er nu ook examens voor de deur, dus kan ik er nog minder tussenuit. Daardoor moet ik in de eerste plaats de aanbiedingen in NL voorlopig nog links laten liggen, maar maakt niet weg dat ik nog elke dag advertenties zit uit te vlooien :-X

Ik heb ondertussen wel kans gezien twee Belgische 164 op te sporen, of beter: deze hebben mij opgespoord n.a.v. een advertentie die ik een tijdje terug had geplaatst. Op slechts een half uurtje rijden van thuis, dus daar kon ik niet omheen ;D Beide type 1973, injectie, manuele 4-bak met overdrive.

Van ÃÂÃÂn van de twee was ik meteen verkocht, maar helaas had de eigenaar niet "echt" de intentie 'm weg te doen. Tenminste niet dringend. Zijn vraagprijs was absurd: 8500,-. Voor zo'n prijs verwacht ik concoursstaat en dat was ie nou ook echt niet. Cosmetisch was ie wel in orde, maar er zaten verschillende aandachtspunten aan, o.m. het chassis (krikpunten, motorsteunen, schutblad ts motor en interieur, wielbakken,...). Vroeg me een beetje af waarom ie de moeite had genomen me te contacteren als ie niet van zinnens was daar een realistische prijs voor te vragen :Smile

De tweede hou ik nog even in beraad. Er zit zeker cosmetisch werk aan. Ik heb ondertussen wel wat advies ingewonnen bij een carrosseriebedrijf, maar om goed te zijn moet ik nog even terug voor een tweede inspectie. De eigenaar heeft 't momenteel zelf zeer druk, dus dat komt goed uit voor mij. Niets overhaast Wink

Ondertussen doken een paar vragen op:

- weet iemand welke modeljaren en types voorzien zijn van de mistlichten vooraan? Als ik het goed begrijp hebben de eerste types twee ventilatieroosters en werden die later 'vervangen' door lichten. Nu heb ik op onder meer Amerikaanse exemplaren en andere 164-ers uit de laatste bouwjaren opnieuw roosters gezien. Kan dat? Of zijn dat toch mistlichten, maar nu achter een rooster geplaatst?

- ik ben ondertussen gesterkt in het idee dat ik een manuele bak wil, met vijf versnellingen (overdrive). Nu zijn manuele bakken, en zeker met een overdrive behoorlijk in de minderheid wat de advertenties betreft. Vandaar de vraag: is het eventueel te doen om een M400 te vervangen door een M46 of zelfs een M47? Ik begrijp dat er wellicht behoorlijk wat aanpassingen nodig zijn, maar in welke mate? Of zijn er andere, makkelijker (te monteren) opties?

- is het te doen om een tweede zijspiegel te (laten) monteren op exemplaren die daar van fabriekswege niet mee zijn uitgerust?

Grz,
S
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#53
De B30 heeft een eigen koppelingshuis, niks van 140 of 240 series past erop. Je mag al blij zijn met een handbak, 164's zijn al eersteklas benzineslurpers maar met een BW35 automaat wordt dat nog erger (vreemd genoeg heb ik net een 144 met BW35 gekocht, maar dan op gas dus dat zal nog wel op te brengen zijn).
http://www.buvic.com/car/repairs/transmissionswap.html

Ik weet niet wat voor achterassen er gebruikt werden, maar je zou een langere overbrenging kunnen zoeken voor snelwegcomfort. Of hogere banden, yeeeha.
http://www.164club.org/techdata.html#Rear%20axle

Spiegels is een kwestie van gaten boren en monteren maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#54
Tav de vorige spreker,

Voordeel van een B30 icm Bw35 is dat hij ongeacht t gebruik of brandstof eigenlijk altijd evenveel zuipt .. ;D

Ik rijd er ook wel eens een flink stuk mee met een flinke aanhanger, maar t verbruik blijft even hoog zowel op sprit als op lpg.


De mistlampen zitten vaak wel op de knikbumperversie's, k zou in de folders moeten kijken of het accesoires waren toen.
Voordeel van die wagens is dat ze nieuwe vaak als directiewagen etc werden gebruikt en er dus niet altijd werd beknibbeld op opties. Wink
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#55
Bedankt voor de reacties! Handige site(s), btw!
Mja, ik dacht wel dat een bak-swap niet zo simpel ging zijn, maar toch maar ff informeren Wink
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#56
in de sectie te koop staat een 164 met een M46 bak, dus het kan iig wel!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#57
Ik heb interesse in die 164, dus zat hier en daar wat te lezen mbt invoer naar België en de onvermijdelijke keuringen.

Wat blijkt:

Citaat:"IN ELK GEVAL VERBODEN:

(...) Monteren van versnellingsbak met andere overbrengingsverhoudingen"

Uit: Ministeriële Omzendbrief van 15 februari 2006
'Overbrengingsverhoudingen' klinkt voor mij half Chinees, maar klinkt alleszins niet echt gerust. Die 164 had een automaat die is vervangen door een M46 + overdrive.

Heeft dat invloed op de verhoudingen? :-\ :-\
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#58
Dat zou inderdaad betekenen dat een ander type versnellingsbak monteren tot problemen zou kunnen leiden bij invoer, maar ik vraag me af of de keurmeester wel voldoende kennis van zo'n oude Volvo heeft om het te ontdekken Wink
Antwoord
#59
Als het erop aan komt, zullen ze dat nu nÃÂt wel gezien hebben, wellicht :Smile

Maar ik denk dat het hen wÃÂl zal opvallen dat er geen automaat, maar een handbak inzit. En dan zullen ze vast wel eens wat beter kijken :-\ :-X
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 27.153 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.733 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Even voorstellen....... 940 TDic mee naar Oostenrijk DavidH 1 2.501 22 January 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  De zoektocht naar een Volvo 66 Dennis1995 35 27.845 17 January 2016, 21:18
Laatste bericht: Marc1970
  Vakantierit 245 Transfer naar de bergen TransferSmout 17 16.185 21 September 2015, 15:01
Laatste bericht: v700r
  De GROTE overstap naar een volvo 240 van Sjonniebravo 4 3.623 21 March 2015, 09:02
Laatste bericht: Sjonniebravo
  Zoektocht naar een 245 volvovolvo 15 9.690 18 April 2014, 21:27
Laatste bericht: Dopski
  Van 850 GLT naar 244 DL grijzev70tdi 81 40.196 23 October 2013, 00:50
Laatste bericht: grijzev70tdi
  van '92 240 naar '92 240 Super Polar Erikvolvolvo 3 2.978 9 July 2013, 21:10
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Summer of 69 - 144 (van europa naar Grand Luxe GT) ovlov2 62 25.998 6 May 2013, 21:02
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)