13 August 2008, 19:57
De kogel is door de kerk: ik ga op zoek naar een belastingsvrije Volvo!
Degene die weten hoeveel moeite en energie ik gespendeerd heb aan het zoeken naar een geschikte 240, om die vervolgens met evenveel moeite en energie in België te importeren, stellen zich hier misschien een paar vragen. (zie deze topic)
Welnu, ondertussen is de thuissituatie gewijzigd: ik ben gaan samenwonen met mijn partner, waardoor we ineens twÃÂÃÂ auto's voor de deur kregen. Toch een beetje te veel van het goede en wegdoen van de andere auto (Seat arosa) was de minst goede optie. Die is namelijk zowat gloednieuw en bovendien economisch een stuk interessanter waardoor ik dat bij mijn partner niet zo goed verkocht kreeg :
Dankzij die kleine en zuinige nieuwe auto werd het oldtimer-rijden bovendien voor mij al een stuk interessanter dan daarvoor: een auto voor het woon-werk en een oldtimer voor de leuk. Bovendien zijn we nu een overdekte garage rijker, wat het al helemaal aantrekkelijk maakte!
Het was even zoeken naar wat ik precies wou. In eerste instantie ben ik al van kindsaf-aan verknocht aan de baksteenvormen van de 245, dus dat betekende zoeken naar eentje uit de late jaren '70. Daarentegen vond ik de klassieke look van bijvoorbeeld de Amazon ook heel erg aantrekkelijk. Stiekem was ik echter ondertussen helemaal gewend geraakt aan het comfort van het rijden in de 240. Dat inruilen zou toch met weemoed zijn.
Nu, om een lang verhaal kort te maken: ik meen dat ik in de 164 een heel mooi en tegelijk apart compromis heb gevonden!
De Volvo 164 heeft (vooral) vanaf 1973 heel wat gelijkenissen met de 100- en de 200-serie. Vanaf 1973 is het interieur (dash en stuur) quasi identiek aan de vroege 240/late 140. Stuurbekrachtiging is dan bovendien al enkele jaren standaard geworden. Een klassieke look vooraan en baksteenvormen elders, ideaal 8)
Dus.. zoeken maar naar een Volvo 164. De vereisten zijn echter:
- handbak
- uit 1973, 1974 of 1975
- gÃÂÃÂn restauratie-object of te veel werk (leek zijnde), toch zeker voor wat betreft de carrosserie
- geen buitensporige gedragen, gezien het eerder beperkte budget
Dat betekent ook dat de huidige 240 op termijn in de verkoop zal gaan. 't Doet pijn, dat wel :'(
Degene die weten hoeveel moeite en energie ik gespendeerd heb aan het zoeken naar een geschikte 240, om die vervolgens met evenveel moeite en energie in België te importeren, stellen zich hier misschien een paar vragen. (zie deze topic)
Welnu, ondertussen is de thuissituatie gewijzigd: ik ben gaan samenwonen met mijn partner, waardoor we ineens twÃÂÃÂ auto's voor de deur kregen. Toch een beetje te veel van het goede en wegdoen van de andere auto (Seat arosa) was de minst goede optie. Die is namelijk zowat gloednieuw en bovendien economisch een stuk interessanter waardoor ik dat bij mijn partner niet zo goed verkocht kreeg :
Dankzij die kleine en zuinige nieuwe auto werd het oldtimer-rijden bovendien voor mij al een stuk interessanter dan daarvoor: een auto voor het woon-werk en een oldtimer voor de leuk. Bovendien zijn we nu een overdekte garage rijker, wat het al helemaal aantrekkelijk maakte!Het was even zoeken naar wat ik precies wou. In eerste instantie ben ik al van kindsaf-aan verknocht aan de baksteenvormen van de 245, dus dat betekende zoeken naar eentje uit de late jaren '70. Daarentegen vond ik de klassieke look van bijvoorbeeld de Amazon ook heel erg aantrekkelijk. Stiekem was ik echter ondertussen helemaal gewend geraakt aan het comfort van het rijden in de 240. Dat inruilen zou toch met weemoed zijn.
Nu, om een lang verhaal kort te maken: ik meen dat ik in de 164 een heel mooi en tegelijk apart compromis heb gevonden!
De Volvo 164 heeft (vooral) vanaf 1973 heel wat gelijkenissen met de 100- en de 200-serie. Vanaf 1973 is het interieur (dash en stuur) quasi identiek aan de vroege 240/late 140. Stuurbekrachtiging is dan bovendien al enkele jaren standaard geworden. Een klassieke look vooraan en baksteenvormen elders, ideaal 8)
Dus.. zoeken maar naar een Volvo 164. De vereisten zijn echter:
- handbak
- uit 1973, 1974 of 1975
- gÃÂÃÂn restauratie-object of te veel werk (leek zijnde), toch zeker voor wat betreft de carrosserie
- geen buitensporige gedragen, gezien het eerder beperkte budget

Dat betekent ook dat de huidige 240 op termijn in de verkoop zal gaan. 't Doet pijn, dat wel :'(

![[Afbeelding: sig3x.jpg]](http://janthea.nl/Volvo/sig3x.jpg)