Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen stroom op de tankpomp en brandstofpomp
Hallo mensen ik loop even vast met deze '90 240 DL, model '89;
Het begon op een mooie dag met een lekkende benzineslang, of liever gezet een compleet gedesintegreerde slangklem. Mag best na 18 jaar. Slang verpluverd: nieuwe slang. Natuurlijk is dan de rest ook gaar en het koste me werkelijk geen enkele moeite om alle brandstofpijpjes op de benzinetank af te breken. Voor de zekerheid de tank eraf en ook die was effe te ver heen om terug te plaatsen. Aldus: een andere tank met tankpompgarnituurtje en rijden maar. Voor de goede orde: Ik heb de tankpomp gecheckt en hij deed het dus mijn conclusie was dat dat connectortje in orde was. Tja en toen.... 1 dag later de ANWB erbij want 't ding deed rien ne va plus. ( Na 8 jaar zijn we dan eindelijk afgesleept, inclusief mijn ego..) Thuis gekomen zoeken:
Tankpomp deed het niet meer en ook de brandstof pomp niet: van de eerste was toch het connectortje stuk gegaan en helaas de tweede was waarschijliijk drooggelopen.
Zijn we er nog?
Dus alles vernieuwd: de tankpomp opnieuw bedraad via het derde tuutje dat toch afgedopt zit en een nieuwe brandstofpomp. Hier even een waarschuwing; pionier niet met deze pompen want ze zijn allejesus duur!!
Oja en een nieuw filter.
Dan zou die het toch moeten doen, maar beide pompen krijgen geen stroom meer >Sad
Niks doet het en ik heb verder niet aan het elektrisch systeem gezeten, dacht ik. Alle zekeringen intact.
Ik probeer soep te koken van het bedradingschema ( Olving), maar ik kom er bij het brandstof relais niet uit: In mijn connector zitten 2 oranje draden die op geen enkel schema terug te vinden zijn. De nummers op het schema van het relais kloppen ook eigenlijk niet met hoe ik het aantref.
Hoe moet ik zoeken: Om te testen heb ik een extra relais en computer liggen, maar hoe weet ik nu of een relais goed werkt??

Groeten, Ferry (v0lv0)

PS tijdens mijn zoektocht kwam ik een verbrande connector op het grrotlichtrelais tegen ( boven de pedalen) Het verklaarde de brandlucht van 2 maanden geleden... Tja ik kon niets vinden en ik dacht: "waar rook is komt vanzelf vuur",maar alleen m'n grootlicht deed het niet meer. Tot deze week toe geen tijd gehad om te verder te zoeken. Nu moet ik de tijd er wel voor maken Wink
Antwoord
computer en relais al uitgewisseld?
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
Misschien erg voor de hand liggend, maar massa gecontroleerd?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
Vlgs. Haynes kan je het brandstofrelais (wit, flink formaat) omzeilen door pin 30 en 87/2 op de stekker van dit relais door te schakelen. Zet het contact aan en de pompen gaan draaien.

Alternatief is het verbinden van de linkerkanten (de 'warme' kant) van zekering 4 en 6. Daar staat niet zo duideljk bij of het contact aan of uit moet.

Het brandstofrelais klikt 2 keer: 1 als je het contact aanzet, 2 als de motor rondgaat.

Dat verlichtingsrelais (klein kubusje) is een kwestie van verbrande meuk afzagen (altijd bij de aarde draad) en deze er met een nieuwe stekker opzetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
het witte brandstofrelais gaat relatief snel stuk, de soldeerverbindingen geven de geest. even opwarmen en opnieuw laten stollen en het relais kan er weer tegenaan. Ook zijn zekeringen soms een issue, gewoon eens vervangen, ze kunnen helemaal broos zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Bedankt marc1970: zekering 4 en 6 doorverbonden laten beide pompen lopen, dus dat werkt.
Nu het relais: Ik begrijp op 30 staat stroom en die verbindt ik door met geel/rood ( 87/2) zijnde draad richting pompen.
Maar: geen prik op 30. Niet met contact op accessoirestand, noch als de motor ronddraait. Dus ook geen klikjes te horen in relais. Computer gewisseld: Geen resultaat. Waar ligt dan de oorsprong van de rode draad die op 30 uitkomt? Zekeringen zijn verder OK. Of zou er toch een verband zijn met de verbrande hoofdstroom naar het grootlicht? Wat is nu de volgende logische stap.
Oja: wat zijn de ervaringen met defecte massa. Ik bedoel waar zit dan de meest voorkomende corrosie?
Antwoord
De 30 draad is je probleem. Komt van zekering 6, en die krijgt 12V rechtstreeks vanaf de accu. Zet eens een extra draadje van de warme kant van #6 naar de 30 pin op het relais.

Vergeten: er zitten nog 2 of 3 zwevende zekeringen in de buurt van de bobine, een daarvan zou ook met brandstofinjectie te maken hebben. Oh, maar als je pompen wel werken met de "#4 aan #6 truc" staat er dus stroom op #6, zoals het hoort.

Misschien toch iets met de #6 zekering zelf? Goed aandrukken, weerstand erover meten, contacten schoonmaken, misschien de stekkers aan de achterkant vd zekeringsdoos? Hierdoor ben ik al eens mijn ruitewissers kwijtgeraakt.
Antwoord
Yep, als ik van #6 naar draad 30 overbrug met een draad buitenom lopen de brandstofpompen. Als ik het nu goed begrijp heb ik te maken met een stroomonderbreking tussen de zekering en en draad 30. Nu dan de rode draad volgen achter het dashboard langs om te zien waar de onderbreking zit?
Enee, amazonturbo, wat bedoelde je met de maasa controleren?

Overigens tot nu alvast grote dank voor de support.
Ik baal er natuurlijk wel van dat het nog steeds niet werkt, terwijl we de auto nodig hebben, maar ik leer er wel weer enorm veel van.
In dat kader bezien zou iemand mij willen uitleggen wat ik moet doen om de weerstand van een zekering door te meten? Ik heb een volt/ohm meter.
Antwoord
De weerstand over 1 mm2 draad is 0,0175 ohm/meter, dus praktisch 0. Zet je multimeter op de laagste stand en meten maar. Ik verwacht niet dat de rode draad zelf kapot is, en die verdwijnt in een dikke bundel dus slecht te meten.
Weerstand zit hem in overgangen, dus de schuifstekkers achterop de zekeringkast (over slechte bereikbaarheid gesproken), en de klemmende contactjes waar de zekering tussen zit. De zekeringen zelf zijn ook van het gammelste type, kan 99% door zijn en er toch nog goed uitzien.

Ronddraaien van de zekering levert bij mijn 144 al het verschil tussen geen en wel richtingaanwijzers (repareren onder het rijden, wat een vreugde).

Je kan met je overbruggingsdraadje toch rijden? Dan maar even zonder zekering.
Antwoord
Te koop: Volvo 240 DL z.g.a.n.:alleen hij loopt niet ??? >Sad
OK resumerend: De pompen werken en zijn goed aangesloten, want als ik overbrug op het brandstofrelais van rood (30) naar geel/rood (87/2) gaan ze draaien, net zoals ik #4 met #6 doorverbind.
Ik heb 30 rechtstreeks op de zekeringkast aangesloten buiten de draadboom om.
Het relais klikt als ik contact aanzet. Toch hoor ik de hoofdpomp niet lopen als ik het contact aanzet en dat deed íe voorheen altijd even. (Ik neem aan om druk op te bouwen. )
Die 2e klik als de startmotor draait hoor of voel ik volgens mij niet.
Oftewel ut ding doettutnie.
Dus ik sta op het punt het hele dashboard los te halen, tenzij iemand nog een briljante ingeving krijgt...

Zo vreemd: in het begin was er niets aan de hand.
Misschien wat ver doorgedacht, maar als een hoofdpomp vastloopt trekt íe op het laatst dan niet heel veel stroom? En kan er daardoor nog meer eraan gegaan zijn?
Vragen, vragen, vragen... Tongue
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 366 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  240 brandstofpompen krijgen geen spanning Volvo240 4 603 28 September 2024, 06:31
Laatste bericht: Volvo240
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.329 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.350 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 5.020 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 3.507 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  Welke brandstofpomp? Mark244 1 2.644 7 December 2016, 00:21
Laatste bericht: jos245
  Geen spanning radio snaakkie 1 3.965 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  Hulp gevraagd :-( nieuwe brandstofpomp maar start ineens niet meer Pluk 15 14.103 21 March 2016, 00:46
Laatste bericht: Pluk
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.453 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)