Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Al enige tijd heb ik het probleem dat ik op pin 2 foutcode 2-3-1 heb, en op pin 6 1-1-1 (geen storing) heb.
Het schijnt te maken hebben met de lambda-regeling. Het gekke is dat er geen lambda lampje gaat branden,
onder het rijden.
Motor trekt verder goed, zuigt geen valse lucht aan. Wel is mij opgevallen dat tijdens een koude start, de motor moeite heeft om stationair te lopen. Als de motor warm is, is dit probleem ook weg. :-\ Onder het rijden heb ik wel een keer gehad dat de auto zomaar ineens afsloeg. Dit heeft hij tot nu toe twee keer gedaan. Wat kan er aan de hand zijn?
Het gaat om een automaat met een B230F, uit 1990
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2-3-1 is te arm of te rijk. If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor.
De inlaatslang is misschien lekgeschuurd tegen het binnenscherm?
Of het benzinefilter naast de pomp is verstopt. Dan zou je de pomp moeten horen werken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Je bedoelt de hoofdbrandstofpomp??? Die pomp hoor ik inderdaad zoemen :-X De inlaatslang zal ik eens nakijken
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die pomp hoor je natuurlijk wel als je je oor er tegen houdt, maar als je naast de auto staat zou het niet merkbaar mogen zijn.
Je kunt voor je een nieuwe koopt het filter van de andere kant vullen met benzine en doorblazen. Kwam een respectabele hoeveelheid meuk uit (ik had wel een paar keer 'getankt' uit jerrycans en sloopauto's). Alles daarna met de oude koperringen weer lekvrij aansluiten is een hele toer, zie het als oefenwedstrijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Ik hoor de brandstofpomp al duidelijk lopen... daar hoef ik mijn oorl zelfs niet bij te houden. Ik zal eens kijken of een andere brandstoffilter helpt.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Kleine update: zondag ga ik naar een kennis, die hier in Loenen GLD woont. Ik ben er nog niet helemaal uit, wat er exact loos is. Zondag weet ik waarschijnlijk meer
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
Help.
Kan iemand snel en duidelijk zeggen waar dat die benzinefilter zit bij een 240 GLE uit 1991? (B240F)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Onder de bodem vlakbij het linkerachterwiel naast de benzinepomp neem ik aan.
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
bij koud start moeilijk lopen is meestal iets met de lucht dus blijf maar van de filter af.
tip:
1. koop een bus remmenreiniger
2. start de motor
3. spuit alles wat met de inlaat te maken heeft een voor een in.
dus inlaatspruitstuk inlaat slangen vacuum slangen etc.
4. als de motor op een bepaald punt beter gaat lopen dan zit daar ergens een lekkage.
als bij de auto iets in de brandstof aanvoer niet juist is dan loopt hij ook k.u.t. tijdens een koudstart
Berichten: 198
Topics: 35
Lid sinds: May 2005
Heb mijn koud-start weer op orde wat betreft de start (koud en warm) op lpg.
De oorzaak was elektrisch : slecht contact (corrosie) op aansluitingen startmotor en zekeringkast.
Ook stekker van de brandstof en lpg-computer zaten te los.
Bovendien een gare batterij die te weinig stroom gaf en soms zelfs kortsluiting.
Op lpg start en loopt hij terug perfect.
Nu start hij niet/ slecht op benzine en loopt ook quasi niet op benzine, tenzij met losgetrokken luchtmassameter, maar zelfs dan heel slecht.
Vandaar dat ik begin te denken aan de benzinetoevoer. Benzinepomp zelf werkt nog.