Topics: 68
Ik heb de cilinderkop eraf liggen en heb de vulplaatjes en klepspeling opgemeten.
Het dunste te plaatsen plaatje komt op 3,55mm.
Volgens het groene boekje kan je de plaatjes krijgen van 3,3 t/m 4,5 mm en er zijn mensen die plaatjes leveren tot 3,0mm.
Op mijn werk kan ik de kleppen eventueel inkorten. (kleppentang te leen)
Wat is een mooie dikte voor de vulplaatjes als ik de kleppen inkort?
Het zou namelijk onhandig zijn als blijkt dat de 4,4mm plaatjes niet of nauwelijks te krijgen zijn.
Hoe snel gaat het rekken van de kleppen eigenlijk? M.a.w. hoeveel km. voordat de plaatjes uitgesteld zijn?
Topics: 82
Ik weet nooit precies of ik nog de originele klepzetels heb maar ik stel denk 0,05 mm per 15.000 km op LPG.
Bij Scandcar staan plaatjes tot 4.75 in de webshop.
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop..._id=295303
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 9
Kan ik nog ergens klepstel gereedschap kompleet met de bijbehorende plaatjes kopen? In de garage waar ik vorige week was hadden ze zo'n haak wat ze eigenlijk voor de Volkswagen motoren gebruiken, maar wat net niet lekker paste op mn Volvo. Ook de plaatjes die ze daar hadden pasten niet helemaal lekker zodat ik nu een klep heb die op 0.35 speling staat wat volgens de garage binnen de tollerantie valt. De rest van de kleppen staan op 0.45 wat goed zou moeten zijn volgens mn vraagbaak. Ik zou dit klusje eigenlijk liefst zelf doen omdat het lijkt alsof kleppen stellen iets is waar de "moderne" monteur geen kaas van heeft gegeten.
Vergeet al die haken en duwers. Het makkelijkst is de nokkenas de volgers naar beneden te laten duwen (daar is-ie erg goed in) en dan een blokje o.i.d. eronder schuiven (tussen nokkenas en randje vd nokvolger), en de nokkenas wegdraaien.
Een lekker puntig tangetje zou ik nog wel willen hebben, om die plakkende plaatjes eruit te krijgen.
Beetje gerekend: nieuw zitten er (zegt men) 4.30 plaatjes in, nu 3.20 de dunste. Da's 1.10 mm in 370.000 km, komt op 17.000 km per 0.05 mm, da's aannemelijk. En daarmee is het erg aannemelijk dat mijn kop er vanaf dag 0 opzit. En mag je nog ruim 100.000 km verwachten van je huidige klepzetels. Niks an doen.
zoek eens op timen smit. die maakt zelfbouw voor 65euro ofzo.
heeft iemand misschien een tekening of schets/maatvoering? Ik zou ook zelf wel iets willen vogelen. desnoods de maat van het blokje; nu ligt namelijk alles in delen, dus ik kan niets proberen.
ik heb net de boel eruit. en ingepakt. :o Is dus geen echte moeite.
wilde morgen 0,5mm per klep doen.
Topics: 9
Marc1970 schreef:Vergeet al die haken en duwers. Het makkelijkst is de nokkenas de volgers naar beneden te laten duwen (daar is-ie erg goed in) en dan een blokje o.i.d. eronder schuiven (tussen nokkenas en randje vd nokvolger), en de nokkenas wegdraaien.
Een lekker puntig tangetje zou ik nog wel willen hebben, om die plakkende plaatjes eruit te krijgen.
Beetje gerekend: nieuw zitten er (zegt men) 4.30 plaatjes in, nu 3.20 de dunste. Da's 1.10 mm in 370.000 km, komt op 17.000 km per 0.05 mm, da's aannemelijk. En daarmee is het erg aannemelijk dat mijn kop er vanaf dag 0 opzit. En mag je nog ruim 100.000 km verwachten van je huidige klepzetels. Niks an doen.
Ik heb eens gekeken toen mn auto in de garage stond. Het plaatje bij de speling van 0.35 (of was het 0.035?) had een dikte van zo'n 4mm. Ik mag dus voorzichtig aannemen dat mn kop voorlopig nog wel een tijdje meekan? Valt me trouwens sowieso mee dat mn kleppen na 15.000+km op gas nog steeds niet bijgesteld hoeven te worden. Nu rijdt ik wel als een oud wijf, maar blijkbaar heeft dat zo zn voordelen.
Ik gebruik zelf een haakse schroevedraaier om de nokvolgers beneden te houden. Ziehier:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...ic=1385.30
Topics: 32
Voor het naar beneden duwen gebruik ik gewoon een schroevendraaier.
Om de nokvolger beneden te houden heb ik een conisch blokje gemaakt.
Dit is een afgezaagde neus van een klinkstel
Deze kun je er zo tussen duwen dat de nokvolger niet meer naar boven komt.
Vervolgens wip ik met twee kleine schroevendraaiertjes het plaatje eruit.
Dit gaat allemaal uitstekend en er beschadigd niets.
De klepstelplaatjes heb ik een keer met een doos vol voor weinig via MP gekocht. Mazzeltje
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Ik heb vanmiddag 1 klep wat ingekort. De beitels zouden het harde staal niet aankunnen, waardoor ik aangewezen was op een schuurband en een vijl.
Met de schuurband krijg je de steel niet vlak. Daarom heb ik 'm met de hand nagevijld tot redelijk vlak.
Ik weet niet hoe anderen dit doen, maar ik wil graag de klepsteel zo vlak mogelijk om te voorkomen dat het hoedje / nokvolger beschadigd. Misschien is dit hoedje sterk zat en maak ik me onnodig zorgen, maar ik ga de andere kleppen niet doen.
Vwb die gereedschappen: een stalen blokje dat precies de 2 kleppen ingedrukt houdt, als de nokkenas omhoog draait klinkt het handigst. en goedkoopst.
Als de boel in elkaar zit zal ik eens meten...