Topics: 3
Hallo Forummers,
Sinds een half jaar ben ik een blije bezitter van een 240 Polar (B200F).
De laatste tijd echter, is het verbruik gestegen van 1:8 naar 1:4.
Zwarte rook uit de uitlaat bij gasgeven, erg doelmatig bij een bumperklever, niet goed voor de beurs.
Bij het rijden of stationair ruik je een benzinelucht.
Om er achter te komen wat de oorzaak zou kunnen zijn van het hoge verbruikt wilde ik de computer uitlezen maar dat lukt mij niet.
Ik heb alles gedaan volgens de diverse beschrijvingen maar toch krijg ik geen code.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
contactsleutel op stand II
testkabeltje in poort 2.
knopje indrukken, (langer dan 1 sec. - korter dan 3 sec.)
tijdens het indrukken gaat de led branden, daarna gebeurt er niets.
wat doe ik fout?
ook het resetten lukt niet:
knopje indrukken, de led gaat branden, en blijft continu branden (volgens de beschrijving zou hij na een paar seconden uit moeten gaan).
Ik hoop dat iemand mij van advies kan voorzien.
Alvast bedankt!
groet,Sebas
Topics: 14
Knop kun je het beste 3 sec. ingedrukt houden, daarna de codes noteren.. resetten: knop 5 seconden ingedrukt houden, lampje gaat branden. Daarna nog een keer 5 sec. knop indrukken ledje gaat uit, daarna is de computer gereset. Overigens is 1:8 voor een B200F vrij fors.. Daar kun je makkelijk 1:10 mee halen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 135
Ik denk meteen aan; luchtmassameter, tps-sensor, lambda-sonde. En inderdaad resetten als je hebt uitgelezen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
bedankt voor de reacties,
1:10 ga ikvoor!
Het is mij nu duidelijk wat er aan de hand kan zijn,
maar hoe kom ik er achter wat er nu precies aan de hand is, het uitlezen werkt niet en alles vervangen lijkt me niet nodig.
Of ik het knopje nu 1, 3, 5 of 30 seconden indruk; led brand bij ingedrukt knopje, als ik het knopje loslaat gaat ie uit. Daarna gebeurt er niets.
Topics: 82
11 July 2011, 12:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 July 2011, 12:58 door Marc1970.)
Een foute OBD-afdeling in (ÃÃn van) de ECU's is niet ondenkbaar maar meestal komt dat doordat de draden aan de onderkant los zitten, corrosie hebben of gewoon losgehaald zijn (door onwillige verkoper bv). Kijk daar eens naar.
Probeer de hele riedel eens in poort 6 (ontstekings ECU), geeft die wel respons?
Je motor loopt duidelijk te rijk, meerdere oorzaken zijn denkbaar. Wederom kunnen componenten wel kapot zijn, maar is er meestal een verbinding slecht. Begin met alle stekkers los en vast te maken en alle (vacuum)slangen op scheuren te controleren.
En dan vooral eentje onder inlaat 3 (lastig plekje), die is van de motortemp.sensor voor de ECU. ALs die loszit denk de ECU dat je motor koud is en blijft extra brandstof voeren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
poort 6 geeft wel respons: 1-1-1
niets aan de hand blijkbaar.
ik ga je advies opvolgen en eerst alle stekkers en slangen controleren.
11 July 2011, 12:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 July 2011, 13:09 door Marc1970.)
Goed begin. Zie kleine wijziging boven.
Voorop de injectorrail zit een zilver/roestkleurig tonnetje met een vacuumslang ri. gasklephuis eraan, dat is de benzinedrukregelaar. Als je benzine aantreft in die vacuumslang, is de regelaar stuk. En loopt-ie ook veel te rijk bij alle omstandigheden.
zojuist even een testrondje gereden,
Bij helemaal intrappen van gaspedaal komt er nog wat zwarte rook, ik kan nu moeilijk wat over het verbruik zeggen, maar morgen rij ik ruim 120 km, dat wordt een goede test.
groet.
We zijn benieuwd. En ook naar wat je eraan gedaan hebt en wat je zoal aantrof.
gisteren heb ik alle stekkers nagelopen en de zekeringen gecontroleerd.
zekering 4 ontbrak (!?), deze heb ik erin gezet (brandstofpomp/electrisch verwarmde lambdasonde).
De zwarte rook is weg, geen benzinegeur meer.
Ik heb vandaag 150 km gereden, volgend de benzinemeter heeft ie iets meer dan een kwart tank verbruikt.
Zonder heel positief te worden schat ik in dat het verbruik nu rond 1:10 ligt.
Als ik weer tank (voorlopig nog even niet nodig) laat ik wel weten wat het verbruik is geweest.
Bedankt voor alle tips en het meedenken.