Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foutcode 2-3-2, valt soms stil bij stationair op benzine
#1
Hallo mensen,

92'er 240 estate met B230 motor (denk ik) op lpg.
Op gas rijdt ie prima, op benzine durft hij soms stilvallen. Bijvoorbeeld bij remmen op de motor of stilstaan bij het stoplicht, het lambda-lampje gaat dan heel even branden. Zowel bij warme als koude motor, maar niet altijd... soms.

Foutcode uitgelezen 2-3-2 (ontsteking 1-1-1 en net nieuwe bougietjes gehad)
Haynes zegt: rich or lean mixture when idle (zeg ik nu even uit m'n hoofd, geen letterlijke quote), maar hoe kan ik nu verder het probleem opzoeken? en oplossen!
Zoeken hier opt forum levert veel op maar niet helemaal wat ik heb...
Dit is m'n eerste injectie-auto hiervoor altijd diesel of carburateur, en ik weet niet goed waar ik het nu moet beginnen zoeken...
Antwoord
#2
Alle codes: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineO...ctionFault

Maar helaas zeggen deze codes weinig over oorzaken, alleen gevolgen. Deze 2-3-2 betekent dat de lambda waardes van de uitlaatgassen bij stationair draaien buiten het regelbereik van de computer vallen. Dat kan door van alles komen, de computer weet dat niet.

Valse lucht bijvoorbeeld, of slechte brandstofdrukregelaar, of een massaprobleem ergens, etc.

Om het praktisch te houden, ik zou beginnen met alle lucht en vacuumslangetjes en elektra stekkers loshalen en controleren, zekeringen ronddraaien, stationair regelklep schoonmaken (onder de gasklep hangt die). En hier staan nog veel meer ideeen voor de slechtlopende B230F: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineP...ptoms.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc, bedankt voor de links en tips. Ik ga verder zoeken.
Heb het nog eens nagezocht en het is idd een B230F. Heb nu wel gemerkt dat het vooral bij een warme motor lijkt te gebeuren. Auto start altijd op benzine en schakelt dan automatisch over op lpg. Koude start is ok, maar heb je hem even warm weggezet en start dan opnieuw: valt ie stil als je geen gas bijgeeft. Gelukkig komt dan na enkele tellen het bevrijdende klikje en rijden we weer probleemloos verder op lpg :-)
Echter als om wat voor reden dan ook de lpg op is... vervelend
Antwoord
#4
Nog twee bekende probleemveroorzakers zijn 1 de BDP sensor achterop het koppelingshuis, en 2 het brandstofrelais bij de voeten vd bijrijder (wit blokje).
Van 1 moet het snoertje heel zijn, en 2 kan je net zo goed gelijk vervangen als het nog de originele is (staat datum op). Of even de dikke soldeerpunten hersolderen, een leuk werkje voor een regenachtige dag.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine lpg Rin 2 322 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.194 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 417 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.390 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.774 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 719 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.463 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Stationair Nicolaas H 3 2.061 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.806 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.258 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)