Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Symptomen:
-Olielampje brand soms, op verschillende tijdstippen, laatst bij een warme motor, vanmorgen bij koude motor, brandde wel minder fel bij meer toeren, ging later wel constant branden. Niet uitgesloten is dat het een elektrisch dingetje is. Want als het de sensor vlakbij de dynamo is, dan heeft wat rommelen in die hoek wel geholpen.
Los van oliedruklampje:
-Pruttelend geluid uit olievuldop, spettert ook wat, komt ook wat rook uit bij gasgeven.
-Rook uit peilstokgat bij gasgeven.
Positief puntje:
-Ik zie nog geen rook in de achteruitkijkspiegel.
-Weinig olieverbruik
Is er aan de hand van het bovenstaande al iets te zeggen?
244 DL '76
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
compressie testen dan weet je genoeg
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zit een rubberringetje om de olieleiding vanaf de oliepomp, dit piept er wel eens tussen uit waardoor je dus heel veel oliedruk verliest. Heel veel toeren maken levert dan nog wat druk.
Plaatje halverwege ongeveer:
http://cleanflametrap.com/oilpan/
En nog 1:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/33228309
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Dank voor de raad.
Dan denk ik dat een compressietest niet slecht is om mee te beginnen. Is er iemand in de omgeving van Nijmegen die daar eventueel mee zou kunnen helpen?
244 DL '76
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Inmiddels doet de auto het nog prima, toch brandt het olielampje soms nog wel. Eigenlijk altijd bij warme motor op de autobaan zodra ik even boven de 3100 toeren kom.
Klinkt dit misschien bij iemand bekend? (Ben iig bang dat het niet een rubber bij de oliepomp is, vanweg het branden op hoge toeren).
Aansluitende vraag is wat de meest simpele manier is om de oliedruk te meten.
244 DL '76
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
oliedrukmeter erop, meeste garages hebben zo'n ding wel liggen.
Is eigenlijk hetzelfde als een compressiemeter enkel meet het de oliedruk.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
teveel ruimte op de krukaslagers..?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En dan vooral de lagers van de drijfstangen, zijn een goede oorzaak van oliedrukverlies bij hogere toeren. Omdat de drijfstangen dan harder op en neer gaan, ontstaat er een fractie meer ruimte in hun lagers, die na 30 jaar misschien toch al de ruime kant zijn.
Dat is, gezien het aanbod aan goedkope ruilmotoren, het economische einde van een B21A (die met 2x overmaat zuigers en 2x ondermaat krukaslagers toch 1,500.000 km moet halen).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Die optie ben ik ook bang voor. Ik probeer een dezer dagen even de oliedruk te laten meten, om uit te sluiten dat het niet toch een electrische oorzaak is, en anders maar eens naar een ander onderblok rondkijken. Vroeg me alleen of het niet min of meer doable is om zelf die lagerschalen te vervangen.. Hoewel het ook nog een beetje een dilemma is allemaal. Verkopen vanwege versleten blok of is auto juist onverkoopbaar door dat blok...
244 DL '76
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
23 October 2012, 22:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2012, 22:37 door Marc1970.)
Ja je kan zelf die lagerschalen vervangen met het blok zelfs nog in de auto. Doe het dan wel speodig. Alleen de drijftstanglagers trouwens, die van de krukas zijn veel groter en hebben minder te verduren.
Til de motor wat op, drop de vooras en de carterpan kan je wegdraaien om de oliepomp heen. En dan hangt de krukas voor je.
Leuke pictorial:
http://cleanflametrap.com/oilpan/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969