Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Wat ik nu toch weer las:
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/37...tml?p=14,1
Het blijft natuurlijk de Televaag maar toch, wel erg interessant!
Die ouwe vult eerst zijn zakken, en zegt vervolgens dattie ons genaaid heeft..... >
Zou het echt zo zijn?
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
dat we bestolen worden is al langer bekend, de hele economie draait om olie en alles wat er mee gemaakt kan worden.
ik wist wel dat dit zo was, ik ververs mijn olie ook niet vaak, wel het filter, wanneer je op lpg rijdt blijft de olie ook veel langer helder,
wanneer olie te lang stilstaan wordt ie wel zuur en dat is niet goed, dus het eeuwige leven heeft het niet.
is er trouwens verschil in levensduur tussen minerale en synthetische olie, lijkt me toch eigenlijk wel
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Alleen je filter vervangen? loopt de hele handel dan niet leeg?
Ik had het met onze grote vriend Dirk T over vorig jaar, en hij gaf aan vooraql bij oude Volvo's goedkope olie erin te mikken. Niet van die dure synthetische want dat sloop je rubbers etc in je motor.
Maar 3 ton? kweenie....
De eerste eenden reden twouwens op 20w50 ofzo en elke 3 duizend kilometer moest je de olie verversen. (dat is bijna elke maand

)
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
michiel schreef:Alleen je filter vervangen? loopt de hele handel dan niet leeg?
Alleen wat in het filter zelf aan olie zit volgens mij.
Als je regelmatig ververst kan dat volgens mij best met goedkope olie. Niet te dunne olie volgens mij want dan kan de oude motor gaan lekken door de keerringen.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
De smerende werking van olie wordt minder naarmate er meer vocht in de oilie komt.
Door de temperatuurverschillen van rijden en stilstaan komt er condensvocht in de olie. Rij je alleen korte stukjes en koelt de motor tussendoor steeds af dan zul je vaker olie moeten verversen.
Veel vrachtwagens rijden bijna continu dag en nacht door (wisselen van chauffeur) om zo efficient mogenlijk te zijn. De motor blijft dus altijd op tmperatuur. Daardoor kan de olie in vrachtwagens inderdaad om de 100.000 km en soms om de 200.000 km worden ververst.
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Een docent van de HTS autotecnniek heeft wel eens gezegd dat je beste olie van die diepzwarte olie is, die al jaren in het motorblok zit. Waarom? Ik heb geen idee, ik vul de olie alleen bij indien nodig...
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik verwijs het verhaal naar het rijk der fabelen .
Gewoon verversen bij het bijbehorende interval.
Olie raakt verzadigd met koolstof en zet zich af door de hele motor.
Smeerolieen die in schone systemen zitten, gaan (bijna ) eindeloos mee.
Denk aan versn.bakken , differentieel.
Bij ons op het werk draait een stoomturbine met 5000 ltr smeerolie in het systeem.
Sinds nieuwbouw (1983) is deze olie nog nooit ververst (draait 24 uur/dag )
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.707
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Zou ook wel een klus zijn, 5 kuub olie verversen..... ;D
En op zich kun je een heel eind komen met alleen bijvullen,
... als het evrbruik maar zo hoog ligt dat je elke 10000 km eigenlijk alsnog alles vervangen hebt!
Ik vervang toch liever gewoon op zijn tijd....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja afgelopen week ff olie ververst met Bossie, eens Valvoline Syntech 5W-40 ingegooid (al mn seals zijn 20.000 km of minder oud). Moet zeggen dat ie erg netjes loopt, ik was even vergeten hoe een B230F hoort te lopen met goede olie. Loopt nu echt zuiver naar hogere toerentallen. oude olie was castrol van het vat, kwaliteit onbekend maar was zeker niets slechts, pas 6000 km oud. olie heb ik ververst omdat ik een kapotte injectordriver in de ecu had dus de injectoren bleven maar open staan :o Oliepeil was 3 cm hoger na die actie (niet mee gereden).
Ook nog de stuurbekrachtigingsolie ververst. was hard nodig!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
mijn action olie gaat er nu ook binnenkort uit na 2500km. Door foute instellingen met de MS kan t zijn dat er wat veel benz in zit. En hij tikt nogal nu sinds kort (nokkenas, zeker te weten) dus ik ga m vervangen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"