Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie verversen... een fabeltje?
#1
Wat ik nu toch weer las:

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/37...tml?p=14,1

Het blijft natuurlijk de Televaag maar toch, wel erg interessant!

Die ouwe vult eerst zijn zakken, en zegt vervolgens dattie ons genaaid heeft..... >Sad

Zou het echt zo zijn?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#2
dat we bestolen worden is al langer bekend, de hele economie draait om olie en alles wat er mee gemaakt kan worden.
ik wist wel dat dit zo was, ik ververs mijn olie ook niet vaak, wel het filter, wanneer je op lpg rijdt blijft de olie ook veel langer helder,
wanneer olie te lang stilstaan wordt ie wel zuur en dat is niet goed, dus het eeuwige leven heeft het niet.

is er trouwens verschil in levensduur tussen minerale en synthetische olie, lijkt me toch eigenlijk wel
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#3
Alleen je filter vervangen? loopt de hele handel dan niet leeg?

Ik had het met onze grote vriend Dirk T over vorig jaar, en hij gaf aan vooraql bij oude Volvo's goedkope olie erin te mikken. Niet van die dure synthetische want dat sloop je rubbers etc in je motor.

Maar 3 ton? kweenie....

De eerste eenden reden twouwens op 20w50 ofzo en elke 3 duizend kilometer moest je de olie verversen. (dat is bijna elke maand Big Grin)
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#4
michiel schreef:Alleen je filter vervangen? loopt de hele handel dan niet leeg?
Alleen wat in het filter zelf aan olie zit volgens mij.

Als je regelmatig ververst kan dat volgens mij best met goedkope olie. Niet te dunne olie volgens mij want dan kan de oude motor gaan lekken door de keerringen.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
De smerende werking van olie wordt minder naarmate er meer vocht in de oilie komt.
Door de temperatuurverschillen van rijden en stilstaan komt er condensvocht in de olie. Rij je alleen korte stukjes en koelt de motor tussendoor steeds af dan zul je vaker olie moeten verversen.
Veel vrachtwagens rijden bijna continu dag en nacht door (wisselen van chauffeur) om zo efficient mogenlijk te zijn. De motor blijft dus altijd op tmperatuur. Daardoor kan de olie in vrachtwagens inderdaad om de 100.000 km en soms om de 200.000 km worden ververst.
Antwoord
#6
Een docent van de HTS autotecnniek heeft wel eens gezegd dat je beste olie van die diepzwarte olie is, die al jaren in het motorblok zit. Waarom? Ik heb geen idee, ik vul de olie alleen bij indien nodig...
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#7
Ik verwijs het verhaal naar het rijk der fabelen .
Gewoon verversen bij het bijbehorende interval.
Olie raakt verzadigd met koolstof en zet zich af door de hele motor.

Smeerolieen die in schone systemen zitten, gaan (bijna ) eindeloos mee.
Denk aan versn.bakken , differentieel.
Bij ons op het werk draait een stoomturbine met 5000 ltr smeerolie in het systeem.
Sinds nieuwbouw (1983) is deze olie nog nooit ververst (draait 24 uur/dag )
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
Zou ook wel een klus zijn, 5 kuub olie verversen..... ;D

En op zich kun je een heel eind komen met alleen bijvullen,
... als het evrbruik maar zo hoog ligt dat je elke 10000 km eigenlijk alsnog alles vervangen hebt! Wink





Ik vervang toch liever gewoon op zijn tijd....


Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
ja afgelopen week ff olie ververst met Bossie, eens Valvoline Syntech 5W-40 ingegooid (al mn seals zijn 20.000 km of minder oud). Moet zeggen dat ie erg netjes loopt, ik was even vergeten hoe een B230F hoort te lopen met goede olie. Loopt nu echt zuiver naar hogere toerentallen. oude olie was castrol van het vat, kwaliteit onbekend maar was zeker niets slechts, pas 6000 km oud. olie heb ik ververst omdat ik een kapotte injectordriver in de ecu had dus de injectoren bleven maar open staan :o Oliepeil was 3 cm hoger na die actie (niet mee gereden).

Ook nog de stuurbekrachtigingsolie ververst. was hard nodig!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
mijn action olie gaat er nu ook binnenkort uit na 2500km. Door foute instellingen met de MS kan t zijn dat er wat veel benz in zit. En hij tikt nogal nu sinds kort (nokkenas, zeker te weten) dus ik ga m vervangen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 8.085 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  differentieel/ achteras (met vierkante bout), olie vervangen 245GLE1981 9 8.703 30 June 2015, 21:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  Olie lekkage 240GLE 2 4.388 24 May 2014, 14:26
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen distributieriem en olie gertjanrouvoet 5 7.326 14 December 2012, 07:48
Laatste bericht: Dirk342
  Koelvloeistof verversen volvo fan 55 45.242 12 September 2011, 13:39
Laatste bericht: Black Moose
  differentieel olie aftappen. lopezdijkstra 21 19.359 11 May 2011, 21:28
Laatste bericht: Antoon
  m46 met OD welk type olie? 240R 4 4.806 19 December 2010, 11:52
Laatste bericht: Marc1970
  OLIE 10w40 JDDV 6 6.594 19 December 2010, 11:02
Laatste bericht: skidje
  Wat zijn de gevolgen van teveel olie? Harry 9 9.050 12 January 2008, 01:21
Laatste bericht: Frans245
  Olie drain plug zit muurvast... BartJu 13 11.762 3 June 2007, 14:43
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)