Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
31 August 2011, 16:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 August 2011, 16:24 door volvo fan.)
Ik ben vol goede moet begonnen met verversen van het koelvloeistof. Ik volg hierbij de uitleg van Sticky "kleine beurt".
Nu zou er volgens dit topic al vloeistof uit het messing pijpje moeten lopen na het opendraaien ervan.....
Dit is niet het geval. Miss. na het opendraaien van het vloeistof reservoir? Ook niet...
Heb zelfs het pijpje er helemaal uit gehad. Gevoeld of ik het nog kon doorprikken. mocht ook niet baten.
Is het nu wel zo verstandig om de tuinslang op de onderste radiatorslang(naar waterpomp) te zetten?
Of moet ik gewoon de hele procedure vervolgen?
Ik hoor het graag!
Volvo fan
oeps.... staat op de verkeerde plek?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het stuk messing wat je los hebt gedraaid, heeft dat aan het eind een bolling en twee of drie gaten erdoor geboord? ZO niet dan is dit stuk afgebroken en achtergebleven in het stuk messing in het blok. Je kan proberen het resterende messing stukje uit het blok te draaien en een betere aftapkraan te installeren.
Waar het op neer komt is dat de oude koeling eruit moet en de nieuwe erin. Tussendoor kan je proberen zoveel mogelijk onderdelen door te spoelen met de tuinslang, kijken of er leuke brokken meekomen. Er mag best wat oud koelwater achterblijven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Idd een bolling met 2 gaatjes. Dus dat is goed.
Maar kan ik wel proberen de tuinslang op de waterpomp te zetten? Miss spuit ik het dan door?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
De messing aftapplug zit in een grotere messing bout. Kan ik die miss zonder gevaar los halen?
Miss dat er dan wel wat gaat lopen?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat denk ik niet. Harde kalkaanslag e.d. Miss met een 2 mm boortje uit proberen te graven?
ALs je water via de waterpomp naar binnen hoost zonder die aftaptuut, kan het er nergens uit. Zet de kachelschuiven open en haal de thermostaat van het blok, dan heb je een heel stuk circulatie en kan het water er weer uit.
Die grotere messing bout kan idd. eruit, en er weer in, is een taps toelopende draad, sluit altijd af.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Ok, we gaan het za maar proberen. Gaat vandaag niet meer lukken.
Bedankt!
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Zit er eigenlijk kwaliteitsverschil in koelvloeistof?
Ik haal namelijk de (goedkope?) flessen bij de action. 1L = 1,49euro
Lijkt prima te functioneren..
Groeten, Boele
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Haal ook even de dop van je reservoir af.
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
dop is er idd al af geweest om te kijken of er vloeistof uit kwam. Helaas.
Za gaat ie er weer af. Dan sensor en thermostaat vervangen en ook maar een nieuwe aftapplug. Alles goed doorspoelen en dan maar hopen dat de temp meter mooi in het midden blijft staan op de snelweg...... Hij staat nu elke x tegen het rood. Ik zag trouwens wel dat ik een radiateur heb van een automaat.......?
Er zit volgens mij wel kwaliteitsverschil in de vloeistof. Maar hoe en wat weet ik ook niet. De mijne koste â¬22.- voor tien liter..... Tot -36 en +130 graden Miss is dat het prijsverschil wel ;-)
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Staar je niet dood op de meter. Vaak is de oude spanningsregelaar van het klokkenhuis kapot en dan wijst de motortemperatuur te veel aan. Als hij tegen rood aan staat en daar blijft staan, zou de koeling van de motor wel eens op orde kunnen zijn.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)