Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie drain plug zit muurvast...
#1
Grrrrrr... Sad

Wilde vandaag eens de olie verversen.
Had laatst al door dat de plug/bout aardig vastzat, voor de zekerheid nieuwe gehaald (ivm stukdraaien etc).

Na twee uur klooien zit de bout nog steeds vast, begint ie langzaam aan al wat ronder te worden. >Sad

Heeft iemand nog tips die me kunnen helpen in dit soort situaties?
Wat doe je met een heel erg stevig vastzittende bout (bout mag vervangen, maar wil niet meer dan dat stuk maken!).
Welk brilliant stuk gereedschap moet/kan ik er op los laten?

Op zich geen overdreven haast mee, want auto rijdt nog steeds (en fijn ook).
Verhindert me niet zondag op de Posbank te verschijnen, gelukkig...

Maar kan het uiteraard niet hebben dat een simpele klus als olie verversen niet lukt
(of eigenlijk: het losdraaien van 1 stomme bout niet lukt).
Is dan ook niet bevorderlijk voor mijn humeur...



Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#2
Volgende zaken heb ik zelf al eens met suc6 toegepast:

- Slagsleutel, misschien eerst wel een keep in zagen dan voor juiste bit (met moker op slaan draait ie een stukje los)
- Andere grotere moer erop lassen (weet niet of dit zo verstandig is met de olie zo vlakbij)
- Voorzichtig uitboren van de dop

Suc 6
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#3
Heb je het geprobeerd met warm eof koude motor?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#4
Beide.
Eerst koud (lauw eigenlijk).
daarna een stuk warmer (carter niet meer lekker om beet te pakken)

Is koud of juist warm beter?

Bijkomend probleem is onderhand dat de bout al wat ronder wordt, dus de grip is al minder....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Kleine variatie op de slagsleutel: met een beitel en hamer tegen een deukje in de bout meppen (er is zo onderhand vast wel ergens een oneffenheidje ontstaan).
Anders een putje erin maken met de slijptol.

Een flinke prop erop lassen en daar tegen slaan werkt altijd. Warmte en schrikeffect.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Heren, bedankt voor de suggesties.

Nu nog bedenken wat eerst te doen.
Welke volgorde is het verstandigst?
En juist warm of koud?


De genoemde oneffenheden op de bout zijn er al wel inderdaad.
Slijptol heb ik, net als beitel en zware hamer (vuistje van aantal kilo's, maar net geen moker).
En dan nog lasapparaat etc....

Is er hier niet iemand in midden van het land (pakweg gebied tussen utrecht, den bosch nijmegen, apeldoorn) die me hiermee verder kan helpen?
Vergoeding komen we wel uit, neem ik aan....

Anders moet ik het nog maar paar weken uitzien te stellen, en is het iets voor de sleuteldag....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#7
Als je er niets op tegen hebt om naar onderin Zuid holland te rijden, wil ik best proberen je te helpen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#8
Peter, dat is een leuk aanbod.

En even spieken in je forumprofiel en de routeplanner leert me dat onderin Zuid-Holland niet zo ver weg is!
(Maar wel ver genoeg om de motot lekker op temperatuur te hebben Wink ).

Zullen we zondag bij de fotosjoet verder afspreken?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#9
let er wel op dat je ook nog je carter kapot kan draaien (alu, is niet superhard vlgs mij), dus misschien moet je toch thuis verder klussen als je het met brute kracht gaat doen.

Trouwens wel vreemd, heb nog nooit gehad dat een carterplug zo vast zat?
Antwoord
#10
Hoi Bartju,

Als je het prettig vind nog een adres achter de hand te hebben wil ik ook wel een prop op je carterstop lassen.
Ik heb op de zaak een hefbrug en een lasapparaat.
De plaats-delict zou dan worden: Amersfoort

LET ER WEL OP DE MASSAKLEM HEEL KORT NAAST DE LASSEN PLAATS TE ZETTEN OMDAT DE LASSTROOM ANDERS DE EDELE DELEN VAN JE AANDRIJVING KAN VERNIELEN!!!!!!!!!!
DAARNAAST IS HET EEN GOEDE GEWOONTE DE MASSAKABEL EVEN LOS TE NEMEN VAN DE ACCU.

Ik gebruik zelf op de zaak altijd de spanningskiller, deze beschermt ook de elektronica.
Vandaag trouwens nog een dolgedraaide pug verwijderd met de las-methode, werkt altijd 100%
Met slaan op jouw stop in je dunne blikken carter loop je kans het carter wat te vervormen of nog erger lek te maken.........

Kijk maar , succes Jan

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  versnellingsbak rubber vervangen, wat plaatjes. en olie lekkage! 245GLE1981 7 7.822 23 July 2015, 21:23
Laatste bericht: skidje
  differentieel/ achteras (met vierkante bout), olie vervangen 245GLE1981 9 8.441 30 June 2015, 21:40
Laatste bericht: 245GLE1981
  Olie lekkage 240GLE 2 4.293 24 May 2014, 14:26
Laatste bericht: Dopski
  Vervangen distributieriem en olie gertjanrouvoet 5 7.114 14 December 2012, 07:48
Laatste bericht: Dirk342
  differentieel olie aftappen. lopezdijkstra 21 18.780 11 May 2011, 21:28
Laatste bericht: Antoon
  m46 met OD welk type olie? 240R 4 4.659 19 December 2010, 11:52
Laatste bericht: Marc1970
  OLIE 10w40 JDDV 6 6.365 19 December 2010, 11:02
Laatste bericht: skidje
  Olie verversen... een fabeltje? michiel 9 11.086 21 April 2008, 00:23
Laatste bericht: TheSaint77
  Wat zijn de gevolgen van teveel olie? Harry 9 8.870 12 January 2008, 01:21
Laatste bericht: Frans245
  Welke olie in een 245 GLE? michiel 11 10.173 3 December 2006, 23:28
Laatste bericht: Sven245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)