Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Hallo,
Ik heb vandaag voor het eerst klein onderhoud gedaan aan mijn 240 uit 1993. Dit klinkt waarschijnlijk heel suf maar ik kan geen aftap plug ontdekken op mijn differentieel. Ik heb het idee dat het niet de bedoeling kan zijn dat ik de gehele deksel er af schroef? Ik kan er op het forum ook niet veel over terugvinden. Suggesties hier over zijn zeer welkom.
Een 240 uit 93 5 bak is toch een m47 versnellingsbak. Waar 2 liter versn. olie in gaat via de bovenste plug?
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Antoine
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aftapplug zit wat verder naar voren, in de bodem van het diff.
In de M47 gaat geen 2 L maar als je de auto op z'n kant zet kom je een heel eind. Gebruik ATF type F (of Ford).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
volgens mij zit er idd geen aftapplug in je diff, je zult wel het deksel moeten verwijderen en dan ook de pakking vervangen die gaat kapot met loshalen
en voor het deksel te verwijderen moet naar mijn weten de panhardstang even los
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Het rare is er zit helemaal geen plug op onder of aan de zijkant....Ik heb er met mijn neus tegen aan onder gelegen. Is mijn 240 dan toch een speling der natuur?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
zit er geen verzonken exemplaar onder de tectyl en vettigheid verstopt, lossen met een vierkant sleutel?
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Anders draai je de onderste paar bouten van het deksel los, dan komt de (warme) olie er vanzelf uit. Mijn 240 uit 1988 heeft wel een aftapgat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Nee er zit geen tectiel op en het is ook niet vettig, het Ik ziet er proper uit. Ik zit er aan te denken om met zo'n vloeistof pomp de oude olie eruit te halen. Zal dan niet 100% leeg zijn maar je komt volgens mij wel een eind. en het scheelt een hoop werk nietwaar? Misschien op de sloop een electronische brandstof pomp scoren om het eruit te zuigen.
Als je alleen de onderste los doet dan blijft het toch lekken of valt dat mee?
Berichten: 58
Topics: 7
Lid sinds: Mar 2010
Marc1970 schreef:Anders draai je de onderste paar bouten van het deksel los, dan komt de (warme) olie er vanzelf uit. Mijn 240 uit 1988 heeft wel een aftapgat.
Nare mensen zijn dat die gaan vertellen wat zij nou net wel hebben ;D Het vervelende is dat ik je niet kan aftroeven met ik rij volvo!
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geen idee, die pakking is vrij dik dus die kan je nog wel een rondje aandrukken.
Leegzuigen gaat toch niet lukken, diff zit vol tandwielen je komt echt niet bij de bodem. Dan kan je net zo goed met een oliespuitje en een slangetje een liter olie erin pompen en hopen dat je er een halve liter drab uitdrukt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
pakking kost een paar euro, warm rijden, deksel der af, leker laten uitlekken, desnoods nog een keertje met nieuwe olie aanvullen en nog meer laten uitlekken. Schoonmaken, pakking der op, dichtschroeven, vullen, jaren geen omkijken meer naar....