Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Betreft b21ET in de Amazon.
Tijdens deeellast (tot ong 70 km )blijft ie licht bokken en stotteren.
Alsof ie even geen benz.of vonk krijgt
Geen backfires en reageert ook goed op het gas.
Hoe meer de motor belast wordt des te minder wordt het verschijnsel.
Wat er allemaal vernieuwd is :
bougies
kabels
rotor
verdeelkap
inspuiters ultrasoon gereinigd (sproeibeeld was goed )
CO- gehalte bij stationair oke
ontsteking op "tijd"
Roept u maar.......
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
drukken meten in je k-jet. systeem.
hebben ze de injectors ook op de test bank gehad.??
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Yep ....de drukken heb ik gecontroleerd.
Systeemdruk is 5,2 bar ,en de control pressure ligt ook binnen specificaties.
De injectors zijn bij Bosch getest en op de vraag of ze een mooi beeld gaven ,kreeg ik "goed "als antwoord.
'k heb het dus niet zelf kunnen zien.
Toch bedankt voor het meedenken...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
loopt ie stationair mooi? Zo niet, misschien een klep die blijft hangen / gaatje oid?
compressie al gemeten?
lastig.....
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ok, lijkt een beetje op het probleem waar wij ook mee zitten (zie topic motor verzuipt). Systeemdruk is iets wat wij echter niet zelf kunnen meten.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:loopt ie stationair mooi?
Stationair loopt ie zo mooi als een Husqvarna....
En compressietest zal ik binnenkort eens uitvoeren .
Neem eerdaags kontakt op met Speedcentre in Geldermalsen om 'm op de Dyno te zetten.
Zo hoop ik te weten te komen of het een brandstof of een ontsteking probleem is .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Zelf maar even op onderzoek gegaan .
Tijdens accelereren weer bokken, inhouden.
Nou was het CO keurig afgesteld op 0,5 ,dus stond eigenlijk goed.
Een 3 mm inbus sleutel gekocht en de CO schroef maar eens ong. 10 graden in gedraaid (dus meer benz.)
Probleem weg !!!
Als ik nu accelereer komt de turbo "in " en de motor pakt dan wel goed op.
Die 0,5 CO is -bij oudere wagens- een richtwaarde maar wil niet zeggen dat ie dan ook mooi loopt .
Een beetje rijker is altijd al beter geweest .
Nogmaals bedankt voor het meedenken
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Klinkt inderdaad precies als het probleem dat wij hebben. In ons geval is de brandstofdruk echter gemeten op 4 bar. Hier zit dus ook al een probleem en de auto krijgt bij belasting hierdoor dus ook niet genoeg benzinde. Was het bij jou ook zo dat de auto ook goed reed tot het moment dat de turbo meter in het gele gebied kwam? Daarna dus bokken en inhouden.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Ik heb geen turbodrukmeter maar aan de "fluit " en de duw in de rug kan ik wel merken of ie bezig is.
Eerst goed lopen , dan met accelereren de turbo optoeren.
En op dat moment dus bokken en stotteren .( en vervolgens dat "petje "lachend er vandoor waar ik eerst naast zat)
Bij mij was het de CO schroef en bij jouw is het dan (hoogstwaarschijnlijk ) die benzinedruk.
Het resultaat is hetzelfde : te weinig benz. en teveel lucht.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
dat viel dan reuze mee!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...