Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie lampje blijft branden.
@marc1970 waarom een 20w50 olie in je 144?
Antwoord
Omdat 15W40 nogal snel verdwijnt, ik denk via de uitlaat. Het gebeurt vooral boven de 120 km/h, en dan 1 op 500.
De 20W50 lijkt iets langer mee te gaan, da's mooi. Voor volgende winter ga ik wel naar 15W50 voor het startgemak. Of misschien is mijn 'nieuwe' B20 dan wel in bedrijf (en hopelijk kan die 15W40 binnenhouden).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De b20's zijn oude beestjes, dikkere olie zorgt ten eerste voor een laag olie verbruik.

Minerale olie, 20W50 (of 15 W40 voor de winter) wordt dan ook aangeraden.

stukje reclame:
Citaat:Moderne oliesoorten zijn minder geschikt voor oldtimers. Automotoren van destijds waren geconstrueerd met grotere toleranties, met name op het gebied van de lagers: de oliesoorten waren veel dikker. Als u moderne oliën gebruikt zal de oliedruk veelal te laag zijn en zal motorslijtage sneller optreden.
Antwoord
aha !
Antwoord
Edje, heb je het al gevonden?
Zo nee: volg toch deze raad eens op:

volvo 245 SE 1992 schreef:Het klingt misschien gek maar meet eens of je dynamo voldoende stroom levert om accu op te laden.

Bij mijn 245 heb ik ook zulke storingen gehad en naar verloop van tijd werd het erger en ging ook het ABS lampje branden.
De dynamo bleek onvoldoende stroom te leveren. Na vernieuuwen van spanningsregelaar brandde de lampjes weer normaal en gingen bij lopende motor ook weer uit.
Als het toerental te laag is om voldoende stroom te leveren gaat ok het lambda sonde lampje als eerste branden

Dit was namelijk bij mij wel al eens het geval. Duurde een tijdje (weken).
Uiteindelijk resultaat:na 150km snelweg, er net af en bij het tweede stoplicht stilvallen (eerste was groen, anders had ik daar gestaan).
Oorzaak was te lage laadspanning richting accu door een niet goed conatct bij dynamo en/of gelijkrichter.

Alleen details verschilden (16 jaar oudere wagen, andere motor en geen ABSlampje (ook geen ABS).

Succes!

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Wederom bedankt voor jullie reacties.

Wat Jan willem schrijft, dat ga ik morgen ff uit proberen. Tenslotte meten is weten en gissen is missen. En wat volvo 245 SE 1992 schrijft ik heb mijn spanningsregelaar verleden maand ook vervangen. En mijn lambda sonde heb ik ook al vervangen, maar hij blijft fouten aangeven, misschien is mijn kat..... kapot ?

Groetjes Ed
Antwoord
Hallo Alemaal,

Heb de sensor door gemeten en inderdaad de sensor is kapot. Het lampje van de oliedruk brandt namelijk ook niet als ik mijn kontakt aanzet, maar brandt wel als ik draadje los haal en tegen massa drukt.

Allemaal bedankt voor de reacties.

Zit alleen nog met de foutmelding van de lambda sensor.

Groetjes Ed
Antwoord
Als je oliedruklampje niet brand bij op contact zetten van je auto, verdenk ik toch de spanningsregelaar.
Het hoeft niet de regelaar zelf te zijn, maar kan ook een losse draad of slecht contact zijn.
Jij schrijft dat ie niet brand bij op contact zetten, maar wel gaat branden bij het rijden, dan is ie toch niet kapot?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Peter Timmer schreef:Als je oliedruklampje niet brand bij op contact zetten van je auto, verdenk ik toch de spanningsregelaar.
Het hoeft niet de regelaar zelf te zijn, maar kan ook een losse draad of slecht contact zijn.
Jij schrijft dat ie niet brand bij op contact zetten, maar wel gaat branden bij het rijden, dan is ie toch niet kapot?

Beste Peter,

Het lampje gaat wel branden als ik het draadje los trek van de sensor en dan tegen massa aanhou. De spanningsregelaar heb ik verleden maand al vervangen Voor de rest rijdt de auto prima. Het is echt een lekkere auto. Er staat al bijna 350000 km op de teller en hij rijdt nog steeds als een speer. Hij houdt niet in, loopt mooi stationiar en voor de rest geen problemen mee (gelukkig). Wat dat betreft geen klachten. De kleine dingen die ik er aan heb, kan ik gelukkig zelf repareren en wat ik niet weet of aan twijfel vraag ik hier, er zijn gelukkig nog mensen die andere willen helpen. Zo'n sensor zijn ook de kosten niet, kost ongeveer €10,-. Maar bedankt voor het meedenken. Misschien weet je een oplossing voor de lambda sonde.

Groetjes Ed
Antwoord
Tipje Wink
Zorg dat je goed gereedschap en een goede zaklamp hebt als je die sensor gaat vervangen.
Ik heb de mijne ook vervangen, maar heb geen lange dopsleutels die je eigenlijk wel nodig hebt voor deze klus.
Bij mij zat dan ook de dynamo nog eens in de weg waardoor een en ander bemoeilijkt werd.
Volgens mij heb ik er toen de massa kabel afgehaald waarna ik er beter bij kon. Terugplaatsen moest op gevoel omdat de ruimte en zicht beperkt was. Met de dop half op de verlengstuk paste het net, maar is niet aan te raden omdat je voor hetzelfde geld de boel naar de klote helpt. Misschien, hÃÃl misschien had ik beter even onder de auto kunnen kruipen Wink maar bij mij moet alles effe tussendoor, en tja......
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 518 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Visco fan blijft constant blazen marc-f 2 1.933 10 March 2021, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  kleppendeksel blijft lekken adrianus240 7 5.040 28 November 2020, 14:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.640 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.227 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.718 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  controle lampje lambdasonde marlie 8 11.197 20 August 2016, 21:19
Laatste bericht: Stinky
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.728 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.015 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Volvo v70 tdi 1998 motor managment lampje timing distributieriem patmas 1 2.973 4 November 2015, 20:19
Laatste bericht: dwarswind

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: