Topics: 55
Onlangs hebben wij de motor gestart en de ontsteking afgesteld. Echter bleek de stuurbekrachtiging niet veel te doen. Alles is los geweest en opnieuw aangesloten. Het stuurhuis is dan ook een ruime tijd niet gebruikt.
Het oliepijl is gecontroleerd en het hele systeem is met nieuwe olie afgevuld.. Echter loopt alles nog heel zwaar!? Zijn er nog bepaalde punten die belangrijk zijn om na te kijken als een stuurhuis opnieuw in gebruik wordt genomen? Ontluchten!?
Topics: 78
we beginnen bij de inkoppers...
-zit de snaar op de poelie ?
Voor de rest moet het als volgt gaan:olie optoppen ,motor starten , stuur een paar keer links en rechts draaien ,
weer olie nivo controleren cq bijvullen en klaar !!
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 38
wat ook wel prettig is voor de hydraulische pomp;
de vooras opkrikken zodat je makkelijk volledige stuuruitslagen links en rechtsom maakt.
olieniveau goed blijven controleren tijdens deze handeling want deze zakt snel als je sys. leeg is geweest.
het kan ook wezen dat van je pomp de pompschotjes vastgekleeft zitten.
de pomp is van het type "schottenpomp" d.w.z. een cilindrisch draaiend gedeelte is met dwarse groeven uitgerust waarin vrij nauwkeurig schotjes passen.
dat cilindrische gedeelte gaat draaien in een huis dat wel rond is maar uit het midden geplaatst is van de draaiende "schottenhouder"
de schotten willen door middelpuntvliedende kracht naar buiten tegen het huis aan gaan liggen en nemen dan olie mee, omdat het huis uit het midden zit is er al rondgaande voor de olie tussen 2 schotten in steeds minder ruimte en bouw je oliedruk op aan de kleine zijde en zuiging aan de vergrotende zijde.
in de boeken wordt dit type pomp ook wel vleugelpomp genoemd.
als zo'n schotje dus niet naar buiten wil / het huis wil volgen bouwt de pomp ook geen druk op dus geen stuurbekrachtiging
HOE CONTROLEER JE POMPDRUK???
officieel met een manometer-set waarbij je de druk nauwkeurig af kunt lezen.
truukje;
luister goed naar het geluid als je helemaal naar 1 kant stuurt en het stuur tegen de aanslag houdt;als je de motor zwaarder hoort werken wordt er in ieder geval druk opgebouwt. (alleen je weet niet hoeveel.)
hoor je nu ook nog eens duidelijk olie ruisen/piepen /sissen of hoe je het ook wilt noemen dan is het overdrukventiel in werking en ben je verzekerd van de maximale drukopbrengst van je pomp.
DOE DIT NIET LANGER DAN EEN PAAR SECONDEN
heb je de indruk dat je druk voldoende is dan kan je de oorzaak zoeken in het stuurhuis zelf bijvoorbeeld inw. lekkage van li naar re
succes
Mooi!
Alweer een duidelijk verhaal van jouw hand, Jan.
ik heb het op dit moment niet nodig, maar het is altijd handig om te weten hoe eea werkt en gecontroleerd kan worden.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Ha die Peter,
Het verhaal komt dan misschien van mijn hand maar ik kan niet genoeg benadrukken dat ik het ook allemaal maar van een ander heb........
Ik kom eigenlijk uit "de metaal" maar heb altijd intresse gehad in motorvoertuigen.
Op dit moment ben ik vrachtwagenmonteur en ik moet zeggen ik wordt FANTASTISCH geholpen door al mijn collega's die altijd klaar staan met raad en daad.
Zonder hen had ik nog niet de helft geweten van wat ik nu weet.
Vanuit dat oogpunt vind ik het leuk om dan op mijn beurt ook weer eens wat door te geven.....
groet, Jan