Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Hey allemaal,
Mijn 244 met B230E & BW55, verbruikt nu 1:7. Nu hoop ik dat het verholpen is zodra ik de overdrive heb aangesloten, want 1:7 is nogal iets teveel.
Hoeveel verbruikt jullie B230E?
En is een AW70 of 5-versnellingen handbak vÃÃl zuiniger? Ik denk persoonlijk dat 1:10 toch op zijn minst wel te realiseren moet zijn?
Overigens,
Hoe moet ik die b230e afstellen? met of zonder vacuum? En tot hoever moet die koppelomvormer met olie gevuld worden? Nu is die volgens de peilstok genoeg gevuld, maar hij 'pakt' af en toe zo laat op als ik gas geef ?!
Ciao
Bas
1 op 7 zijn helemaal geen gekke getallen voor een b230 met een automaat bakkie hoor.
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Maar is een manuele bak, of een 4traps zuiniger?
Ik reed laatst namelijk 315km op 45 liter ofzo :-\
een handbak is idd zuiniger.
ik denk dat een 4traps au-tomaatje ook wel zuiniger zal zijn. daar heb ik zelf niet heel veel ervaring mee.
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Ik heb een B21E met BW55 bak en deze loopt 1:5.6 op gas. Dat is wel continu stadsverkeer. Op de snelweg haal ik meestal 1:7.
Olie in je automaat kun je eigenlijk alleen maar checken als je 50 km gereden hebt, en daarna met lopende motor checken op de peilstok. Het aanpakken heeft daar volgens mij vrij weinig mee te maken.
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een koppelomvormer bestaat uit twee schoepen (en nog een stator, maar wat die precies bijdraagt doet er niet toe), de een drijft de ander aan door er ATF tegen aan te gooien. Dit is geen vaste verbinding, er zit altijd slip tussen de schoepen. Dat kost naar zeggen 10% vermogen t.o.v. de plaatkoppeling, hoe hard of zacht je ook rijdt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Hoeveel gebruikt een 240 met 'n b230 & manuele bak dan? Wel een 5-bak hÃ
, 4bak komt er niet meer in denk ik
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er staan meerdere ellenlange topics over verbruik in dit forum, maar onze B230F/M47 combi rijdt 1:8 op LPG (hoofdzakelijk snelweg).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 102
Topics: 10
Lid sinds: Nov 2006
B230E + M47 @ vooral snelweg is 1:10 soms (met een beetje geluk

1:11)
Dan is het wel rustig rijden he, wil je dit halen. 1:8 / 1:9 is ook geen punt hoor..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik kan goed 1:11 halen, zelfs 1:12 of beter is ook mogelijk. sukkeling optrekken helpt niet bij zuinig rijden lijkt het wel, de zuinigste keren dat ik gereden heb was met gewoon/snel optrekken geloof ik.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni