Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230E in de oude '79 244!
#1
Jaja, het zat er al aan te komen maar 'n twee weken geleden zijn we begonnen met het swappen de motor.
De b19a had onderhand al 300.000km op de teller, de carburateur liep niet meer lekker, en dat gedoe met die loodvervanger vond ik ook maar lastig.

We hadden nog 'n B230E liggen, dus die ging erin, samen met een BW55 3 traps automaat die uit een 245 uit 1984 kwam.

Pics:

De auto..

[Afbeelding: IMG_4832.jpg]

De nieuwe motor:

[Afbeelding: PICT3179.jpg]

Broertje die een nieuwe pakking maakt voor de oliepan van de automaatbak:

[Afbeelding: PICT3180.jpg]

[Afbeelding: PICT3186.jpg]

Nog eens de nieuwe motor:

[Afbeelding: PICT3184.jpg]

De garage..

[Afbeelding: PICT3185.jpg]

Oud vs nieuw:

[Afbeelding: IMG_5610.jpg]

Behoorlijk lege motorruimte:

[Afbeelding: IMG_5611.jpg]

Nog eens het oude beestje, met 300.000 op de klok.

[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5615.jpg[/img]

Aangezien mijn 244 een van de eerste 2-series was, hadden ze in die tijd nog geen lange versnellingsbakken met een overdrive. Hierdoor mist mijn auto een paar gaten op het chassis om een steun te monteren...
Dus, na wat zoeken hadden we eindelijk een redelijk passende steun gevonden, maar deze had alsnog wat 'werk' nodig.

Beetje slijpen, lassen, en dan krijg je dit:
[Afbeelding: IMG_5644.jpg]

[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5645.jpg[/img]

Dit rode ding moesten we ook zelf maken, om passend te krijgen op die custom versnellingsbaksteun:

[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5650.jpg[/img]

[Afbeelding: IMG_5642.jpg]

Tja, mijn b19a had ook geen benzinepomp, dus die heb ik ook maar ergens moeten halen Smile

[Afbeelding: IMG_5640.jpg]

Dat ding was helaas niet compleet, want er zat geen beugel bij om hem vast te maken aan de body... maar gelukkig heb ik een handig broertje 8)

[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5636.jpg[/img]

[Afbeelding: IMG_5637.jpg]

[Afbeelding: IMG_5651.jpg]

Dat is het tot dus ver! Smile Die beugel is zwart gespoten, dat rode is de primer Wink

Nu moeten we alleen nog de benzineslangen maken, v-snaren monteren, benzine pomp aansluiten, iets verzinnen om de km-teller kabel in de bak te houden (Dat ding missen we ook....). en dan nog wat kleine dingetjes, zoals het verbouwen van de schakelstang want die zal ook wel niet passen...
Antwoord
#2
mooi werk!!
petje af, mijn motorswap duurde kleine twee weken, en de volgende zit er weer aan te komen, jammer van die B230E, had ik graag van je overgenomen Wink Wink
nog meer aangepast, stuurbekrachtiging oid??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#3
Jaja, heb meteen toen de motor eruit was het stuurhuis omgebouwd naar stuurbekrachtiging Wink
Antwoord
#4
mooie klus
mooie klusruimte ook
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Poeh, had je alle electra er ook bij ? Was dat veel gepuzzel ? :o

Ik zie er nog wel brood van een Kjet naar een LHjet te gaan, tzt... :Smile
[img][/img]
Antwoord
#6
Electra? ;D

Als het goed is gaat deze motor puur op mechanische injectie werken Smile
Ik heb die hulpas uit een B23A genomen, die in de B230E gezet. Daardoor kan ik een verdeler aan de voorkant van de motor zetten, ipv achter op de nokken as Smile

Als het goed is komt er verder niet veel meer bij kijken (behalve de benzinepomp aansluiten met 'n relais, de overdrive aansluiten en de achteruit-rij lampjes).
Antwoord
#7
Mooie klus (+ erg mooie auto), zoiets zou ik ook nog wel eens willen doen.

Wat zijn nou de moeilijkste dingen bij zoiets?
Antwoord
#8
Kijk eens aan, zelf pakkingen maken dat is je ware! Mooi gedaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Dirk242 schreef:Mooie klus (+ erg mooie auto), zoiets zou ik ook nog wel eens willen doen.

Wat zijn nou de moeilijkste dingen bij zoiets?

Zorgen dat je alles bij de hand hebt, en zeker weten dat alles past Sad

Als ik een handbak had genomen was de auto waarschijnlijk nu al klaar geweest :Smile. Die steunen maken, etc. etc. kost allemaal wat meer tijd als gedacht.
Antwoord
#10
Net geprobeerd te starten, maar hij wilt niet :-\

De krukas draait mooi rond, de bougies vonken, de benzine pompen werken, maar daar blijft het bij.

De bougies blijven helemaal droog, weet iemand waar dit aan kan liggen? Te weinig/geen druk? Hoe te checken? Er wordt nu helemaal geen benzine geinjecteerd ???
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230E stottert lav 11 10.159 9 October 2019, 15:17
Laatste bericht: lav
  Hoeveel oude Volvo's zijn er nog? LoekS 11 11.236 22 June 2018, 22:29
Laatste bericht: Nicolaas H
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.422 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  caravan achter een 740 B230E automaat of iets dergelijks ? aernout 1 2.401 14 June 2010, 17:13
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  Zweeds onderzoek naar veiligheid van moderne en oude auto's. shineslikesun 1 2.043 11 November 2009, 01:24
Laatste bericht: Rubicon
  Verbruik van B230E & BW55. Bassius 27 16.064 21 December 2007, 20:59
Laatste bericht: Jw240
  De oude achterklep is mooier! 240 GLT Aut 29 16.294 9 November 2007, 23:04
Laatste bericht: mehn
  Oude Volvo's: LHD of RHD? BartJu 11 7.103 23 January 2007, 22:48
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)