7 November 2007, 20:23
Jaja, het zat er al aan te komen maar 'n twee weken geleden zijn we begonnen met het swappen de motor.
De b19a had onderhand al 300.000km op de teller, de carburateur liep niet meer lekker, en dat gedoe met die loodvervanger vond ik ook maar lastig.
We hadden nog 'n B230E liggen, dus die ging erin, samen met een BW55 3 traps automaat die uit een 245 uit 1984 kwam.
Pics:
De auto..
![[Afbeelding: IMG_4832.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Volvo/images/IMG_4832.jpg)
De nieuwe motor:
![[Afbeelding: PICT3179.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3179.jpg)
Broertje die een nieuwe pakking maakt voor de oliepan van de automaatbak:
![[Afbeelding: PICT3180.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3180.jpg)
![[Afbeelding: PICT3186.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3186.jpg)
Nog eens de nieuwe motor:
![[Afbeelding: PICT3184.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3184.jpg)
De garage..
![[Afbeelding: PICT3185.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3185.jpg)
Oud vs nieuw:
![[Afbeelding: IMG_5610.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5610.jpg)
Behoorlijk lege motorruimte:
![[Afbeelding: IMG_5611.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5611.jpg)
Nog eens het oude beestje, met 300.000 op de klok.
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5615.jpg[/img]
Aangezien mijn 244 een van de eerste 2-series was, hadden ze in die tijd nog geen lange versnellingsbakken met een overdrive. Hierdoor mist mijn auto een paar gaten op het chassis om een steun te monteren...
Dus, na wat zoeken hadden we eindelijk een redelijk passende steun gevonden, maar deze had alsnog wat 'werk' nodig.
Beetje slijpen, lassen, en dan krijg je dit:
![[Afbeelding: IMG_5644.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5644.jpg)
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5645.jpg[/img]
Dit rode ding moesten we ook zelf maken, om passend te krijgen op die custom versnellingsbaksteun:
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5650.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_5642.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5642.jpg)
Tja, mijn b19a had ook geen benzinepomp, dus die heb ik ook maar ergens moeten halen
![[Afbeelding: IMG_5640.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5640.jpg)
Dat ding was helaas niet compleet, want er zat geen beugel bij om hem vast te maken aan de body... maar gelukkig heb ik een handig broertje 8)
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5636.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_5637.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5637.jpg)
![[Afbeelding: IMG_5651.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5651.jpg)
Dat is het tot dus ver!
Die beugel is zwart gespoten, dat rode is de primer 
Nu moeten we alleen nog de benzineslangen maken, v-snaren monteren, benzine pomp aansluiten, iets verzinnen om de km-teller kabel in de bak te houden (Dat ding missen we ook....). en dan nog wat kleine dingetjes, zoals het verbouwen van de schakelstang want die zal ook wel niet passen...
De b19a had onderhand al 300.000km op de teller, de carburateur liep niet meer lekker, en dat gedoe met die loodvervanger vond ik ook maar lastig.
We hadden nog 'n B230E liggen, dus die ging erin, samen met een BW55 3 traps automaat die uit een 245 uit 1984 kwam.
Pics:
De auto..
![[Afbeelding: IMG_4832.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Volvo/images/IMG_4832.jpg)
De nieuwe motor:
![[Afbeelding: PICT3179.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3179.jpg)
Broertje die een nieuwe pakking maakt voor de oliepan van de automaatbak:
![[Afbeelding: PICT3180.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3180.jpg)
![[Afbeelding: PICT3186.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3186.jpg)
Nog eens de nieuwe motor:
![[Afbeelding: PICT3184.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3184.jpg)
De garage..
![[Afbeelding: PICT3185.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/PICT3185.jpg)
Oud vs nieuw:
![[Afbeelding: IMG_5610.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5610.jpg)
Behoorlijk lege motorruimte:
![[Afbeelding: IMG_5611.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5611.jpg)
Nog eens het oude beestje, met 300.000 op de klok.
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5615.jpg[/img]
Aangezien mijn 244 een van de eerste 2-series was, hadden ze in die tijd nog geen lange versnellingsbakken met een overdrive. Hierdoor mist mijn auto een paar gaten op het chassis om een steun te monteren...
Dus, na wat zoeken hadden we eindelijk een redelijk passende steun gevonden, maar deze had alsnog wat 'werk' nodig.
Beetje slijpen, lassen, en dan krijg je dit:
![[Afbeelding: IMG_5644.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5644.jpg)
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5645.jpg[/img]
Dit rode ding moesten we ook zelf maken, om passend te krijgen op die custom versnellingsbaksteun:
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5650.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_5642.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5642.jpg)
Tja, mijn b19a had ook geen benzinepomp, dus die heb ik ook maar ergens moeten halen

![[Afbeelding: IMG_5640.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5640.jpg)
Dat ding was helaas niet compleet, want er zat geen beugel bij om hem vast te maken aan de body... maar gelukkig heb ik een handig broertje 8)
[img width=400 height=600]http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5636.jpg[/img]
![[Afbeelding: IMG_5637.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5637.jpg)
![[Afbeelding: IMG_5651.jpg]](http://www.bassius.nl/Pics/Motorswap/IMG_5651.jpg)
Dat is het tot dus ver!


Nu moeten we alleen nog de benzineslangen maken, v-snaren monteren, benzine pomp aansluiten, iets verzinnen om de km-teller kabel in de bak te houden (Dat ding missen we ook....). en dan nog wat kleine dingetjes, zoals het verbouwen van de schakelstang want die zal ook wel niet passen...