(21 February 2018, 22:03)Jerry schreef: Het verschil tussen de aw71 en de aw71l is de l van lockup.
Die zorgt ervoor dat er geen slip meer is in de koppelomvormer.
Werkt dacht ik alleen in de laatste versnelling en voelt als een extra versnelling.
De lpi injectoren zitten in het inlaatspruitstuk geperst , beetje zoals een popnagel en die kunnen inderdaad los gaan zitten.
Je actieradius hangt natuurlijk van de grote van je tank af.
En de lpi installatie geleverd door vialle is niet af te stellen kwa overschakelen , altans toen ik hem had niet en heb elke gasboer aan de telefoon gehad.
Zelfs een leuke e mail wisseling gehad met vialle daarover maar als dat verandert is dan kan er vast een adres genoemd worden?
Vialle is ook de enigste die zo'n installatie leverde waarbij het gas vloeibaar ingespoten word.
Zit een pomp in de tank en werkt zonder verdamper.
Ik weet niet of je met een aanhangwagen rijd maar de 9 serie tot 98 mag 1600 kg trekken en die uit 98 mag er 1800 kg achter hebben.
Verder hebben ze na 95 geloof ik allemaal een turbo , dat zijn dan de lpt en de hpt blokken.
Indentiek op de turbodruk na die bij de hpt wat hoger ligt.
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Ik rij ook al jaren 945 (Na eerst een Volvo '67 Amazon op gas en Volvo '93 245 op benzine), een Limited Edition uit 1998 op G3 en met AW71L automaat LPT maar mbv een MBC de turbodruk opgeschroefd tot 0.65 bar dus zo'n 30 pk erbij (gelijk aan de HPT uitvoering). Gaat vooral in combinatie met de automaat als de brandweer, menig moderne auto kijkt raar op als zo'n baksteen ze los rijdt bij een stoplicht.
Mijn eerste 940 had een Prins VSI lpg installatie: gas injectie met als voordeel dat je bij een Prins installatie de gastank helemaal kunt leeg rijden (de auto schakelt dan automatisch over op benzine), enkel om de 45.000 km een filtertje vervangen (kost ongeveer 35,- euro), verder geen onderhoud. De Prins VSI was zuiniger dan Vialle: ik reed er 1 op 8,5 a 9 mee. De gasboer kan mbv laptop en de juiste software de temp. vd koelvloeistof laten bepalen wanneer de auto na een koude start overschakelt van benzine op gas. Bij mij was dat bij 45 graden Celsius. In de zomer was dat na 500 m, in de winter ongeveer een km. Helaas is die auto in Kopenhagen aangereden door een MercedesTaxi en dat was einde oefening. Vandaar dat ik mijn huidige 945 heb laten taxeren.
Nu rijd ik weer een 945 en weer uit 1998, Nautic Blue maar nu met Vialle LPI, door Volvo ingebouwd in 1999 toen de auto 20.000 km gelopen had en nu al ruim 3,1 ton op gas. Inlaatspruitstuk is ooit door Timen Smit aangepast voor betere gasflow vd gasinjectoren en de injectoren zijn vastgezet. Ik heb tot op heden geen problemen gehad met de lpg installatie. De benzinemeter in de tellerbak geeft tevens de LPG voorraad aan zodra je op gas rijdt. (al is dat niet al te betrouwbaar, dus ik rijd meestal op de dagteller).
Bij Vialle bepaalt de omgevingstemp. samen met de LMM wanneer na een koude start op LPG overgeschakeld wordt, het gaat om tijd dat de motor draait, niet om de afgelegde km of koelwatertemp. Dit duurt volgens het instructieboekje van Vialle (zo uit mijn hoofd) maximaal (bij flinke vorst) 180 seconden (meen ik) en bij warme motor na zo'n 30 seconden.
Verder dezelfde rijd ik met dezelfde set up als mijn gecrashte 945: automaat, LPT met MBC: zo'n 165 pk. Verbruik vd Vialle LPI is : 1 op 7,5 a 8 (iets onzinniger dan de Prins VSI).
Nu rijd ik merendeel 80 km wegen, op de snelweg op de cruise control zal het verbruik gunstiger worden. De Vialle twin tank heeft een actieradius van zo'n 350 km. Nadeel van Vialle is dat je de gastank niet moet leegtijden, omdat je dan kans loopt dat de in-tank pomp droogloopt en stuk gaat (de in-tank pomp wordt nl gesmeerd door de LPG), dus op tijd tanken (ik rijd op dagteller) of overschakelen op benzine. De gaspomp overlijdt na verloop van tijd en dat is een dure grap. Ik betaal 105,- euro wegenbelasting per maand. Heerlijke roestarme auto's met alle opties die je nodig hebt (airco, cc, cv , stoelverwarming, airbags, ABS, SIPS) en volgens de arbeiders uit de Volvo fabriek de beste Volvo ooit gemaakt.
Toch betrap ik mij er de laatste tijd op dat ik stiekem wel eens naar een 245 t.m. bouwjaar 1979 (model met de ronde koplampen en belastingvrij) in een mooie seventies kleur (blauw, groen, oranje, geel) kijk.
Je hoeft niet perse een 940 te zoeken met weinig km. Als je er eentje zoekt boven de 3,5 ton op de teller dan is vaak de cilinderkop al vervangen, met een beetje geluk gaspomp fris en zijn veel overige slijtageonderdelen (accu, dynamo, uitlaat, banden, airco compressor etc.) net door de vorige eigenaar al aangepakt en kun je weer tonnen vooruit met lage km-kosten.