Berichten: 28
Topics: 7
Lid sinds: May 2010
Hallo allemaal,
Ik heb de Dame net volgetankt na 150km louter stadsverkeer. Buenos Aires´ infrastructuur is opgebouwd naar spaans model ofwel "cuadras" (zoals NY) en dus elke 100m een gevaarlijke kruising, waar je niet sowieso voorrang krijgt als je van rechts komt (al dwing je dat met een Volvo wel af

. Je werkt veel met je schakelarm en in de drie kom je amper. Dan elke 5 cuadras is er een Avenida maar het concept groene golf is daar niet helemaal begrepen. Het verkeer stroomt dus niet echt lekker. Enfin, de baksteen als stadsauto en ik kom op 1 op 6,2 met de B23F, op benzine. Is dat normaal in zulke omstandigheden?
Ik heb ook een keer 500km snelweg gemeten, vakantievol met dakkoffer, en cruisend rond de 100, en dat gaf een zeer bevredigende 1 op 11. Mee eens?
Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie verbruikservaringen.
En ook nog even melden dat met vlag en wimpel de plaatselijke APK is doorstaan; en die techneuten maar glimlachen: "¡QuÃ
lindo Volvo, esos son fierros!".
Groeten,
Pepijn
245-1993-Kleur 406- Bekleding 1950
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Met al die korte stukjes zuipen de meeste 240's meer dan de gemiddelde Pool in het weekend. Die van mij, met carburateur, is in de stad echt een zuipschuit.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
B230F automaat, 1:9 als ik het heel rustig aan doe. Ben inmiddels dikke vrienden met de locale pomphouder hier...
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Ook B230F automaat. 1:10 in de stad, 1:11 op de grote weg. Met sneeuwspoiler!
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
14 November 2014, 17:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2014, 17:59 door Marc1970.)
Ik denk dat je de derde versnelling gewoon moet vergeten daar, en rustig doorrollen in vooral de eerste 2. De eerste versnelling wordt danig onderschat vind ik, bij 2400 rpm, wat toch een efficient toerental is, zou mijn 240 al 20 km/h rijden. Bij 3000 rpm, een heel normaal getal op de snelweg, ga je 25. Plus, de extra motorherrie die je maakt zal alleen maar gunstig uitwerken op kruisingen en zebrapaden. Que se ponen duro, las nalgas no retoñan.
Hogere toerentallen betekent dat de gasklep verder open staat en dat is zonder meer gunstig voor de doorstroming en efficientie vd motor. Lichtere motorolie zou je ook kunnen proberen, 0W30 of zo, voor korte eindjes gaat dat verschil maken. Banden iets smaller, en hard oppompen ze komen toch niet op snelwegtemperatuur. Hou de gaspedaal zo strak mogelijk op dezelfde hoogte, elke keer dat je het pedaal beweegt gooit de injectie er weer extra benzine in.
Waar je ook eens naar kan kijken is de visco fan, als de motor wat gedraaid heeft hoort-ie in een soort vrijloop te gaan. Continu geblaas is echt niet nodig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Met de 245DL: stadsverbruik 1:7 snelweg 1:9 B19A
Met de 240 Polar: stadsverbruik 1:10 snelweg 1:12 B230F
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
1 op 12 met een B230 da's heel netjes.
Ik vraag me af wat een 240 verbruikt waar een turboblok uit een 940 in is gelegd.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Lijkt me inderdaad niet heel prettig rijden, die stop en go penalty's. Ik ben de hoofdweg rotterdam-nieuwerkerk gewend, dat is net zoiets als je pech hebt.
Met de tips van marc kan je denk ik de 1:6,2 wel verbeteren, maar verwacht geen spektakel. Gezien je wel 1:11 kan rijden (met dakkoffer) is er met je auto weinig mis denk ik.
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
14 November 2014, 19:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2014, 19:29 door Rob.)
B19a lpg 1:6
b200f lpg 1:8,5
Beide snelweg.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Ben er meebezig (ben nog wat onderdelen aan het zoeken)
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]