15 November 2007, 21:08
Stehouwer is een vrachtwagenservice, maar ze regelden net zo makkelijk obscure banden voor mijn Volvo 66. Langs de A12 bij Zevenhuizen en in Maasland, 0180-328648.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
uitlijnen (waar?)
|
15 November 2007, 21:08
Stehouwer is een vrachtwagenservice, maar ze regelden net zo makkelijk obscure banden voor mijn Volvo 66. Langs de A12 bij Zevenhuizen en in Maasland, 0180-328648.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
15 November 2007, 21:16
Ok, dan weet ik 'm wel te vinden. Volgens mij zit hij er dan al heel lang, want vroeger haalden we bij "die bandenzaak voor vrachtwagens bij de oprit" banden. Dat is al lang geleden, toen mn pa nog een 244 had en ik op de achterbank moest vertoeven.
Dit is wel een leuke site trouwens: http://tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html edit: voor zaterdag de 24e een afspraak gemaakt, bedankt voor het nummer Marc!
26 November 2007, 23:22
Auto is intussen uitgelijnd. Was niet heel veel aan de hand, meer fine tuning van toespoor.
Stuur staat alleen nog scheef ivm enkele stuurstang, remmedie --> stuurloshalen en in mijn ogen goede positie terug zetten. nu het probleem ik zie bij de 144 (met zon klassiek stuur) alleen 2 schroefjes in de onderkant, als ik deze eruit haal komt het stuur (of iets anders niet los). Hoe krijg ik dat stuur in de goede stand.
26 November 2007, 23:28
De ring vd toeter met enig beleid omhoogtrekken, daaronder zit een dikke moer die het stuur op de naaf houdt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
30 December 2007, 17:32
nou ben ik benieuwd naar de ervaringen met een juist uitgelijnde auto;
heb je dan ook dat als je de maximale stuuruitslag benutten wilt dat je band zowat van de velg gedrukt wordt?? als ik zoals gezegd op z'n kortst stuur dan voel je de band wringen en vreten op het wegdek, laat staan dat hij dan nog te duwen zou zijn met de hand......... het kan best aan de stuurgeometrie liggen die zo verzonnen is af fabriek maar ik heb altijd het idee dat ik in een schadeauto rijdt als ik scherp stuur bij in/uitparkeren. (m'n vorige 2 ,245's hadden het trouwens ook)
30 December 2007, 19:37
De oude volvo's 140, 240, 740 (achterwiel aandrijving) kunnen gewoon absurd ver insturen. Als je dat doet rij dan ook rustig, komt inderdaad veel kracht op te staan anders. Als je er rekening mee houd heb je er juist alleen voordeel van, straatje keren op je eigen oprit.
![]()
31 December 2007, 19:37
Dat heet het Ackerman-effect
![]() Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
31 December 2007, 19:42
Ja ja, ik ben bekent met het Ackermann-principe maar dat zou een auto juist beter moeten laten rollen in de bocht.
De 200's lijken wel uitgerust met het anti-ackermannprincipe. Blijft toch een feit dat juist bij deze auto's het mij keer op keer opvalt dat de banden zo enorm wringen. Dat het lekker kort stuurt vind ik ook wel een voordeel maar ik vroeg het mij zomaar eens af........
31 December 2007, 21:34
het wringen van de banden bij heel ver sturen zit hem niet in het Ackermann-principe
maar volgens mij dat de auto achterwiel is aangedreven deze wil hem rechtvooruit duwen en met de voorwielen er bijna dwarsonder gaat dat wringen
Volvo S70R B5234T4 M59
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|