Topics: 61
Mijn 240 heb ik gisteren uit laten lijnen. Ondanks mijn stuur weer recht staat en (hoop ik) mijn rechter voorwiel niet meer scheef afslijt heb ik nog wel een oud bekkend probleem wat hij voor het uitlijnen ook nog wel deed. Dat is als ik maximaal instuur de voorwielen niet gelijk meer staan. Waar door de binnenste of de buitenste wiel af en toe een aantal (wat zou het zijn?) cm's verspringt/wegschuift.
Nu is de vraag. Is dit Volvo 240 eigen of is hij gewoon slecht uitgelijnd? (P.s. ik heb het idee dat als ik naar links stuur dat het wel erger is dan als ik maximaal naar rechts stuur.)
Topics: 75
Geen idee of dit Volvo eigen is maar die van mij heeft dat ook. Deze heb ik ook recent laten uitlijnen vanwege nieuwe schokbrekers en veren aan de voorzijde. Verspringen blijft dus zal wel zo horen.
Topics: 38
Een 240 kan zo ver insturen dat de voorwielen bijna haaks onder de auto staan. Daardoor duw je hem al het ware over de zijkant van het wiel (en heb je een draaicirkel die ongeveer de helft is van die van een V70).
Ja dat klopt. Maar je hoort echt een wiel wringen en de andere niet.
Topics: 82
Zoek maar op Ackermann. Het binnenwiel moet een kortere bocht draaien dan het buitenwiel en staat dus verder inwaarts.
Waar het stuiteren mee te maken heeft, is dat de 240 voorwielen positieve wielvlucht hebben, wat bij extreme stuuruitslag heel erg veel positief wordt (vergelijk eens met de oude Mercedessen, die hebben het andersom), en het buitenste wiel dus weinig grip meer heeft.
Je gaat niet met 100 haaks de bocht om, er kan niks misgaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dus het is gewoon Volvo eigen?
Topics: 82
Op zich altijd riskant te beweren dat iets 'eigen' is, maar dit 'stuiteren bij volle stuuruitslag' fenomeen is vanuit de bouwwijze van de 240 goed verklaarbaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dan durf ik weer met een gerust hart in de wagen te stappen
. Dank u allen voor de reacties