Berichten: 137
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
Hallo allemaal,
Ik zit een beetje met een vraag. Voordat het stuurhuis van onze volvo werd vervangen (gisteren om precies te zijn) hadden we zelfs na 4 keer uitlijnen bij de kwikfit (ja ik weet het maar ik wilde ze toch het voordeel van de twijfel geven) dat hij naar rechts slecht stuurde (leek alsof de auto over een dwarsstaande band heen werd geduwd met als gevolg een veel grotere draaicirkel) maar perfect naar links stuurde (achterkant staat nagenoeg stil en de voorkant verplaatst zich alleen
).
Nu zoeken we dus naar een (uitlijn)garage waar men wel verstand heeft van dit soort auto's. Wie heeft er goede ervaringen en met welke garage? En is een kwikfit nu zoveel minder als bijvoorbeeld een euromaster of profile?
Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ga eens naar een uitlijncentrum waar ze ook vrachtauto's kunnen uitlijnen. Dat klinkt misschien gek, maar dat had mn pa ook gedaan met een 240 turbo en die gasten konden het echt beter. Later vertelde men dat de auto met draaiende motor uitgelijnd moet worden (stuurbekrachtiging!) Dus speur even rond op
http://www.goudengids.nl en bel ff met wat van die toko's
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 459
Topics: 18
Lid sinds: Aug 2005
mfellman schreef:Hallo allemaal,
Ik zit een beetje met een vraag. Voordat het stuurhuis van onze volvo werd vervangen (gisteren om precies te zijn) hadden we zelfs na 4 keer uitlijnen bij de kwikfit (ja ik weet het maar ik wilde ze toch het voordeel van de twijfel geven) dat hij naar rechts slecht stuurde (leek alsof de auto over een dwarsstaande band heen werd geduwd met als gevolg een veel grotere draaicirkel) maar perfect naar links stuurde (achterkant staat nagenoeg stil en de voorkant verplaatst zich alleen ).
Marc
Ja, voor uitlijnen moet je niet bij Kwikfit zijn. Die klunzen doen alleen het toespoor goed zetten en denken dat het daarmee klaar is.
Er zal ongetwijfeld bij je in de buurt een specialist in banden zitten die de kennis en apparatuur bezit om het vakkundig te doen
Berichten: 137
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
We gaan het maar eens bij Profile proberen... (In Apeldoorn doen ze landbouwmachines en vrachtwagens dus zou een "simpele" 245 geen probleem mogen zijn.
Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
klinkt niet slecht. Ik vermoed dat je daar wel succes zal hebben.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 137
Topics: 14
Lid sinds: Mar 2005
OK,
Voor het weekend is de auto nu opnieuw uitgelijnd. Koste iets meer en probleem is nog steeds niet weg......
Echter heb ik nu een verklaring gekregen. De askanteling wijkt af tussen de twee voorwielen. Dit is niet te stellen dus mogelijk eens bij een schade herstel bedrijf langs. Betere verklaring dan "is de leeftijd meneer. Niets aan te doen".....
Was het een beetje de moeite waard :twisted:
Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Met een hamer, een vijl en een brander is toch nog wel een hoop te stellen hoor...... Maar ja, daar moet je je wel gelukkig bij voelen.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou ben ik natuurlijk erg makkelijk met zelf dingen doen, maar als het om een klein verschil gaat zou ik eens proberen de fuseekogelshouder iets te lossen en wat te verschuiven in de gewenste richting.
Hiermee kan je de askanteling wellicht aanpassen zonder vijlen.
Lijkt me sterk dat er geen millimetertje beweging tussen de bouten en hun gaten zit.
Ik heb hier Haynes en die zegt dat vanaf 1979 auto met stuurbekrachtiging links en rechts verschillende fuseekogels hebben. Check dus eens of ze wel elkaar speigelbeeld zijn zeg maar, en niet twee linkerfuseekogels bijvoorbeeld.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je met een brander je wielophanging kan aanpassen (dat met die vijl en hamer snap ik wel).
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Marc vd Marel schreef:Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je met een brander je wielophanging kan aanpassen (dat met die vijl en hamer snap ik wel).
Marc
Eerst warm stoken en dan beuken met de hamer :oops:
Ik heb de bandenboer ook maar bedankt toen ie met dit voorstel kwam om de achteras van de 850 exact goed te krijgen :twisted:
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Tja, klinkt als kromme draagarm of te grote tolerantie in de veerschotel.
Lastig.
Sporing en camber doe ik altijd zelf. Als de auto mooi rechtuit loopt is de camber goed en de sporing doe ik op het oog. De auto moet iets toespoor hebben en dat is vrij makkelijk af te stellen als je 2 vaste punten op de auto pakt zoals een bumperhoek. Je moet alleen wel binnen de gestelde marges blijven.