Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Uitlijnen, snel verdiend of wantrouwend?
#1
Gisteren de 1800 uit laten lijnen. Ik heb dit eerst zelf gedaan adhv de site van TinusTechniek http://tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

Hier staat het in duidelijke taal uitgelegd. Sporing is wel redelijk te doen, alleen de askanteling en camber niet.

Hiervoor naar een bekende banden/uitlijnboer gegaan in Zeist. Ze hebben de apparaten op de wielen gezet:
[Afbeelding: 16a5d500.jpg]

Daarna gingen ze de computer instellen met de door mij opgegeven waarden uit het bestand van TinusTechniek.

Uiteindelijk hoefde alleen de sporing aangepast te worden! Dit vind ik toch wel opmerkelijk aangezien de waarden van TinusTechniek afwijken van de originele volvo gegevens (waarop de auto drie jaar geleden is uitgelijnd.)

Nu heb ik een oudewetse uitdraai gekregen met een printer uit het jaar 1985 oid.

[img width=435 height=600]http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/May%202011/35db7f99.jpg[/img]

Kan hem evt ook mailen, dan graag email adres via PM!
Mijn vraag: De actuele waarden liggen buiten de specificaties. Als de marge -1.0 - 0.0graad is, en hij staat op 0,9graad, dan valt hij naar mijn inziens erbuiten. Alvorens ik weer bij het bedrijf langs ga, graag jullie mening. Blijft altijd een lastig verhaal. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wellicht leuk voor een technische dag?
Groeten, Boele
Antwoord
#2
Boele schreef:...... Ik heb dit eerst zelf gedaan adhv de site van TinusTechniek http://tinustechniek.nl/1-div-uitlijning.html

Helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar ik ben erg benieuwd hoe je het uitlijnen hebt gedaan.
Camber is overigens heel goed zelf te doen. Er komt een waterpas en wat rekenwerk aan te pas.
Op het net en youtube is heea aan uitleg te vinden.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#3
zo heb ik het gedaan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Kwekkel schreef:Helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar ik ben erg benieuwd hoe je het uitlijnen hebt gedaan.
Camber is overigens heel goed zelf te doen. Er komt een waterpas en wat rekenwerk aan te pas.
Op het net en youtube is heea aan uitleg te vinden.

Qua sporing is het niet eens zo lastig berekenen. Je moet de graden omrekenen naar mm's. Ik heb 2 spelden gepakt. Op de rand vd band geprikt, achterzijde gemeten, rollen zodat de voorzijde horizontaal staat, weer meten. Dan het verschil bepalen. Spoorstang aanpassen, weer meten. Goed? Klaar!

Askanteling, camber lijkt me lastiger om zelf te doen. DAARVOOR ging ik naar het uitlijnbedrijf. Verbaasd me dat de door mij opgegeven settings 'precies' goed zouden staan.

Mn pa zegt: 'dan ga je toch naar een ander en kijk je of de huidige het goed heeft gedaan?' Vind ik alleen een beetje zonde van die 75euro.
Groeten, Boele
Antwoord
#5
Ik denk dat die Zeisters totaal geen idee hadden hoe ze camber en caster voor een P1800 bij moesten stellen en dus maar gedaan hebben of alles toppie in orde was.

Ik kan die print niet erg goed lezen maar 0.9 is geen -1.0
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  uitlijnen regio amsterdam koert4 5 2.770 3 February 2021, 17:38
Laatste bericht: koert4
  Uitlijnen Volvo 240 Polar KennOne 7 6.751 15 March 2016, 15:46
Laatste bericht: KennOne
  Uitlijnen 245 dens245polar 6 6.146 30 July 2015, 07:47
Laatste bericht: dens245polar
  Opnieuw uitlijnen noodzakelijk na vervangen schokbrekers? JDDV 2 7.966 21 April 2011, 17:36
Laatste bericht: Marc1970
  Uitlijnen 244 VolvoDick 2 3.530 31 August 2010, 21:10
Laatste bericht: Jw240
  Specialist gezocht voor banden/velgen/uitlijnen Harry 11 10.240 2 August 2008, 14:28
Laatste bericht: jos245
  uitlijnen (waar?) mfellman 44 31.712 3 January 2008, 16:32
Laatste bericht: PP!

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)