Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitlijnen (waar?)
#21
Ik ben gisteren bij de locals geweest, óf ze hadden geen tijd of te moderne apperatuur. Bij die moderne troep staan alle auto's voor geprogrammeerd. (Handmatig kunnen ze niets instellen, of ze hebben er geen zin in).

Volgende week even op Rotterdam Zuid kijken, daar zitten nogal wat bandenboeren.
Antwoord
#22
De baas van Profile in Wateringen rijdt met ouwe DAF's, misschien heeft die er nog interesse in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#23
Afgelopen dinsdag mijn 240 sedan uit '88 laten uitlijnen bij Peet Borst in Nieuwegein.

Is een bedrijf wat gespecialiseerd is in banden en alles daar om heen. Staat een speciale uitlijn brug, vrij hoog. Daar rij je je auto op. Vervolgens staan de voorwielen op draaibare plateau's en worden er reflecterende platen op je velgen vastgeklemt. Vervolgens staat aan het eind van de brug, aan de voorkant, aan beide zijden infrarood apparatuur die de afstand en hoek van de wielen bepaalt.

De monteur heeft een computer met daarop bijbehorende software. Begonnen wordt er met het kalibreren van de hoeken. Even het stuur beide kanten op draaien, stukje naar voren rollen, stukje naar achteren. En daarna worden de bij de auto horende waarden uit een database gehaald. Hier kan het helaas al mis gaan, want welk type auto is het nou? van de 5 beschikbare 240 modellen was het een kwestie van wegstrepen (geen diesel, geen kombi). Tevens wordt de rem vastgezet en het stuur recht en vastgezet door middel van een klem.

Daarna berekent de software hoever alles bijgesteld moet worden. Tot zover allemaal keurig, de software doet alles goed. Dan het menselijk deel, toespoor stelstang los draaien, beetje rommelen totdat het volgens de software okà is en vastdraaien maar weer. En toen was het klaar.

Hoezo klaar? Moet de rest niet bijgesteld worden? De software gaf toch wel aan dat het camber zo'n 3 graden verkeerd stond? "daar is bij dit type auto's niets op aan te passen" of iets dergelijks.. In ieder geval, de brug ging weer naar beneden en om de zorgen van de (domme?) klant een beetje te stillen worden de bandjes nog even op de juiste spanning gebracht.. (was het al, had ik al gedaan voor het uitlijnen.. Wink)

Resultaat, het stuur staat weer recht (woehoe! ;D) maar het gevoelig zijn voor sporen in het wegdek is nog steeds behoorlijk, met gevolg tot zwabberen zo nu en dan. En het trillen in het stuur is ook echt niet minder geworden, maar goeie kans dat dat in de velg zelf zit (niet gebalanceerd nadat er een deuk in de velg gekomen is, bijvoorbeeld)


Ik vraag me toch wel een beetje af of ik voor 40 euro niet een beetje ben afgescheept met alleen maar toespoor bijstellen..??? Wat moet er gebeuren om het camber bij te stellen?
Antwoord
#24
Specificaties voor de 240 uit 1989, ik denk dat combi of diesel helemaal niks uitmaakt. Camber is heel goed afstelbaar, maar ws. niet door de daft bananas die bij de gemiddelde bandenboer werken.
Rondom de dop van de schokbreker zitten drie moeren, waarvan twee op een maanvorming plaatje. Die draai je alledrie iets los, nu kan je de bovenkant vd schokbreker naar binnen of naar buiten duwen. Voorwiel in kwestie iets opkrikken.De wielen staan van voren zo \ /, de ene kant nog wat meer dan de andere i.v.m. het bolle wegdek.

Mijn ervaring is dat de voorkant extreem gevoelig is voor scheef afgesleten banden, meer dan wat dan ook.

Front End
McPherson type spring and strut suspension. Shock absorbers housed in strut casing. Rack and pinion steering.
Safety-type steering column.
The alignment specifications apply to an unloaded car but include fuel, coolant and spare wheel.
Toe-in, measured on the wheel rim: 1/16" ± 3/64 "(1.5 ± 1.0 mm)
Camber (not to exceed 1/2° difference between sides):
-All..................................................................................... +1/4° to + 3/4°
(Reduce camber if excessive wear on tire outer shoulder is observed)
Caster: not adjustable
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#25
Niels244 schreef:Afgelopen dinsdag mijn 240 sedan uit '88 laten uitlijnen bij Peet Borst in Nieuwegein.

Is een bedrijf wat gespecialiseerd is in banden en alles daar om heen. Staat een speciale uitlijn brug, vrij hoog. Daar rij je je auto op. Vervolgens staan de voorwielen op draaibare plateau's en worden er reflecterende platen op je velgen vastgeklemt. Vervolgens staat aan het eind van de brug, aan de voorkant, aan beide zijden infrarood apparatuur die de afstand en hoek van de wielen bepaalt.

De monteur heeft een computer met daarop bijbehorende software. Begonnen wordt er met het kalibreren van de hoeken. Even het stuur beide kanten op draaien, stukje naar voren rollen, stukje naar achteren. En daarna worden de bij de auto horende waarden uit een database gehaald. Hier kan het helaas al mis gaan, want welk type auto is het nou? van de 5 beschikbare 240 modellen was het een kwestie van wegstrepen (geen diesel, geen kombi). Tevens wordt de rem vastgezet en het stuur recht en vastgezet door middel van een klem.

Daarna berekent de software hoever alles bijgesteld moet worden. Tot zover allemaal keurig, de software doet alles goed. Dan het menselijk deel, toespoor stelstang los draaien, beetje rommelen totdat het volgens de software okà is en vastdraaien maar weer. En toen was het klaar.

Hoezo klaar? Moet de rest niet bijgesteld worden? De software gaf toch wel aan dat het camber zo'n 3 graden verkeerd stond? "daar is bij dit type auto's niets op aan te passen" of iets dergelijks.. In ieder geval, de brug ging weer naar beneden en om de zorgen van de (domme?) klant een beetje te stillen worden de bandjes nog even op de juiste spanning gebracht.. (was het al, had ik al gedaan voor het uitlijnen.. Wink)

Resultaat, het stuur staat weer recht (woehoe! ;D) maar het gevoelig zijn voor sporen in het wegdek is nog steeds behoorlijk, met gevolg tot zwabberen zo nu en dan. En het trillen in het stuur is ook echt niet minder geworden, maar goeie kans dat dat in de velg zelf zit (niet gebalanceerd nadat er een deuk in de velg gekomen is, bijvoorbeeld)


Ik vraag me toch wel een beetje af of ik voor 40 euro niet een beetje ben afgescheept met alleen maar toespoor bijstellen..??? Wat moet er gebeuren om het camber bij te stellen?

Dit is HELAAS zoals het tegenwoordig bijna overal gebeurt. Ik ben al bij 3 uitlijners (zgn "specialisten") geweest en het was 3x bovenstaand verhaaltje. Ook met de V70 (850): "nee meneer, de achteras valt niet te stellen"... Yeah right :Smile

Ik hoor wel goede geluiden over Profile, maar dat zal uiteraard ook per filiaal verschillen.


Dus: weet iemand een goede uitlijner die voor 40 piek de auto ECHT kan uitlijnen houd ik me aanbevolen. Hij heeft dan meteen een klant met 2 Volvo's erbij...


Gr :-\
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#26
de mannen met beesten van subaru's, cosworths, evo's etc gaan vaak naar Pitbox.
zit ook op het extreme machines forum, met als nickname 'deep'
Antwoord
#27
Jelmar jij komt uit de omgeving Rotterdam toch? Zit pitbox daar ook?

Zie net dat ze in Den Haag zitten.
Antwoord
#28
Bij Pitbox kan ik de komende 2 weken niet terecht op zaterdag, kosten zijn daar trouwens 55 euro om alles te stellen. Ze gaan dan uit van een uur, daarna uurloon. Niet verkeerd als je het vergelijkt met kwikfit werk.

Kwikfit's op zuid verwezen me door naar Toncar, maar die kunnen het niet zelf. Het adres waar zij het uitbesteden heet Stehouwer in Zevenhuizen. Telefonisch onbereikbaar, nummer bestaat niet Confused
Van het weekend maar eens langs.
Antwoord
#29
het is bij pitbox al tijd druk, en dat heeft ook zo zn redenen Wink

Antwoord
#30
Klonk inderdaad goed.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  uitlijnen regio amsterdam koert4 5 3.313 3 February 2021, 17:38
Laatste bericht: koert4
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 15.656 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Uitlijnen Volvo 240 Polar KennOne 7 7.002 15 March 2016, 15:46
Laatste bericht: KennOne
  Uitlijnen 245 dens245polar 6 6.391 30 July 2015, 07:47
Laatste bericht: dens245polar
  Rubbers waarmee de stuurbekrachtigingspomp vast zit, waar krijg je die? Bassius 6 5.905 9 May 2013, 11:32
Laatste bericht: Yellow240
  Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar? Rob 145 4 4.292 9 May 2012, 02:42
Laatste bericht: Rob 145
  Uitlijnen, snel verdiend of wantrouwend? Boele 4 4.876 8 May 2011, 14:35
Laatste bericht: Marc1970
  Opnieuw uitlijnen noodzakelijk na vervangen schokbrekers? JDDV 2 8.197 21 April 2011, 17:36
Laatste bericht: Marc1970
  Uitlijnen 244 VolvoDick 2 3.708 31 August 2010, 21:10
Laatste bericht: Jw240
  Specialist gezocht voor banden/velgen/uitlijnen Harry 11 10.613 2 August 2008, 14:28
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)