Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Als de motor loopt zijn de brandstofpompen erg goed te horen. De intankpomp is een stuk zachter, zeker nu ik de brandstoftank verder heb gevuld, maar de hoofdpomp onder de auto is zeer duidelijk hoorbaar. Het gaat om een fluitend/zoemend geluid. Nu is mijn vraag of dit voor alle K-jet modellen het geval is of dat er mogelijk sprake is van slijtage (350.000 km) Hebben mensen met een dergelijke combinatie motor/pomp ook een duidelijk hoorbare pomp?
Als de pomp nu versleten is, heb ik begrepen dat de turbomodellen een specifieke pomp hebben (ivm 5 bar systeemdruk) t.o.v. alle andere motoren / modellen. Ik heb nog een pomp liggen van een 264 bertone, maar nu dus de vraag of die eventueel gemonteerd zou kunnen worden. Als dit niet het geval is, zijn er mensen die weten of er revisiesetjes bestaan of dat er iemand mogelijk nog een dergelijke pomp heeft of weet te liggen?
De systeemdruk zelf heb ik nog niet gemeten. Heb hier helaas geen apparatuur voor. Ik vraag dit dus ook alleen omdat ik het geluid nogal hard en hinderlijk vindt en dat ik denk dat dit niet helemaal standaard is.
oh ja, klopt het ook dat de pompen in stand twee bij niet lopende motor gewoon continu blijven lopen, of dat deze na een korte tijd uitgaan? Inprincipe dus tot de tankinhoud via aanvoer en retour helemaar rond is gepompt
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Kwam net een eerder topic van mij tegen waarin ik deze vraag onderandere stelde. Het verschil is echter dat ik toen ook noemde dat de leidingen en injectoren een fluitend geluid maakten. Dit is echter niet meer het geval. Wellicht zat er eerder nog lucht in de leidingen.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Ik dacht dat mijn pomp ook herrie maakte, maar het blijkt de regelaar te zijn die er naast zit. Lijkt meer op zachtjes ratelen dan zoemen trouwens. Kunnen ze heel oud mee worden..
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Ok, ik ga er wel eerst gewoon mee rijden. Dan zien we wel weer verder. Heb jij echter ook dat in stand II van het contact beide pompen gewoon blijven lopen?
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Dat wisselt een beetje... Eerst wel, nadat ik de zekeringkast heb schoongemaakt hoorde ik het maar ca. 2 seconden 'ratelen'. En sinds ik de massapunten heb schoongemaakt en het brandstofpomprelais heb gereviseerd blijft het geluid weer aanhouden ???
Schiet mij maar lek
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hoe is het met de Thuurbo eigenlijk. Komt er binnenkort weer een update in je topic? (voordat we hier weer oftopic gaan lullen)
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
De turbo vordert zeker. Op de beurs twee nieuwe 5e deur scharnieren gekocht en deur gemonteerd. alle ramen en bekleding erin en eigenlijk is de auto met het aansluitwerk van de bekende blauwe draad (waarschijnlijk punt 15 van het contact, maar heb hier maandag contact over met iemand die het blijkt te weten) en het ruitenwissysteem voor de 5e deur zo goed als klaar. Daarna moet de motor afgesteld en het camber en uitlijnen etc. (profile tire centrer).
Ikzelf heb het nu druk met mijn studie, maar binnenkort kan ik mijn pa weer even helpen, en dan zal ik wat nieuwe plaatjes schieten van het huidige resultaat bij daglicht!
zo, nu genoeg offtopic
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
met mijn eerste volvo 2.3E had ik hetzelfde probleem.......
de pomp onder de auto jankte zelfs zo hard dat andere automobilisten mij soms waarschuwden voor herrie die onder de auto uit kwam.
verschillende volvospecialisten zeiden ook dat dit wel vaker voorkwam.
het (bijna)zonder benzine komen te staan is trouwens HEEL SLECHT voor deze pompen!!!!!!
aangezien het janken pas na een uur rijden zo erg werd heb ik nog jaren doorgereden.
omdat ik het zaakje echter niet helemaal vertrouwde en een nieuwe pomp toen 600gulden kostte heb ik er een 2e pomp aan toegevoegd.
via en zelfgemaakt T-stuk en een wisselschakelaar kon ik van pomp wisselen onder het rijden.
als pomp 1 begon schakelde ik gewoon pomp 2 in en andersom.......
het moet wel gek gaan als er 2pompen in 1 rit stukgaan.
moraal van dit verhaal;
de meeste pompen kunnen flink oud worden met herrie, ze hebben het allebei volgehouden,alleen is de herrie niet echt comfortabel/vertrouwenwekkend.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
Haha, ik denk inderdaad dat het vooral een kwestie is van vertrouwen. De motor loopt namelijk wel gewoon probleemloos. Dat de pompen slecht zonder brandstof zouden kunnen heb ik hier al vaker gehoord. De pomp in kwestie heeft 3 jaar ongebruikt in een magazijn gelegen. Wellicht dat dit droogstaan het geheel niet goed heeft gedaan.
Rijden met twee pompen vindt ik persoonlijk niet een optie. Als hij kapot zou gaan is het jammer en hebben we de anwb (ook in het buitenland met vervangend vervoer). Dan kunnen we later dus altijd nog aan het vervangen slaan. Zal her en der wel gaan informeren naar een andere pomp of eventueel revisie setjes en intussen zo snel mogelijk de auto verder afmaken en rijden met die hap.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
DopdeDouwer schreef:Hoe is het met de Thuurbo eigenlijk. Komt er binnenkort weer een update in je topic? (voordat we hier weer oftopic gaan vervelendlen)
Met de Thuurbo is het prima ;D Nieuwe baan, dus ff wat minder tijd gehad. Maar een update ben ik jullie inderdaad verschuldigd! Ik moet de foto's nog uitzoeken en dan zal ik weer een stukkie schrijven
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter