20 August 2007, 20:14
Beste techneuten,
Een 1990-er 240 in de familie wil zo nu en dan niet starten. Eerst dacht ik het befaamde brandstofpomprelais, dus dat heb ik geheel opnieuw gesoldeerd, contacten gereinigd, etc.etc. De auto heeft wekenlang prima gereden.
Toen begon het weer. Niet aanslaan.... Alles nagekeken => geen benzine. Het relais opengemaakt en waarempel, inderdaad schakelt maar 1 van de 2 relais' :o
De (niet-)schakelende massa heb ik doorverbonden met de schakelende massa van het andere relais. Na het uitzetten van de motor begon het relais als een gek te flippen (schakelen), dus de massa naar de computer doorgeknipt, en dus loopt nu 1 schakelende massa naar beide relais'. Verder niets. Auto startte weer zoals het hoort!
Totdat ik vanavond weer een telefoontje kreeg >
Meteen het relais opengemaakt en wat zie ik ??? Wederom schakelt maar 1 vd 2 relais' :o :o Na even meten was het snel duidelijk: het spoeltje van het niet-schakelende relais geeft een onderbreking (oneindig Ohm). Vermoedelijk dus het relaisspoeltje doorgefikt!
Nog wat resultaten van wat meetwerk:
Er staat -12V op het spoeltje bij contact uit, +12V bij stand II
Het andere relais heeft 0V bij contact uit en +12V bij stand II
1. Kan het zijn dat het spoeltje is doorgefikt omdat er continu -12V op staat?
2. Als ik nu een nieuw relais erin steek, loop ik dan kans dat dit ook doorfikt?
Voor nu weer een kartonnetje erin gestopt, zodat er contact wordt gemaakt. Probleem is helaas dat het continu 12 is, dus moet het relais eruit zodra de motor wordt uitgezet. Mijn volgende plan is de brandstofpomp apart te schakelen, dus zelf een relais erin maken wat bij contact op stand II de pomp aan zet.
3. Of hebben jullie een beter alternatief?
Een nieuwe computer of andere 'dure' onderdelen zijn geen optie trouwens :-\
4. Laatste noot: ik heb helaas geen schema's van de 90'er... Wel van een met een 'dubbelrelais', maar de aansluitingen komen niet overeen met de nummers op het relais... Als iemand dit heeft: Please send me a copy
Gr
Een 1990-er 240 in de familie wil zo nu en dan niet starten. Eerst dacht ik het befaamde brandstofpomprelais, dus dat heb ik geheel opnieuw gesoldeerd, contacten gereinigd, etc.etc. De auto heeft wekenlang prima gereden.
Toen begon het weer. Niet aanslaan.... Alles nagekeken => geen benzine. Het relais opengemaakt en waarempel, inderdaad schakelt maar 1 van de 2 relais' :o
De (niet-)schakelende massa heb ik doorverbonden met de schakelende massa van het andere relais. Na het uitzetten van de motor begon het relais als een gek te flippen (schakelen), dus de massa naar de computer doorgeknipt, en dus loopt nu 1 schakelende massa naar beide relais'. Verder niets. Auto startte weer zoals het hoort!

Totdat ik vanavond weer een telefoontje kreeg >

Meteen het relais opengemaakt en wat zie ik ??? Wederom schakelt maar 1 vd 2 relais' :o :o Na even meten was het snel duidelijk: het spoeltje van het niet-schakelende relais geeft een onderbreking (oneindig Ohm). Vermoedelijk dus het relaisspoeltje doorgefikt!
Nog wat resultaten van wat meetwerk:
Er staat -12V op het spoeltje bij contact uit, +12V bij stand II
Het andere relais heeft 0V bij contact uit en +12V bij stand II
1. Kan het zijn dat het spoeltje is doorgefikt omdat er continu -12V op staat?
2. Als ik nu een nieuw relais erin steek, loop ik dan kans dat dit ook doorfikt?
Voor nu weer een kartonnetje erin gestopt, zodat er contact wordt gemaakt. Probleem is helaas dat het continu 12 is, dus moet het relais eruit zodra de motor wordt uitgezet. Mijn volgende plan is de brandstofpomp apart te schakelen, dus zelf een relais erin maken wat bij contact op stand II de pomp aan zet.
3. Of hebben jullie een beter alternatief?
Een nieuwe computer of andere 'dure' onderdelen zijn geen optie trouwens :-\
4. Laatste noot: ik heb helaas geen schema's van de 90'er... Wel van een met een 'dubbelrelais', maar de aansluitingen komen niet overeen met de nummers op het relais... Als iemand dit heeft: Please send me a copy

Gr

Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter