10 May 2007, 13:16
Hallo,
Ik ben op zoek naar een sterkere koppeling voor mijn B230FK+M90.
Het standaard dubbelmassavliegwiel heb ik verkocht, ik ben van plan een standaard star vliegwiel (dog-dish, voor 228 mm koppelingsplaat, met 60-2 gaten voor de injectie/ontsteking) uit een late 240 oid te gebruiken.
De M90 gebruikt dezelfde prise-as spline vertanding als de 850 enzo, dus dan kan ik een lekker stug afgeveerde 850 glt plaat nemen (228 mm diameter), die zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. Ook is de compound zo dat ze erg goed grip hebben.
Nu nog de drukgroep!
Ik heb een oude M46 turbo set liggen, die blijkt niet meer zo goed te zijn als de verkoper beweerde (oude onderdelen in nieuwe doosjes gelegd >
)
De diesel setup voor de M90 wil ik niet. die is duur en via de sachs catalogus blijkt dat die (tegenwoordig) dezelfde drukgroep heeft als de huidige M46 turbo/16V/diesel etc vervangingsset van volvo. Volvo had vroeger voor ongeveer elke motorisering een andere koppeling maar tegenwoordig leveren ze nog maar een paar.
Ik heb nu als plan om 230-250 pk te hebben, zo ver als ik kom met een standaard turbo en wat andere leuke onderdelen (3", E85 als brandstof, chips, intercooler etc etc). Een M46-turbo/diesel/16VT drukgroep + 850 plaat zou dat kunnen houden denk ik. Dat kost misschien 130 euro totaal als ik het goed doe.
Sachs motorsport verkoopt een erg mooie drukgroep voor rally/professioneel/taxi/sprint etc, maar ik weet niet waar ik die ergens in NL of beter nog Duitsland kan vinden. iemand een idee?
Kaasie heeft een keer verteld dat de diafragmaveer van een drukgroep ook uitgewisseld kan worden voor een sterker expemplaar. waar kan dat, wat kost dat, hoeveel houd dat?
Ik wil eigenlijk wat meer speelruimte hebben qua koppeling. wat zijn de ideeen als ik niet een enorm bedrag wil uitgeven (250-300 euro ofzo?)
Zeker omdat ik een 1995 B23FK motor en een gemodificeerde M90H ga gebruiken, die kunnen wel wat meer dan 230 pk geven (en betrouwbaar denk ik)
Ik ben op zoek naar een sterkere koppeling voor mijn B230FK+M90.
Het standaard dubbelmassavliegwiel heb ik verkocht, ik ben van plan een standaard star vliegwiel (dog-dish, voor 228 mm koppelingsplaat, met 60-2 gaten voor de injectie/ontsteking) uit een late 240 oid te gebruiken.
De M90 gebruikt dezelfde prise-as spline vertanding als de 850 enzo, dus dan kan ik een lekker stug afgeveerde 850 glt plaat nemen (228 mm diameter), die zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. Ook is de compound zo dat ze erg goed grip hebben.
Nu nog de drukgroep!
Ik heb een oude M46 turbo set liggen, die blijkt niet meer zo goed te zijn als de verkoper beweerde (oude onderdelen in nieuwe doosjes gelegd >
) De diesel setup voor de M90 wil ik niet. die is duur en via de sachs catalogus blijkt dat die (tegenwoordig) dezelfde drukgroep heeft als de huidige M46 turbo/16V/diesel etc vervangingsset van volvo. Volvo had vroeger voor ongeveer elke motorisering een andere koppeling maar tegenwoordig leveren ze nog maar een paar.
Ik heb nu als plan om 230-250 pk te hebben, zo ver als ik kom met een standaard turbo en wat andere leuke onderdelen (3", E85 als brandstof, chips, intercooler etc etc). Een M46-turbo/diesel/16VT drukgroep + 850 plaat zou dat kunnen houden denk ik. Dat kost misschien 130 euro totaal als ik het goed doe.
Sachs motorsport verkoopt een erg mooie drukgroep voor rally/professioneel/taxi/sprint etc, maar ik weet niet waar ik die ergens in NL of beter nog Duitsland kan vinden. iemand een idee?
Kaasie heeft een keer verteld dat de diafragmaveer van een drukgroep ook uitgewisseld kan worden voor een sterker expemplaar. waar kan dat, wat kost dat, hoeveel houd dat?
Ik wil eigenlijk wat meer speelruimte hebben qua koppeling. wat zijn de ideeen als ik niet een enorm bedrag wil uitgeven (250-300 euro ofzo?)
Zeker omdat ik een 1995 B23FK motor en een gemodificeerde M90H ga gebruiken, die kunnen wel wat meer dan 230 pk geven (en betrouwbaar denk ik)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

