Berichten: 89
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2006
Beste mensen,
De bout (zie foto) van mijn waterpomp zit muurvast. Het is waarschijnlijk een engelse maat (equivalent van maatje 15) maar maat 15 past er op zich ook wel op. Enfin, ik met 15 op de ratel proberen de bout los te krijgen. Tevergeefs. Ik durf eigenlijk niet verder te gaan met maatje 15 omdat ik bang ben om de bout af te vlakken -wat dus ook al lichtelijk gebeurd is :o -. Iemand een briljant idee hoe ik deze bout op gepaste wijze kan verwijderen? WD40, WD40, WD40, laten schrikken, hamer, gebeuk, ik krijg dat kreng niet los!
Hoor graag van jullie ;D
[img width=800 height=533]http://www.conceptm.nl/foto/20070505-volvo_vent.jpg[/img]
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Als normale sleutels niet meer werken heb ik altijd deze nog achter de hand.
![[Afbeelding: phto0050vk4.th.jpg]](http://img74.imageshack.us/img74/1135/phto0050vk4.th.jpg)
ik gebruik in eerste instantie dan de universele ringsleutel.
![[Afbeelding: phto0051lu2.th.jpg]](http://img409.imageshack.us/img409/320/phto0051lu2.th.jpg)
Deze past altijd en verkracht de bout of de moer niet verder. Mocht dit niet lukken dan stap ik over op de zweedse tang.
Het kleine sleuteltje heeft een veer en is erg handig om kapotgedraaide knelmoeren van je remleidingen los te draaien.
Ik denk niet dat je er op dit moment veel mee opschiet, maar als je ze een keer tegen komt moet je zeker niet aarzelen om ze aan te schaffen
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Schot in de lucht....
Heeft de hij soms Engelse draad (rechtsom losdraaien), komt toch wel vaker voor meen ik?
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 89
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2006
hmmm geen idee. Zou het? Ik heb al redelijk wat losgedraaid aan die auto maar nog geen bout gehad die er andersom uit moet. Maar ik zal het eens voorzichtig proberen....
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Linkse draad zou kunnen. Dit zou dan bedoeld zijn om loslopen tijdens bedrijf te voorkomen.
Ik weet het ook niet, alle waterpompen die ik tot nog toe heb gedemonteerd hadden 4 kleine boutjes in de fan zitten
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als ie echt niet los wil komen kun je er met een beitel een kerfje in tikken en vervolgens met beitel en vuisthamer de bout lostikken (beitel schuin in de kerf zetten.
Naar jouw foto kijkend vraag ik me trouwens af of die bout wel los moet? Je kunt toch de 4 imbusboutjes van de fan eraf draaien?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Nee, dat denk ik niet.
Volgens mij komt door die inbusboutjes het fanblad los van de viscokoppeling, maar nog niet het geheel los van de waterpomp
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Peter Timmer schreef:Nee, dat denk ik niet.
Volgens mij komt door die inbusboutjes het fanblad los van de viscokoppeling, maar nog niet het geheel los van de waterpomp
Als ik de foto nog eens nauwkeuriger aanschouw denk ik dat je gelijk hebt.
Het is bij deze auto anders als bij de mijne .
Ik kon gewoon de fan losschroeven van de waterpomp.