Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn Turbo Project
ik weet niet tot hoeveel pk je met de originele turbo kunt gaan? 250pk?

ik persoonlijk zou voor een originele gaan met de intercoolerset erop heb ik ongeveer 200pk en dat is meer dan genoeg voor mij

maar is natuurlijk altijd leuk met een grotere kun je in de toekomst wel verder mee als je dat wil
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
op ebay.de staan 16T turbo's van de V70T5 oid voor 395 euro, gloednieuw. Passen op een 90+ qua flens en die ' gekke' pakkingsloze aansluiting. Met een olie-aanvoer- en terugloopbuis van 940 oid met een kleinere mitsu past het gewoon....
Ingebouwde CBV, watergekoeld, komen snel op toeren die dingen.....

Iemand die ik in zweden ken heeft een 18T op zn 940 zitten, hij zegt dat het gewoon allemaal past.

Heb je het spruitstuk al uitgefreesd? ik ben er vandaag al een tijdje mee bezig geweest... best veel werk. Pas geleden voor 10 euro bij Van Crananbroek een stiftslijper op perslucht gekocht. De slijpsteentjes zijn peperkoek maar het slijpertje zelf houd het goed!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 jij zou toch moeten weten dat een 16T niet zomaar past en toch wel waat aanpassingen nodig heeft....

oa. de waterkoeling, het 'clocken' van de turbo, wastegate bracket maken, en volgens mij heeft een 16T een conische flens aan de uitlaatzijde; maar hier kan ik me in vergissen.

en je moet idd ook het spruitstuk aanpassen; of het spruitstuk zelf bewerklen of een adapterplaat kopen bij atp turbo.com.

Is geen extreem moeilijke klus; maar het heeft wel duidelijk meer voeten in de aarde als het zomaar omwisselen van de turbo.

al gauw een halve dag werk, als het een beetje meezit, zit het tegen en heb je de verkeerde af en aanvoer leidingen, of koppelingen die niet passen etc etc, net als ik toen, dan duurt het bijna een weekend ;D :Smile
Antwoord
Jelmar schreef:Jw240 jij zou toch moeten weten dat een 16T niet zomaar past en toch wel waat aanpassingen nodig heeft....

oa. de waterkoeling, het 'clocken' van de turbo, wastegate bracket maken, en volgens mij heeft een 16T een conische flens aan de uitlaatzijde; maar hier kan ik me in vergissen.

en je moet idd ook het spruitstuk aanpassen; of het spruitstuk zelf bewerklen of een adapterplaat kopen bij atp turbo.com.

Is geen extreem moeilijke klus; maar het heeft wel duidelijk meer voeten in de aarde als het zomaar omwisselen van de turbo.

al gauw een halve dag werk, als het een beetje meezit, zit het tegen en heb je de verkeerde af en aanvoer leidingen, of koppelingen die niet passen etc etc, net als ik toen, dan duurt het bijna een weekend ;D :Smile

ja klopt... Ik was vrolijk begonnen met het typen van de reactie maar ik ben de belangrijke dingen vergeten...
Ik ging er ff van uit dat ie al waterkoeling op zn turbo had...
Clocken en wategate daardoor aanpassen is idd even goed aanpoten.
Downpipe is idd ook lastig, ik had me niet gerealiseerd dat de flens anders was. ik had een vroege 15G in gedachten.

gelukkig passen de olie en koelwater dingen van de 900 series, dat maakt het enigsinds drop-in op dat gebied.
Spruitstuk (90+ zoals ik bedoelde) past toch gewoon op die turbo? gelijk even het spruitstuk uitfrezen (flens naar turbo)

Zoals je zegt, geen echt moeilijke klus, maar zeker goed dat je het ff zegt. ik was het straal-vergeten :-[ misschien een beetje over het eigen project aan 't denken (als plosteling 450 euro extra beschikbaar komt Big Grin)

edit2: FFS! Wink
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ok, het wordt iets duidelijker..... maar mijn kennis m.b.t. de turbo's is beperkt.

Een beetje aanvullende informatie nog:

Doel is zo rond de 250pk te eindigen, in een normaal rijdende auto. Daarbij wil ik de K-Jetronic behouden en in de toekomst ga ik denk ik een LPi installatie a la Bozzma/Funsdaf monteren.

Ik denk met de 3' inch uitlaat, 90+ uitlaat- en inlaatspruitstuk, beetje meer turbodruk, K&N luchtfilter en standaardintercooler dan op max. 210 a 220 pk te eindigen (redelijke gok, Eric houdt het op 200pk lees ik, maar mist een paar kleine zaken - is ook meer originaliteitsfreak dan ik ;D).

Dan een heleboel vragen (zei de gek):

Volgende stap richting de 250pk lijkt mij een iets grotere turbo

Of zijn er meer knelpunten:
> vlgs mij moet de intercooler dit nog prima aankunnen;
> idem voor de injectoren
> idem voor versn.bak
> koppeling??? (ik hoop het, want er ligt net een nieuwe in)
> deze set-up lijkt me ook nog net ok i.c.m. lpg, mits bereden met gezond verstand

Dan de keuze van een Turbo:
> waarom een T16 turbo?? Ik heb een beetje zitten lezen op turbobricks en volvospeed maar kom er niet echt uit..... Maar misschien is dit wel een hele logische keuze?????
> ingebouwde CBV lijkt me prima, ik was al op zoek naar eentje die ik extern kon monteren op de huidige turbo
> snel op toeren: dit is dus een relatief kleine turbo? Waarom is ie dan beter dan de standaard turbo?

Tenlslotte:
> waterkoeling heeft ie idd al
> spruitstuk frezen wist ik voor de huidige turbo, maar moet dus ook voor een T16?
> Olieleidingen van een 940: goeie tip!
> conische flens lijkt me minder.... is dan een 15G handiger?
> wat is wastegate bracket - is dat het stangetje dat je wastegate aanstuurt. Hoe is die anders dan?
> wat is het clocken van je turbo?? Turbodruk stellen?

Hoor het graag!

Antwoord
Ticcie schreef:Ok, het wordt iets duidelijker..... maar mijn kennis m.b.t. de turbo's is beperkt.

Een beetje aanvullende informatie nog:

Doel is zo rond de 250pk te eindigen, in een normaal rijdende auto. Daarbij wil ik de K-Jetronic behouden en in de toekomst ga ik denk ik een LPi installatie a la Bozzma/Funsdaf monteren.

Ik denk hoop met de 3' inch uitlaat, 90+ uitlaat- en inlaatspruitstuk, beetje meer turbodruk, K&N luchtfilter en standaardintercooler dan op max. 210 a 220 pk te eindigen (redelijke gok, Eric houdt het op 200pk lees ik, maar mist een paar kleine zaken - is ook meer originaliteitsfreak dan ik ;D).

Ik weet niet of je een gereviseerd blok hebt ? zo niet... dan kunnen er nog wel eens wat pk's verloren zijn gegaan in de afgelopen kilometers....

Ik heb dit meerdere malen gezien, vooral in de teleurstelling van sommige mensen als ze de rollenbank resultaten zien.
Ik heb mezelf om eerlijk te zijn ook wel eens vergist (had mezelf toen bijna 20 pk te rijk gerekend... 17.6 PK om precies te zijn Sad ); sinds die tijd wacht ik het gewoon af.

offtopic.. ik ga zelf binnenkort WEER naar de rollenbank; hebben mensen soms zin om mee te gaan ? dan kan ik kijken of er iets van groepskorting te regelen is...

Dan een heleboel vragen (zei de gek):

Volgende stap richting de 250pk lijkt mij een iets grotere turbo

Of zijn er meer knelpunten:
> vlgs mij moet de intercooler dit nog prima aankunnen;
Helemaal mee eens. een grotere/ dikkere intercooler zal wel voor een betere koeling zorgen en daardoor ook weer iets meer pkaas.
> idem voor de injectoren
Dat durf ik niet te zeggen, misschien bij een verhoogde benzinedruk dat ze het aankunnen, ik ben niet zo heel erg thuis in het K-Jetronic gebeuren, en of je zomaar de benzinedruk kunt verhogen (evt. met aparte drukregelaar)
Maar 250 pk is nogal wat voor de originele injectoren...

> idem voor versn.bak
250 PK op een M46/M47.. het kan zeker, maar echt heel erg lang volhouden..
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je met de auto omgaat.. maar 250PK met een daarbij bijbehorend dik koppel vind een M46/M47 niet leuk, hou dat in je achterhoofd.

> koppeling??? (ik hoop het, want er ligt net een nieuwe in)
Twijfelachtig. zelfde verhaal als de bak eigenlijk...
Ik heb van kaasie gehoord dat ''zijn'' B230ET met bijna 240 PK/400nm nogal gek is op M46 bakken...
Mijn oude witte 744 had een vrij taaie M46 (de laatste), wel met een SPEC koppeling, maar die auto heeft toch ook 2 versnellingsbakken opgegeten..

> deze set-up lijkt me ook nog net ok i.c.m. lpg, mits bereden met gezond verstand
Niet helemaal mijn afdeling, maar ik heb ergens gehoord dat de LPG injectoren maar 50 pk per stuk aankunnen ?? maar dat laat ik even over aan de LPG expert

Dan de keuze van een Turbo:
> waarom een T16 turbo?? Ik heb een beetje zitten lezen op turbobricks en volvospeed maar kom er niet echt uit..... Maar misschien is dit wel een hele logische keuze?????
JW doelde op de 16T turbo omdat die goedkoop te vinden is op ebay.de en niet onder doet voor een welbekende 15G conversie.
> ingebouwde CBV lijkt me prima, ik was al op zoek naar eentje die ik extern kon monteren op de huidige turbo
> snel op toeren: dit is dus een relatief kleine turbo? Waarom is ie dan beter dan de standaard turbo?
Ingebouwde CBV zal prima zn werk doen, een 16T turbo is niet klein, maar groot is ie zeker ook niet, leuk middenmaatje dus, wat bedoel je met BETER dan standaard turbo ??

Tenlslotte:
> waterkoeling heeft ie idd al
Dat scheelt, rij je dan met een T25? of een van de weinige watergekoelde Garrett T3's ?
> spruitstuk frezen wist ik voor de huidige turbo, maar moet dus ook voor een T16?
Lijkt me heel verstandig.
> Olieleidingen van een 940: goeie tip!
> conische flens lijkt me minder.... is dan een 15G handiger?
Ja in principe wel, maar er zijn ook 15G's met conische flenzen -als ik me nu niet vreselijk vergis....- dus pas op. maar kijk ook even verder naar een grotere T3 of andere turbo misschien.....
zijn genoeg verschillende turbo's die jou 250PK geven en een redelijke spool-up

> wat is wastegate bracket - is dat het stangetje dat je wastegate aanstuurt. Hoe is die anders dan?
Die wastegate bracket zijn, is een bracket/ steuntje waar je wastegate op vast gemaakt moet worden. dit kan bij een 15G/16T/18T/19T etc turbo NIET op de standaard plek.
> wat is het clocken van je turbo?? Turbodruk stellen?
Het 'clocken' van een turbo is het verdraaien van je compressor & turbine. deze zitten bij een standaard 15G/16T/18T/19T etc 'verkeerd' voor RWD en dan kom je dus niet uit met je intercooler piping

Turbobricks linkje over het 'clocken' ; KLIK HIER MAAR EVEN

Hoor het graag!
Heb je hier wat aan ? Wink Nog meer turbo vragen ? Smile Correct me if i said something wrong.

Maar ik neem aan dat je die 250PK niet met een standaard chip gaat proberen te halen ?
ga je soms Fred's Chips bestellen op Turbobricks?
Megasquirt?
Antwoord
serieus gek, ik zit hier he-le-maal te stuiteren achter de PC!! ;D ;D ;D

(quote Hans TeeuwenSmile Zeg hey, hoe weet jij dat allemaal!!? hehhe! (/quote Hans Teeuwen)

Maarem..daardoor kom ik dan weer op een andere vraag als ik dit lees namelijk:

Mocht ik mn standaard Garett die nu op mn auto zit willen (eventueel laten) vervangen door een watergekoeld nieuw/gereviseerd exemplaar dan is dat niet dezelfde die ik terugkrijg? Dus waar moet ik dan op letten en wat kan ik het beste doen? Dit, omdat ik lees dat een watergekoelde T3 dus niet zomaar normaal te verkrijgen is blijkbaar. (wat ik dus niet wist)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Ik snap even niet wat je bedoelt; als je hem laat reviseren krijg je hetzelfde exemplaar terug; en bij een ruilturbo dan krijg je ook dezelfde, maar een ander exemplaar.

Een watergekoelde T3 is wel 'normaal' verkrijgbaar, maar vind je weinig op 240's af fabriek gemonteerd.
-voor zover ik weet-

Waar je op moet letten is of je alle aansluitingen hebt (zowel de water als oliekoeling aansluitingen dus..) en niet alleen aansluitingen voor de oliekoeling.
Maar dat lijkt me logisch.

voor zover...
Antwoord
Ik dacht even uit het verhaal op te maken dat er überhaupt niet veel T3 turbo-compressoren waren met waterkoeling. Wat ik me moeilijk kon voorstellen. Dus ook weinig ruilturbo's voorradig dacht ik...maargoed. Misverstandje.

Aansluitingen voor de olie zitten er uiteraard standaard op bij mn 84-er. Maar voor waterkoeling zal ik nog even moeten klussen neem ik aan.

Ik doelde met 'waar moet ik op letten' meer op het feit dat ALS er weinig T3's waren met waterkoeling wat ik dan moest vragen bij een gerenomeerd turbo expert bedrijf, qua vervangend watergekoeld turbootje. Ik denk niet dat ik meteen ga tunen en alles. Dat is me nu te kostbaar.

"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
hallo Nederzweed,
superbedankt voor je info, voor het grootste gedeelte zeer behulpzaam en ben weer eea wijzer op turbogebied!

* de motor heeft 250dkm gedraait en is qua compressie en klepspeling 100% in orde. Daarnaast heeft ie altijd standaard gelopen, ook zonder IC, dus dat zit wel ok

Voor wat betreft de 250pk: dat is wel een doel, maar daarbij moeten motor, bak en koppeling het ook houden. Anders ga je weer serieus een 'stage' verder en daar ben ik (Nog?) niet aan toe. Ben wel van plan de auto normaal te berijden, maar wel ook wel eens een keer gas kunnen geven zonder te hoeven denken of de bak het wel houdt.

Misschien dat JW240 of Jelmar nog adviezen hebben voor wat betret het K-Jetronic stuk? Haalt die tegen de 250pk zonder aanpassingen?

Overigens, de 240turbo is chiploos (want K-Jetronic), dus da's geen issue.

De MS is wel een project, maar dat wil ik combineren met de LPi installatie, NIET met de K-Jetronic -die blijft er dan gewoon op. Anders moet ik ook het hele benzine injectiesysteem aanpassen. En als je op lpg rijdt, dan lijkt me dat niet echt noodzakelijk.

Nu heb ik op mijn beide turbo's een watergekoelde T3 turbo zitten, allebei niet af-fabriek, maar vervangen na de normale vervangingstermijn door een watergekoeld type. Zo zeldzaam zijn ze dus vlgs mij niet, of ik moet toevallig 2 goudmijntjes bezitten?

Dan je zin:

maar kijk ook even verder naar een grotere T3 of andere turbo misschien..... zijn genoeg verschillende turbo's die jou 250PK geven en een redelijke spool-up

Aangezien ik weinig verstand heb van turbo's en alleen maar 2 wensen:
* redelijk eenvoudig passend te maken
* goede spool-up
* genoeg voor tegen de 250pk

Hoe kan ik dan zelf bepalen wat voor turbo's daarvoor geschikt zijn? Ervaring? Goede links? Dit laatste issue is vooral mijn probleem: er worden de wereld aan turbo's aangeboden en ik zie door de bomen het bos niet.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 780 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 220.434 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.458 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.193 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.416 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 145.960 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.010 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 305.994 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.769 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 189.441 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)