Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Past de stuurbekrachtiging van een 86er op een 81 er?
Op mijn 244 van 81 zit gÃÃn stuurbekrachtiging. Opzich geen probleem, maar mijn stuurwiel is door al dat sjorren en draaien bij de vorige eigenaars nogal beschadigd. Er staat dan ook al 340.000 km op de klok, dus dat een en ander niet in nieuwstaat verkeerd is niet zo vreemd. Zaterdag had ik een afspraak bij iemand die wat onderdelen had liggen voor mijn 244. Zo moest ik nog een paar deurscharnieren hebben voor de rechterkant, een ander dashboard omdat de 244 uit het noorden van zweden komt en een gescheurd dashboard heeft, en ik had nog wat klein spul en een andere voorspoiler. De meneer waar ik was had een 86er 245 staan mÃt stuurbekrachtiging waarvan ik ook het dasboard wat daarin zit krijg. De stuurbekrachtiging compleet met stuur heb ik ook gekocht, maar op weg naar huis vroeg ik mij toch wel af of het zou passen. Ik heb op het forum al eens gelezen dat onze volvo's net lego is, en dat alles past op elkaar. Als ik echter in Haynes kijk zie ik dat in ieder geval de pomp van een 86 anders is als de pomp van een 81er.
Weet iemand hier toevallig of het zonder al te veel aanpassingen te monteren is op mijn 244, en.... is het een klus die te doen is door iemand met enig technisch inzicht maar zonder monteurs opleiding?. Is er misschien iemand in de buurt van Hoorn die tijd en zin heeft om te helpen met deze klus?.
Vriendelijke groeten van Swingmill (Johan)
Antwoord
grappig dat je dat vraagt , ik heb toevallig net vandaag een cpl '87 bekrachtigt spul op mijn '78 245 gezet.

Het verschil in pompen is dat de ene van het merk SAGINAW is en de andere van ZF of CAMGEAR.

De ene heeft geintegreerd reservoir en de ander een los potje.
Zorg in iedergeval wel dat je de montagesteun erbij pakt waarmee de pomp op je blok zit.

Als je de hele boel overzet is er geen probleem.
Wel kan het zijn dat je de uitlijning in orde moet maken want er is vlgs. mij verschil in fuseekogels voor een model met en zonder bekr.
Omdat je ook de stuurkolom overzet heb je ook geen last van lengteverschil.

Als je de stuurkolom wilt wisselen loop je nog wel tegen de antidiefstalbouten aan waarmee de zaak aan de dashboardbalk hangt, deze zijn echter vaak wel los te tikken met een dun scherp beiteltje of centerpons.Daarna pak je gewoon inbus of 6-kantbouten om de boel weer te monteren.

succes jan
Antwoord
240diesel schreef:grappig dat je dat vraagt , ik heb toevallig net vandaag een cpl '87 bekrachtigt spul op mijn '78 245 gezet.

Het verschil in pompen is dat de ene van het merk SAGINAW is en de andere van ZF of CAMGEAR.

De ene heeft geintegreerd reservoir en de ander een los potje.
Zorg in iedergeval wel dat je de montagesteun erbij pakt waarmee de pomp op je blok zit.

Als je de hele boel overzet is er geen probleem.
Wel kan het zijn dat je de uitlijning in orde moet maken want er is vlgs. mij verschil in fuseekogels voor een model met en zonder bekr.
Omdat je ook de stuurkolom overzet heb je ook geen last van lengteverschil.

Als je de stuurkolom wilt wisselen loop je nog wel tegen de antidiefstalbouten aan waarmee de zaak aan de dashboardbalk hangt, deze zijn echter vaak wel los te tikken met een dun scherp beiteltje of centerpons.Daarna pak je gewoon inbus of 6-kantbouten om de boel weer te monteren.

succes jan

Uh... de gehele stuurkolom overzetten hoeft toch niet !?
Antwoord
er zit volgens mij lengteverschil in de stuurkolommen.
in ieder geval is het zo dat het asje met kruiskoppelingen van een bekrachtigde korter is dan een onbekrachtigde.

het verschil komt doordat een bekrachtigd stuurhuis een hoger rondselhuis heeft waarin hydraulische "kleppen" zijn opgenomen.
met rondselhuis bedoel ik het dwars-op-het-stuurhuis-staande gedeelte waar je stuurkolom op aansluit.

een onbekrachtigd stuurhuis heeft geen onderste kruiskoppeling maar een rubber schijf die enige hoekverdraaing mogelijk maakt.

succes, jan
Antwoord
Gelijkaardige vraag, dus ik kaap ff dit topic ;D

Ik heb wat zitten mailen met een man die een stuurbekrachtigingset verkoopt.
Blijkt dat de set afkomstig is van een 88'er Volvo 240. Hij moet op mijn Volvo uit 1979.

Zoveel info heb ik nu ook weer niet kunnen verzamelen maar.. dit zit in de set:

Citaat:Het stuurhuis is van een 88er pomp en stuureinden zijn erbij.Ik heb geen montageplaat (kwijt). Krukas poelie voor een ouder type heb ik wel.

(link naar de ad)

Dus:
pomp, aanwezig
stuureinden (euh, wat..?), aanwezig
montageplaat ontbreekt
krukaspoelie, aanwezig

Is dat het? Wat moet er nog bij?
Moet ik op nog zaken letten, zijn er bv. verschillende soorten poelies, enz enz?

Is het te doen om ergens anders een montageplaat op de kop te tikken? Duur?

En dan moet het zaakje nog gemonteerd worden. Dat kan ik niet zelf. Ziet evt iemand het zitten om het voor mij te doen (ik wil natuurlijk meehelpen, al ken ik er niks van) - tegen vergoeding natuurlijk, of iemand om naar door te verwijzen?

Grz,
S

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Rubicon schreef:Gelijkaardige vraag, dus ik kaap ff dit topic ;D

Ik heb wat zitten mailen met een man die een stuurbekrachtigingset verkoopt.
Blijkt dat de set afkomstig is van een 88'er Volvo 240. Hij moet op mijn Volvo uit 1979.

Zoveel info heb ik nu ook weer niet kunnen verzamelen maar.. dit zit in de set:

Citaat:Het stuurhuis is van een 88er pomp en stuureinden zijn erbij.Ik heb geen montageplaat (kwijt). Krukas poelie voor een ouder type heb ik wel.

(link naar de ad)

Dus:
pomp, aanwezig
stuureinden (euh, wat..?), aanwezig
montageplaat ontbreekt
krukaspoelie, aanwezig

Is dat het? Wat moet er nog bij?
Moet ik op nog zaken letten, zijn er bv. verschillende soorten poelies, enz enz?

Is het te doen om ergens anders een montageplaat op de kop te tikken? Duur?

En dan moet het zaakje nog gemonteerd worden. Dat kan ik niet zelf. Ziet evt iemand het zitten om het voor mij te doen (ik wil natuurlijk meehelpen, al ken ik er niks van) - tegen vergoeding natuurlijk, of iemand om naar door te verwijzen?

Grz,
S

Is die krukaspoelie een enkelvoudige opzetpoelie,dus met ruimte voor slechts EEN V-snaar ?
In dat geval zou ik die in ieder geval proberen te bemachtigen Smile
Als je die hebt kun je nl. een stuurbekrachtiging van elk bouwjaar inbouwen.

Een complete set bestaat uit:

1 stuurhuis compleet; dus met stuurkogels
2 pomp (bij later model moet er een klein vatje met slang aanzitten)
3 bevestigingsplaat voor de pomp(zit normaal aan de pomp vast)
bij het model vanaf 1989(?) moet je wel de drie gaten iets opboren om het passend te maken voor het oude model
4 korte,dikke stuurstang !
5 opzetpoelie die op je oude krukaspoelie geschroefd wordt (een complete 3 gangs poelie van een jonger model past niet op het oude model heb ik van Volvo200liefhebber begrepen)
6 fuseekogels ( zijn nl. iets zwaarder dan bij de onbekrachtigde versie ; ik heb echter ook gewoon mijn oude fuseekogels laten zitten)
Antwoord
http://www.kayauke.nl/240/welkom.html beschrijving met foto's van alle benodigdheden. Jammergenoeg staat het poelieverhaal er niet zo duidelijk op.

Maar je moet idd van twee naar drie V-snaren, en de nieuwere poelie (die op de motoren met zwart kleppendeksel) past niet.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ok, bedankt.

Dus het zou wel eens kunnen dat die set niet helemaal compleet is. Nog maar eens vragen naar dat stuurhuis en fuseekogels enz.
Wat bedoelt hij met 'stuureinden'? Stuurstang? ???

Dat van die krukaspoelie zou ik moeten navragen. Hij had een 'ouder' type liggen, maar da's dan ook alles dat ik van info had..

Lastig als de montageplaat ontbreekt, of makkelijk aan te komen?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 1.021 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar marc-f 9 3.677 6 July 2022, 10:09
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 4.202 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 7.323 24 June 2017, 12:18
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 7.852 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 15.028 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  (te) licht sturen 245 met stuurbekrachtiging jero 7 8.782 27 September 2014, 21:12
  Welke olie stuurbekrachtiging? Drk 1 40.638 30 August 2014, 16:40
Laatste bericht: Rob
  [1989 740 2.3i] Stuurbekrachtiging werkt soms niet powerflux 5 6.841 2 October 2013, 08:38
Laatste bericht: powerflux
  Stuurbekrachtiging werkt niet mee Rob 1 2.948 10 September 2013, 20:54
Laatste bericht: HansDAF

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)