Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21ET op LPG
Beste mensen,

Ik kon mij herinneren, dat er voorheen al een topic was over de combinatie B21ET met K-jetronic in combinatie met LPG.

Ik ben op dit moment met mijn vader bezig met de restauratie van een 245 uit 1979. Hierbij is het de bedoeling het gehele onderstel en het turboblok van mijn oude 245 turbo uit 1983 te monteren. Nu is het natuurlijk zo dat in de belastingvrije volvo natuurlijk ook de bekende LPG installatie niet mag ontbreken. Natuurlijk snap ik dat de turbo motor eigenlijk een pure benzine motor is, maar ik ben toch aan het onderzoeken of er mogelijkheden zijn.

Via verschillende kanalen krijg ik over deze combinatie verschillende verhalen. Wat steeds terugkomt is het verhaal over de backfiregevoeligheid. Hierij geeft het ene bedrijf/persoon aan dat het prima kan lopen, terwijl de andere LPG boer het geheel niet wilt installeren.

Ik weet dat er in het verleden systemen waren van necam en of levato. Nu is mijn vraag of er nog systemen zijn die gekeurd kunnen worden en die bij goed onderhoud van de motor (valse lucht) probleemloos kunnen functioneren. Zijn er mensen die deze combinatie op dit moment rijden en hier ervaring mee hebben? Megasquirt zal voor mij sowieso geen optie zijn, omdat ik de motor verder zo origineel mogelijk wil houden.

Groet

Daan
Antwoord
vraag het ticcie!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Ook mijn lpg/turbo kennis is beperkt, maar wat ik weet:

* vroeger was er een gangbaar NEcam systeem wat op de turbo's werd gebruikt, maar dit zou nu niet meer zijn goedgekeurd. Verdampers hebben nl. een E-keur nodig;
-> vreemd, want ik heb een keer een nwe verdamper op marktplaats gekocht en rij nu rond met een verdamper inclusief E-keur?? De oude had het inderdaad niet.
Dit is een eenvoudig conventioneel systeem waarbij de verdamper wordt aangestuurd door de inlaatlucht na de turbo (dus een slangetje van je luchtslang na turbo in je verdamper). Het werkt bij mij prima: nog nooit een backfire gehad, auto rijdt 1 op 7 en als het systeem een keer goed zou worden afgesteld en vernieuwd zou ie ook stationair weer prima lopen. De moeite waard om nog eens nader te onderzoeken of dit nu wel een legale inbouwoptie is. Als je wilt, kan ik vlgde week wel eens kijken wat het typenr van de verdamper is.

* vlgs 2 bedrijven (HPO en een ander) is er nu nog 1 systeem wat goedgekeurd is en dat zou idd het systeem van Levato zijn. Ik ken dit systeem verder niet, maar ik heb 1 keer met HPO gesproken en die vertelde me dat het een probleemloos systeem was.

* het megasquirt systeem zou je ook alleen kunnen gebruiken voor aansturing van je lpg-installatie. Dus je behoudt gewoon je K-Jetronic systeem voor benzine en gebruikt MS puur voor LPG. Dan houdt je je motor origineel en heb je wel een efficiente moderne lpg-installatie, met minimaal vermogensverlies en lager verbruik. Nadeel hiervan is dat je het niet zomaar kan laten inbouwen, maar dat je mede afhankelijk bent van bijv. Funsdaf en Bozzma die er veel vanaf weten, maar geen 20 jaar ervaring hebben zoals bijv. HPO. Toch ga ik voor deze optie wanneer ik er lpg in ga zetten.

De turbomotor functioneert verder prima op gas en is er zelfs meer voor geschikte dan de turboloze modellen door de geharde en natriumgekoelde kleppen.

Antwoord
Ik heb wel eens gehoord dat lpg wel slechter voor de turbo zelf is. De turbine schoepen worden sneller aangetast dan als je op benzine zou rijden. Waarschijnlijk doordat LPG een hetere verbrandings temperatuur heeft? Zoiets vertelde een monteur van Turbo's HOET mij een keer.
Antwoord
Bedankt voor de info Ticcie! Ik heb even contact opgenomen met het door jou genoemde LPG bedrijf. Lovato heeft inderdaad gewoon een type verdamper voor turbo motoren met e-keurmerk (het precieze typenummer moet ik nog even navragen). Zij bouwen het tevens ook gewoon in. Het enige is dat ze geen garantie geven op backfire problemen. Ze geven tevens aan dat er bij het luchtfilter iets aangepast kan worden, zodat de druk bij een mogelijke backfire gewoon weg kan, en het systeem dus niet beschadigd!? Weet jij (Ticcie) hier iets van? Heb ook verhalen gehoord van een tussenring met een stopje van een wastafel. Bij teveel druk plopt het stopje eruit en blijft deze aan het kettinkje hangen ;D

Of turbo's op LPG minder lang meegaan??? De verbrandingstemperatuur van LPG ligt natuurlijk hoger en dit zal ongetwijfeld invloed hebben. Op dit moment wordt de turbo echter geheel gereviseerd. Dus ik denk dat ik daar voorlopig geen last van zal hebben!
Antwoord
ik kan me voorstellen dat je in de luchtinlaat iets van een 'kurk' plaatst waardoor de lucht bij een backfire snel wegkan. Aangezien ik geen last heb gehad van backfires, heb ik me er ook niet in verdiept. Funsdaf heeft een 264 op LPG (ingebouwd bij HPO overigens) en die heeft er wel aardig wat last van gehad en hierover wat theorietjes ontwikkeld. moet je maar even zoeken op het forum, of hem anders pb-en.

Ik heb wel het idee dat het uitlaatspruitstuk door de extra hitte misschien iets sneller scheurt, dus ook je turbo zou wat sneller versleten kunnen zijn, maar geen last van en het valt wel mee denk ik.

HPO heeft nu ook de mogelijkheid om een ringtank te plaatsen op de plaats van je reservewiel. Is op zich helemaal prima (dan behoud je je laadklepruimte en hoef je je einddemper niet zo lelijk naar achteren te plaatsen), maar voor de gewichtsverdeling lijkt het me niet ok: bestuurder en tank = 200kg = 200kg meer aan linkerzijde..... Misschien dat het rechts ook zou kunnen als je de benzineslang iets verplaatst?
Antwoord
We moeten maar even kijken. Op dit moment gaat de voorkeur uit naar een tank onder de laadvloer. In dat geval zitten we dan alleen met de iets lelijkere uitlaatconstructie.
Antwoord
Ticcie schreef:HPO heeft nu ook de mogelijkheid om een ringtank te plaatsen op de plaats van je reservewiel. Is op zich helemaal prima (dan behoud je je laadklepruimte en hoef je je einddemper niet zo lelijk naar achteren te plaatsen), maar voor de gewichtsverdeling lijkt het me niet ok: bestuurder en tank = 200kg = 200kg meer aan linkerzijde..... Misschien dat het rechts ook zou kunnen als je de benzineslang iets verplaatst?

Ik heb ook zo'n ringtank, staand op de reservewielplek. Wagen ligt links ni idd iest lager, vooral achter. Bestuurder zit toch verder naar voor, heeft zo minder invloed, maar ik heb het ook gemeten zonder dat ik erin zit, was ook makkelijker. Wink

Het reservewiel staat nu rechts, maar dat kan dan alleen maar een special spare zijn, die fors smaller is.
De nis daar is kennelijk toch vooral smaller. Ook moest het tankje van de achterruitsproeier er uit.
En de tankgrootte is beperkt, omdat die niet veel groter mag zijn dan je reservewiel. Ik heb 37 liter (effectief, meen 45 liter totaal)
Niettemin tevreden met deze oplossing, want neemt geen extra ruimte in, en een grote tank in een estate vind ik zelf toch wat ontsierend...
Andere optie is wellicht onderbouw?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
daanheijn schreef:Bedankt voor de info Ticcie! Ik heb even contact opgenomen met het door jou genoemde LPG bedrijf. Lovato heeft inderdaad gewoon een type verdamper voor turbo motoren met e-keurmerk (het precieze typenummer moet ik nog even navragen). Zij bouwen het tevens ook gewoon in. Het enige is dat ze geen garantie geven op backfire problemen. Ze geven tevens aan dat er bij het luchtfilter iets aangepast kan worden, zodat de druk bij een mogelijke backfire gewoon weg kan, en het systeem dus niet beschadigd!? Weet jij (Ticcie) hier iets van? Heb ook verhalen gehoord van een tussenring met een stopje van een wastafel. Bij teveel druk plopt het stopje eruit en blijft deze aan het kettinkje hangen ;D
In garages is destijds al vaak een trekhaak stopcontact gemonteerd. Vlak, rond en met een veer zodat ie na de backfire gelijk weer dicht is.
De binnenkant werd hier dan natuurlijk wel verwijderd... Tongue
[img][/img]
Antwoord

In garages is destijds al vaak een trekhaak stopcontact gemonteerd. Vlak, rond en met een veer zodat ie na de backfire gelijk weer dicht is.
De binnenkant werd hier dan natuurlijk wel verwijderd... Tongue
[/quote]

Haha, wellicht iets om naar te kijken. Anders gewoon zelf iets fabriceren.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.349 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.183 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.729 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 6.965 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.313 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 22.606 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 16.048 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 20.423 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 4.901 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 57.487 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)