Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brandstofpomp valt uit...
Vorige week brandde de zekering van de brandstofpomp door...en nu doet de pomp niks meer (denk ik). Starten...ho maar Sad Ik hoor hem niet even een paar seconden zoemen als ik het contact aan zet. De zekering blijft heel, het relais 'klikt' gewoon en ziet er van binnen goed uit.

Is het nou zo dat als een relais 'klikt', dat ie ok is??

Iemand vertelde me dat ik even een tikje met een hamer op de pomp moet geven, 't schijnt soms te helpen (net als bij een startmotor die het vertikt), klopt dat?

Ik dacht eerst dat de bezine op was (metertje kapot?) maar dat was het helaas niet...

sPolartje heeft wel dringend onderhoud nodig! Gelukkig is er een sleuteldag volgende week! (moet ik er wel zien te komen natuurlijk!)

Wie heeft er wel eens een brandstofpomp vervangen en kan me zeggen of dit een beetje te doen is?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Hoeft niet persÃÂ. Misschien is dan de 'hoge spannings' kant van het relais kapot. Als je 'm niet meer hoort zoemen en de zekering is ok (die gaat met een bedoeling stuk trouwens.. Sad ) dan zal het wel de pomp zijn.
Antwoord
vrees ik ook ja...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
henqui schreef:Is het nou zo dat als een relais 'klikt', dat ie ok is??

Nee helemaal niet. Je weet dat hij schakelt, maar of er dan ook contact wordt gemaakt tussen de schakelende delen weet je nog niet.

Solderingen kunnen zijn gebroken, contacten ingebrand, stekkers gecorrodeerd, etc.

Meten is weten Wink

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
hoe meet je zo'n ding door?

vreemd genoeg startte hij 's morgens ook al niet. Toen heb ik de verdelerkap eraf gehaald en schoongemaakt en de contactjes wat opgeschuurd. Daarna startte hij! Helaas werkte dit later niet meer...

Is er een andere manier om de werking van de brandstofpomp te testen, misschien de slang loshalen bij het inlaatspruitstuk en kijken of er brandstof uit komt?

't zou namelijk ook weleens iets electrisch kunnen zijn...hoewel, die benzinepomp hoor ik niet. Bij de 244 Turbo hoor ik hem wel als ik het contact aan zet maar ook niet altijd...best lastig...
Antwoord
Een goed idee is een lampje aansluiten op de brandstofpomp. Gewoon ene kant van het lampje op de ene pool, andere op de andere pool. Je kan op dat moment zien of de pomp "prik" heeft en dus zou moeten draaien.

Nou kan het nog zijn dat het relais dermate ingebrand is waardoor het een te grote weerstand geeft om de motor te kunnen laten draaien. Theoretisch. Je kan het relais verwijderen en in de voet de aansluitingen van het hogestroom gedeelte doorverbinden. Dan zou de pomp moeten gaan draaien.

Het zou kunnen dat je 2x een brandstofpomp relais hebt. Een normaal relais en een safety relais. Dit laatste relais voorkomt dat de pomp draait als de motor afslaat, bijvoorbeeld bij een ongeluk. Deze werkt via een pulsdraad die aangesloten zit op de -pool van de bobine. Maak deze contacten eens netjes schoon. Vermoedelijk zit hier jouw probleem niet, maar is de pomp het gewoon aan het begeven.

Het is trouwens normaal dat je je contact aanzet, dat dan de pomp een seconde of wat loopt, daarna stopt. Bij starten zou de pomp weer moeten gaan draaien. Dat kan je mooi op het verkeerde been zetten.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Het is trouwens normaal dat je je contact aanzet, dat dan de pomp een seconde of wat loopt, daarna stopt. Bij starten zou de pomp weer moeten gaan draaien. Dat kan je mooi op het verkeerde been zetten.
Is dat altijd zo? Ik kan me voorstellen dat hij brandstof oppompt totdat de leiding vol is en dan stopt...m.a.w. als de leiding vol zit, hoor je hem niet lopen.

Bedankt voor de tips!
Antwoord
De pomp stopt niet als de leiding vol is. In dat geval loopt de brandstof via de retourleiding terug naar de tank
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Ik kan me anders wel iets herinneren van wel/niet draaien bij het op contact zetten..... Ik heb een heel mooi schema van K-jet, maar ik kan er even niet bij....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
ik heb een 2e hands pomp die ik ga proberen morgen...ook een relais, een pulsgevertje (dat bij de bonine zit), een bobine, een computer...moet in orde komen zou je zeggen... :-)

Ik ga eerst kijken of de bougies vonken geven tijdens het starten. Ik heb dat nooit uitgeprobeerd maar het schijnt eenvoudig te doen te zijn door een bougies eruit te halen en het l-vormige massacontactje van de bougie aan de onderkant tegen de massa van de auto te houden...

Iemand nog meer tips hoe je kan ontdekken of het nu een ontstekingsprobleem of een brandstofprobleem is?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 2.533 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  Als je koppeling in trapt valt de moter uit volvo 240 hoogeboom 9 5.361 16 November 2020, 13:37
Laatste bericht: Naciremus
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 4.619 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 6.604 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  B230FK valt soms uit na langere rit Volvorine 4 3.466 12 January 2019, 20:51
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 6.505 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 1.889 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  Motor valt uit na starten Sebastiaan! 63 40.174 19 July 2016, 19:37
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Foutcode 2-3-2, valt soms stil bij stationair op benzine huib 3 3.859 1 July 2016, 10:21
Laatste bericht: Marc1970
  VOLVO 940 valt uit, ook op snelweg... Bennie rolt 10 12.310 16 June 2016, 22:30

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)