Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuurbekrachtiging naar links veel lichter dan naar rechts
Hallo,

Drie weken geleden heb ik een 244 gl uit '79 gekocht. Bij aankoop is een stuurbekrachtiging ingebouwd. Deze stuurbekrachtiging is afkomstig uit een auto met ruim 3t op de teller. De bekrachtiging draait naar links superlicht, met de pink te sturen, en naar rechts min of meer normaal denk ik. Als je het stuur loslaat dan loopt ie naar links weg.

Wie weet hoe dat komt en belangrijker nog hoe is het te verhelpen.

Alvast bedankt voor de reactie.

Eric
Antwoord
Fuseekogels versleten :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Is je auto uitgelijnd na de montage?

Mijn vorige 850 (zeg maar de zoon van de 240 Big Grin ) had erg veel last van dit gedrag. Het enige wat verschil maakte was een hogere bandenspanning en uiteindelijk de montage van een veerpootbrug. Helemaal weg heb ik het nooit gekregen.. :oops:

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
is wel vaker langsgekomen, volgens mij kan je dat stellen.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
Als je de V snaar van de stuurbekrachtigingspomp afhaalt kan je testen hoe het wegtrekken zonder bekrachtiging gaat. Ik denk hetzelfde, maar je kan nooit weten.

Ik had een los wiellager, trok enorm. Aanlopende remmen, verschillende banden, verwrongen wielarmen, versleten fuseekogels, ophangrubbers, kan van alles mis zijn gegaan sinds 1979.
Alhoewel de meeste zaken tijdens een APK keuring toch wel opgemerkt zouden worden.

Laat een uitlijner er naar kijken, die zal in elk geval kunnen zien wat er scheef zit. Rechtzetten is weer een ander verhaal.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hohoho Heren, :roll: :twisted: :roll:

je hebt dus een camgear stuurhuis. Mastertje zat het dichtst in de buurt.

Een cam stuurhuis is gewoon te stellen. ZF niet....

Is ook niet heel moeilijk zelf te doen...

Na het verwijderen van de carterbeschermplaat zie je dit vanaf de voorzijde.
[Afbeelding: IMG_0552.jpg]

Maak de bouten schoon die hier ook schoon zijn en verwijder de kap.
Officieel moet je nu een drukmeter aansluiten en veel speciall gereedschap hebben....

Ik heb echter de boring van de moer gehaald en met, dacht ik, dop 17 de speling uit de moer gedraaid. Bij mij lekte er nagenoeg niets dus gestart en op een rechte weg gereden.
Bijgesteld, nog een proefrit, en de boel weer geborgd en KLAAR

Succes
Big Grin
[img][/img]
Antwoord
Ik heb de auto laten uitlijnen en die spoort goed. Daarmee is de auto rustiger gaan rollen. Mijn hoop was dat daarmee ook het naar links trekken zou verdwijnen. Ook de voorwielen zijn verwisseld, links naar rechts en vice versa, maar dat maakt ook niets uit.

Als de uitlijning klopt zou de auto theoretisch recht moeten rijden, dan is die per definitie recht toch? Kunnen rubbers ook nog invloed hebben op de uiteindelijke stand tijdens het rijden?

Ik kom er nog niet uit.

Ten aanzien van het stellen van de st. bekrachtiging, een soort 'nul'pnt, hoe werkt dat?

In ieder geval al bedankt voor alle reacties.

Ik wil het graag oplossen.

Eric
Antwoord
zie intussen het bericht hierboven, vraag tav stellen beantwoord.

Gr.

Eric
Antwoord
Als de rubbers verrot zijn zal ie naar links of trechts trekken trekken zodra je gas geeft maar rolt wel recht

Voordat ik mijn rubbers had vervangen hoefde ik niet naar links te sturen als ik ging inhalen , dat deed ie zelf zodra ik gas gaf :roll:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Wat hebben de uitlijners allemaal uitgelijnd? Alleen toespoor (toe-in) is niet genoeg.

240 1989 specifcaties:
The alignment specifications apply to an unloaded car but include fuel, coolant and spare wheel.
Toe-in, measured on the wheel rim: 1/16" ± 3/64 "(1.5 ± 1.0 mm)
Camber (not to exceed 1/2° difference between sides):
-All............................................. +1/4° to + 3/4°
(Reduce camber if excessive wear on tire outer shoulder is observed)
Caster: not adjustable

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 - stuurbekrachtiging slang ZwerverRoodbaard 0 1.208 22 August 2023, 21:05
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Onregelmatige stuurbekrachtiging '91 Super Polar marc-f 9 4.264 6 July 2022, 10:09
Laatste bericht: Marc1970
  Stuurbekrachtiging trilt Rin 4 4.549 5 August 2021, 13:24
Laatste bericht: charlesjj
  stuurbekrachtiging op B20A motor jos245 6 7.799 24 June 2017, 12:18
  Rare luide doffe tik rechts achter 240 polar KennOne 6 7.303 15 November 2016, 17:16
  stuur geeft tegenreactie in de bocht, zowel naar links als rechts. Suggesties dank! environ 2 4.637 22 June 2016, 20:13
  Bekrachtigd naar onbekrachtigd stuurhuis, wat is er nodig? oudevolvo 5 7.255 24 September 2015, 18:17
Laatste bericht: oudevolvo
  elektrische stuurbekrachtiging in 245 jero 7 8.135 16 August 2015, 12:20
Laatste bericht: Jambon
  Stuurbekrachtiging weggevallen Nicolaas H 14 15.967 8 January 2015, 00:30
Laatste bericht: Nicolaas H
  Klapperen links voor bartboos 7 7.880 9 December 2014, 08:28
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)