Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F probleem met één cylinder
#11
De inlaatpakking gaf een tijdje na de aankoop van de auto (een 97-er 945) problemen die omschreven worden. Als hobby sleutelaar vond ik het niet moeilijk om het inlaat spruitstuk los te maken zodat er voldoende ruimte was om de pakking te verwisselen. Zonder koelvloeistof af te tappen. Er zijn moeren best wel moeilijk te bereiken, maar met wat geduld is dit wel gelukt.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#12
Je zegt dat bij cilinder 1 er even water blijft staan .
Dan zou daar geen ontbranding kunnen zijn. Maakt de bougiekabel daar wel contact? Heb je de bougie van die cilinder met kabel aangesloten op de motor gelegd en gekeken of die vonkt?
Antwoord
#13
(3 April 2025, 12:22)Martinus schreef: De inlaatpakking gaf een tijdje na de aankoop van de auto (een 97-er 945) problemen die omschreven worden. Als hobby sleutelaar vond ik het niet moeilijk om het inlaat spruitstuk los te maken zodat er voldoende ruimte was om de pakking te verwisselen. Zonder koelvloeistof af te tappen. Er zijn moeren best wel moeilijk te bereiken, maar met wat geduld is dit wel gelukt.

Losschroeven is idd niet het probleem (thermostaat zit er ook direct naast maar kan blijven zitten).
Ik moest koelvloeistof aflaten omdat er ook een kanaal door inlaatspruitstuk loopt. Daardoor loopt er bij lossen dus KVS uit eht spruitstuk, richting blok/cylinders. Beter van niet... Was B21a, met carb dus.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#14
(3 April 2025, 11:04)skidje schreef: Goede pakking set of tenminste die 4 voor de uiltaatzijde, koppakking, Inlaat.
Voor cilinderkop 8 dempertjes onder cups vervangen.
Heb je enig idee wat de dikte is van de stelplaatjes? Ik heb recent de uitlaatkleppen een keer met 0,5mm laten inkorten zodat alles weer rond de 4mm zat. Wat een koppakking van een B21A die het had begeven. Dus samen met vlakken de klepstelen in laten korten.

Rest kan volgens mij allemaal hergebruikt wordt. Mogelijk uit voorzorg paat draadeinden voor uitlaatzijde met die moeren. Die willen nog wel eens goed naar de gallemiezen zijn
Goeie tips! Geen idee wat betreft de dikte van de stelplaatjes...

(3 April 2025, 12:22)Martinus schreef: De inlaatpakking gaf een tijdje na de aankoop van de auto (een 97-er 945) problemen die omschreven worden. Als hobby sleutelaar vond ik het niet moeilijk om het inlaat spruitstuk los te maken zodat er voldoende ruimte was om de pakking te verwisselen. Zonder koelvloeistof af te tappen. Er zijn moeren best wel moeilijk te bereiken, maar met wat geduld is dit wel gelukt.
Was ook een B230F? Zijn die allemaal gelijk wat betreft verloop van de koelvloeistof? In dat geval moet het zonder ook lukken. Maar ik wil natuurlijk geen risico's lopen.

(3 April 2025, 22:56)Rin schreef: Je zegt dat bij cilinder 1 er even water blijft staan .
Dan zou daar geen ontbranding kunnen zijn. Maakt de bougiekabel daar wel contact? Heb je de bougie van die cilinder met kabel aangesloten op de motor gelegd en gekeken of die vonkt?

Zal het vermoedelijk niet zijn, gezien zowel bougiekabel als bougie wisselen van cylinder 1 naar cylinder 2 geen verschil geeft (cylinder 1 - de voorste - blijkt koeler)

(4 April 2025, 18:50)BartJu schreef:
(3 April 2025, 12:22)Martinus schreef: De inlaatpakking gaf een tijdje na de aankoop van de auto (een 97-er 945) problemen die omschreven worden. Als hobby sleutelaar vond ik het niet moeilijk om het inlaat spruitstuk los te maken zodat er voldoende ruimte was om de pakking te verwisselen. Zonder koelvloeistof af te tappen. Er zijn moeren best wel moeilijk te bereiken, maar met wat geduld is dit wel gelukt.

Losschroeven is idd niet het probleem (thermostaat zit er ook direct naast maar kan blijven zitten).
Ik moest koelvloeistof aflaten omdat er ook een kanaal door inlaatspruitstuk loopt. Daardoor loopt er bij lossen dus KVS uit eht spruitstuk, richting blok/cylinders. Beter van niet... Was B21a, met carb dus.

B230F is zoals hierboven gevraagd anders opgebouwd? Hier moet ik natuurlijk eerst zeker van zijn alvorens ik iets ga open vijzen.
Antwoord
#15
https://imgur.com/a/OojkNRf

Een korte video.
En hier nog wat foto´s van vandaag:

https://imgur.com/a/tQlp0ZW
Antwoord
#16
Zou eerst de ontstekingsdelen even nalopen afgaande op die verdelerkap, voordat de kop wordt aangepakt..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#17
(6 April 2025, 08:46)skidje schreef: Zou eerst de ontstekingsdelen even nalopen afgaande op die verdelerkap, voordat de kop wordt aangepakt..

Bedankt! Wat ik me dan wel afvraag: moest het aan de ontsteking liggen, waarom reageert de motor dan als ik remreiniger spuit (zie video hierboven)? Kan dat met de ontsteking te maken hebben?
Antwoord
#18
Imgur kent mijn iPad en iPhone niet dus geen geluid te horen. Wel beelden??‍♂️??‍♂️
Rond o-ringen en pakkingen zul je na 25 jr wel vaker btje last hebben van valse lucht.
De Oude K-jet injectie gaf echt een verbetering qua loop vd motor met nwe rubbers rond de injectoren.

Feit is dat die verdelerkap behoorlijk zijn best heeft gedaan en allang diende te zijn vervangen…
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#19
(6 April 2025, 13:25)skidje schreef: Imgur kent mijn iPad en iPhone niet dus geen geluid te horen. Wel beelden??‍♂️??‍♂️
Rond o-ringen en pakkingen zul je na 25 jr wel vaker btje last hebben van valse lucht.
De Oude K-jet injectie gaf echt een verbetering qua loop vd motor met nwe rubbers rond de injectoren.

Feit is dat die verdelerkap behoorlijk zijn best heeft gedaan en allang diende te zijn vervangen…

Photobucket is blijkbaar betalend tegenwoordig. Waarmee worden hier tegenwoordig foto's en video's geplaatst? Op het forum wordt nog steeds Photobucket als enige optie vermeld. Je ziet wel beeld maar hebt geen geluid?
O-ringen van alle injectoren heb ik vorige week reeds vervangen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 546 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.233 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 584 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 1.023 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.386 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.464 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.542 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.381 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.563 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.167 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)