22 April 2024, 23:52
Goedenavond Volvo Liefhebbers,
Via google kwam ik op dit Volvo Forum terecht m.b.t een discussie over de K-Jetronic en de PRV motor. Zeer interessante en waardevolle informatie voor mij en mijn Volvo project.
Ik ben aan het stoeien met mijn Volvo 264GLE uit 1980 met een B28e PRV V6 motor en K-jetronic injectiesysteem. Deze wagen heb ik december 2023 gekocht van de 2e eigenaar die hem sinds 1999 rijdend had weggezet in een schuur en verder niets meer. 274.000km gelopen.
Volvo is hier op de autoambulance gebracht, had 2 lekke banden. Kofferdeksel kon niet meer dicht en de tankvlotter bleek compleet verdwenen dus dat begon direct lekker Het enigste dat ik wist is dat de motor los was en op startpilot had gelopen werd er gezegd, maar ik vraag mij wel af hoe dan precies
Inmiddels heb ik het volgende eraan gedaan:
* Benzinetank leeggehaald en verse Euro98 erin gedaan.
* Benzineleidingen vanaf de tank naar brandstoffilter onder de motorkap (daar losgemaakt) en doorgeblazen met lucht.
* Nieuw benzinefilter gemonteerd onder de motorkap.
* Nieuwe tankvlotter gemonteerd met benzinepompje en een nieuw aanzuigfilter
* Rotor, verdelerkap, bougies, en bougiekabels vervangen
Na een aantal startpogingen sloeg de motor even aan maar viel daarna weer uit.
Startmotor begaf het.
* Nieuwe startmotor gemonteerd.
Nieuwe startpoging. Motor bleef even lopen maar viel kort daarna uit.
Olielekkage krukaskeerring!
* Nieuwe krukaskeerring poeliezijde gemonteerd.
* Benzinedrukregelaar / spinnekop gedemonteerd en plunjer zat vast.
* Opgestuurd voor Revisie naar K-Jetronic Noordwijkerhout.
deze raadde mij ook ten zeerste aan om de warmloopregelaar ook te laten reviseren.
* Brandstofdrukregelaar na revisie weer gemonteerd en motor wilde direct starten maar na 5 minuten sloeg hij af en was niet meer te starten. Alleen nog met de 2 zekeringen eruit van beide brandstofpompen kon ik hem even kort starten maar dan viel hij vrijwel direct weer uit door geen brandstofaanvoer.
* Warmloopregelaar opgestuurd voor Revisie naar K-Jetronic Noordwijkerhout.
* Warmloopregelaar na revisie weer gemonteerd en de motor starte direct en heeft hier ook half uur staan draaien op het pad.
Ik dacht dus na een half uur draaien, dan kan ik wel een klein stukje rijden door de wijk. Motor viel na 200meter uit maar ik kon hem direct weer starten. Zodra ik hem weer in drive schakelde (BW55 automaat) kreeg de motor het even zwaar maar zodra ik iets gas gaf kon ik weer een klein stukje rijden. Dit herhaalde zich 10 keer en bij terugkomst in eigen straat sloeg hij 100 meter vanaf huis weer af en kreeg ik hem niet meer gestart. Auto in een parkeervak geduwd. Tijdens het kleine stukje rijden viel mij op dat als ik iets gas gaf de motor soms even helemaal stil viel? (Accumulator?) en stationair dook het toerental met regelmaat even helemaal omlaag en kwam dan weer terug naar normaal? ook bijzonder toch?
Volgende morgen opnieuw koud geprobeerd te starten. Motor sloeg direct aan maar viel ook meteen weer uit.
* 6 Nieuwe brandstof injectoren besteld en vandaag gemonteerd.
Wat blijkt, ik krijg geen brandstof uit de 6 injectoren ? (eerder had ik wel een straal eruit met de oude tijdens het rondstarten)
Ra,ra,ra. Want de motor heeft namelijk wel een half uur gelopen en ik had zelfs een klein stukje gereden, en daarna niets meer.
Ik ruik ook geen benzine tijdens en na het starten. Bougies nog gecontroleerd maar die zijn dus ook droog.
* Vanavond de aanvoerleiding op de spinnenkop even gelost, en daar kwam meteen brandstof uit en stond ook flink druk op.
* Luchtwegerklep voel ik weerstand als ik hem met de hand indruk. klep komt ook weer mooi terug.
Wat zou dit nu kunnen zijn? Moet ik denken dat de drukregelaar / spinnenkop niet goed is? Al lijkt mij dat stug zo snel al en hij is ook getest op druk etc. evenals die warmloopregelaar.
Het lijkt erop dat de druk onvoldoende is waardoor de injectoren niet open gaan?
Nu denk ik zelf dat het misschien met de accumulator te maken zou kunnen hebben maar ik kan de druk niet testen zelf....
Is er een manier waarop ik dit anders nog zou kunnen testen? En zou dat het probleem soms kunnen zijn?
Graag hoor ik weer of iemand nog ideeën heeft of suggesties waar ik verder nog naar zou kunnen kijken?
Mijn gevoel zegt dat ik een hoop zaken inmiddels echt getackeld en uitgesloten moet hebben nu en dat ik er heel bijna ben namelijk.....
Heel benieuwd naar jullie reacties hier!
Alvast hartelijk bedankt!
Via google kwam ik op dit Volvo Forum terecht m.b.t een discussie over de K-Jetronic en de PRV motor. Zeer interessante en waardevolle informatie voor mij en mijn Volvo project.
Ik ben aan het stoeien met mijn Volvo 264GLE uit 1980 met een B28e PRV V6 motor en K-jetronic injectiesysteem. Deze wagen heb ik december 2023 gekocht van de 2e eigenaar die hem sinds 1999 rijdend had weggezet in een schuur en verder niets meer. 274.000km gelopen.
Volvo is hier op de autoambulance gebracht, had 2 lekke banden. Kofferdeksel kon niet meer dicht en de tankvlotter bleek compleet verdwenen dus dat begon direct lekker Het enigste dat ik wist is dat de motor los was en op startpilot had gelopen werd er gezegd, maar ik vraag mij wel af hoe dan precies
Inmiddels heb ik het volgende eraan gedaan:
* Benzinetank leeggehaald en verse Euro98 erin gedaan.
* Benzineleidingen vanaf de tank naar brandstoffilter onder de motorkap (daar losgemaakt) en doorgeblazen met lucht.
* Nieuw benzinefilter gemonteerd onder de motorkap.
* Nieuwe tankvlotter gemonteerd met benzinepompje en een nieuw aanzuigfilter
* Rotor, verdelerkap, bougies, en bougiekabels vervangen
Na een aantal startpogingen sloeg de motor even aan maar viel daarna weer uit.
Startmotor begaf het.
* Nieuwe startmotor gemonteerd.
Nieuwe startpoging. Motor bleef even lopen maar viel kort daarna uit.
Olielekkage krukaskeerring!
* Nieuwe krukaskeerring poeliezijde gemonteerd.
* Benzinedrukregelaar / spinnekop gedemonteerd en plunjer zat vast.
* Opgestuurd voor Revisie naar K-Jetronic Noordwijkerhout.
deze raadde mij ook ten zeerste aan om de warmloopregelaar ook te laten reviseren.
* Brandstofdrukregelaar na revisie weer gemonteerd en motor wilde direct starten maar na 5 minuten sloeg hij af en was niet meer te starten. Alleen nog met de 2 zekeringen eruit van beide brandstofpompen kon ik hem even kort starten maar dan viel hij vrijwel direct weer uit door geen brandstofaanvoer.
* Warmloopregelaar opgestuurd voor Revisie naar K-Jetronic Noordwijkerhout.
* Warmloopregelaar na revisie weer gemonteerd en de motor starte direct en heeft hier ook half uur staan draaien op het pad.
Ik dacht dus na een half uur draaien, dan kan ik wel een klein stukje rijden door de wijk. Motor viel na 200meter uit maar ik kon hem direct weer starten. Zodra ik hem weer in drive schakelde (BW55 automaat) kreeg de motor het even zwaar maar zodra ik iets gas gaf kon ik weer een klein stukje rijden. Dit herhaalde zich 10 keer en bij terugkomst in eigen straat sloeg hij 100 meter vanaf huis weer af en kreeg ik hem niet meer gestart. Auto in een parkeervak geduwd. Tijdens het kleine stukje rijden viel mij op dat als ik iets gas gaf de motor soms even helemaal stil viel? (Accumulator?) en stationair dook het toerental met regelmaat even helemaal omlaag en kwam dan weer terug naar normaal? ook bijzonder toch?
Volgende morgen opnieuw koud geprobeerd te starten. Motor sloeg direct aan maar viel ook meteen weer uit.
* 6 Nieuwe brandstof injectoren besteld en vandaag gemonteerd.
Wat blijkt, ik krijg geen brandstof uit de 6 injectoren ? (eerder had ik wel een straal eruit met de oude tijdens het rondstarten)
Ra,ra,ra. Want de motor heeft namelijk wel een half uur gelopen en ik had zelfs een klein stukje gereden, en daarna niets meer.
Ik ruik ook geen benzine tijdens en na het starten. Bougies nog gecontroleerd maar die zijn dus ook droog.
* Vanavond de aanvoerleiding op de spinnenkop even gelost, en daar kwam meteen brandstof uit en stond ook flink druk op.
* Luchtwegerklep voel ik weerstand als ik hem met de hand indruk. klep komt ook weer mooi terug.
Wat zou dit nu kunnen zijn? Moet ik denken dat de drukregelaar / spinnenkop niet goed is? Al lijkt mij dat stug zo snel al en hij is ook getest op druk etc. evenals die warmloopregelaar.
Het lijkt erop dat de druk onvoldoende is waardoor de injectoren niet open gaan?
Nu denk ik zelf dat het misschien met de accumulator te maken zou kunnen hebben maar ik kan de druk niet testen zelf....
Is er een manier waarop ik dit anders nog zou kunnen testen? En zou dat het probleem soms kunnen zijn?
Graag hoor ik weer of iemand nog ideeën heeft of suggesties waar ik verder nog naar zou kunnen kijken?
Mijn gevoel zegt dat ik een hoop zaken inmiddels echt getackeld en uitgesloten moet hebben nu en dat ik er heel bijna ben namelijk.....
Heel benieuwd naar jullie reacties hier!
Alvast hartelijk bedankt!