Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas Blokkeert ?
#61
Tja ik deed wel s super tanken in mijn Volvo 66L die voor normaal ontworpen was, kostte 10% meer, reed ie ongeveer 10% verder mee, en misschien iets rustiger motorloop. Zonder iets aan de ontsteking te wijzigen. Dus er is wel ergens effect, zeker in een 45pk motortje wat een uur lang volle toeren moest razen op de snelweg.

Maar, geen zorg, de B230F is ontworpen voor een minimum van RON 91 en RON 95 is het advies (wat nu Euro 95 heet, met ethanol en al) en daarop zou hij het al eeuwig moeten volhouden of pakkembeet een miljoen kilometer. En niemand rijdt urenlang op vol vermogen.
Het ethanol gebeuren kan de 240 heel goed tegen, sinds 1976.

Het is geen klassieke motor, qua maatvoering, materialen en afdichtingen is ie helemaal vergelijkbaar met wat er nu op benzine rondrijdt.

Volgens mij is SHell V power RON 98 en dat is overal te vinden. Ik vermoed dat de EZ116K ontsteking van de B230F dat wel oppikt en erop optimaliseert, en andersom, dat ie even wat terug moet regelen als je 95 tankt.

Ik zou zeker geen benzinefiltertje er tussen zetten, het Bosch filter wat er onder hangt is enorm en tiptop van de beste passer. De leidingen zijn bijna allemaal zwart nylon, geperst en meest hogedruk, daar maak je alleen maar problemen mee als je er iets tussen gaat zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#62
Jawel, de brandstof en ethanol komt weer boven!

Vreger ook 102 getankt, Firezone competttion. Maar Firezone ging ter ziele (althans hier te lande) en werd Esso express.
Nu tank ik altijd of Shell V-power of BP Ultimate. De reden: het zijn de enige twee waarbij ik op hun site heb kunnen vinden dat ze ethanolvrij zijn (de E5 op de pomp is wettelijk, betekent TOT 5% ethanol).
Ik rij vooral (alleen) op gas, dus de banzine staat soms lang in de tank. Ethanol trekt water aan, en daar loopt de motor niet op. Heb ooit ook ethanolkiller moeten zevoegen en filterje moeten vervanegn wegens te veel vocht. Maar dat was ok na 2 jaar geen bez=nzine tanken...

Moraal: de 240 kan tegen ethanolhoudende beznine (al is B20 uitgezonderd, gok ik op basis van jaartal). Maar ethanolhoudende beznine verouderd erg snel dor het aantrekken van water, dus bij weinig (op benzine) rijden vind ie het toch niet zo lekker.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 249 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 553 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  nokkenas pieter2 4 2.607 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 14.806 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  Nokkenas B20 slagletter "2" Volvo Eindhoven 1 2.605 23 February 2018, 18:35
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenas monteren Amazon xnoxemx 9 8.106 10 August 2017, 10:27
Laatste bericht: MacVolvo
Exclamation Nokkenas verwisselen Schipper 1 3.091 28 July 2017, 20:56
Laatste bericht: Jerry
  Hoe een nokkenas tandwiel B18 B20 monteren borgonjen 1 3.052 22 February 2015, 13:40
Laatste bericht: Jambon
  Welke nokkenas? Madman 4 4.847 30 December 2014, 20:09
Laatste bericht: Madman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)