27 July 2017, 22:06
Beste Volvolvo lezers,
Laatste maand was ik bezig met mijn project om een K-nokkenas in een bB21ET K-jet 405 kop te zetten. Deze 405 kop was de kop van mijn laatste motor en zag ik dus als mogelijkheid om makkelijk op de werkbank deze nokkenas over te zettenb(i.p.v. de T-nokkenas). Toen ik de nokkenas over aan het zetten was merkte ik al op dat op nok 3 er 0,00 klepspeling was. Na het verwisselen van de shims had ik een ''redelijk'' normale speling van 0,20 - tot 0,40 totdat ik de exacte maten kon bestellen. Bij het handmatig draaien van de nokkenas loopt hij nu vast op nok 3, hij lijkt niet verder naar beneden te gaan bij 0,21mm klepspeling.
http://imgur.com/a/hUVmS
Er zit dus ergens een spelingsfout in. Heb de klepveren + spietjes ook losgehaald om te kijken waar het in kan zitten maar kan het niet vinden. Bij de T-nokkenas draait hij wel gewoon rond, echter is deze dan ook minder scherp.
Iemand ooit hetzelfde probleem gehad?
Met vriendelijke groet,
Hugo.
Laatste maand was ik bezig met mijn project om een K-nokkenas in een bB21ET K-jet 405 kop te zetten. Deze 405 kop was de kop van mijn laatste motor en zag ik dus als mogelijkheid om makkelijk op de werkbank deze nokkenas over te zettenb(i.p.v. de T-nokkenas). Toen ik de nokkenas over aan het zetten was merkte ik al op dat op nok 3 er 0,00 klepspeling was. Na het verwisselen van de shims had ik een ''redelijk'' normale speling van 0,20 - tot 0,40 totdat ik de exacte maten kon bestellen. Bij het handmatig draaien van de nokkenas loopt hij nu vast op nok 3, hij lijkt niet verder naar beneden te gaan bij 0,21mm klepspeling.
http://imgur.com/a/hUVmS
Er zit dus ergens een spelingsfout in. Heb de klepveren + spietjes ook losgehaald om te kijken waar het in kan zitten maar kan het niet vinden. Bij de T-nokkenas draait hij wel gewoon rond, echter is deze dan ook minder scherp.
Iemand ooit hetzelfde probleem gehad?
Met vriendelijke groet,
Hugo.
Blauwe 1984 245 B21ET Intercooler