Berichten: 35
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2015
Hoi en hallo!
Ik heb laatst een b230 erbij gehaald om tzt wat te kietelen en over te hangen in de 240 (gasinjectie, enge nokkenas, hoge compressie etc).
Nu zit daar een VX3 nokkenas in. In de b230a (carburateur, lpg g1) die nu in de volvo zit, zit een A nokkenstok waarschijnlijk.
Ik heb dus nu twee opties voor mijn oude motor, tot de nieuwe klaar is (een beetje meer pit mag hij wel hebben).
Welke nokkenas zou "leuker" zijn, VX3 of A?
En dan bedoel ik dat qua rijplezier en beleving. pk's en koppel cijfers zijn leuk op de bank of in de kroeg, het gaat uiteindelijk om de beleving!
Benieuwd naar jullie ervaring!
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik zou zeggen probeer ze en laat hier het verschil weten.
Nokkenas wisselen is niet veel werk.
Ik vermoed dat de vx3 iets meer pk geeft , wat rustiger stationair draait en wat zuiniger is.
Allemaal omdat dat de modernste as is.
Of je er iets van merkt ......
Ik ben ook benieuwd
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 March 2018, 13:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 March 2018, 13:39 door Marc1970.)
A 10,5 241 25
V 11,37 245 23
X 10,65 236 20
VX3 11.37/10,65 245/236 14
Dat zijn naam, lift (in/uit), duratie en overlap van wat assen in de buurt. Ik verwacht dat je er niks van merkt, zijn allemaal assen waar zat koppel inzit, de A heeft ouderwetse overlap om door te gaan tot hoge toeren, de VX3 heeft wat vervroeging om hetzelfde effect te bereiken met wat minder emissie. Misschien dat de VX3 0,1% zuiniger is inderdaad.
De compressie van de B230A is al hoog genoeg om goed op LPG te lopen. Verder is LPG een hoop compromissen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 35
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2015
Heb m er in geschroefd, het is een andere auto! Eerst hield het leven op na 4500 rpm, nu begint het bij 3000 en het gaat door tot 6000.
Morgen op de zaak de verdamper goed afstellen. Hij staat nu veilig wat aan de rijke kant.
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2018
Even inspelen op dit topic want dit is een upgrade die ik ook ooit graag zou doen en zeker nu ik bovenstaande bevinding lees. Als ik alles goed heb is mijn motor een B200K. (Een 2-liter mer solex carb)
Nu ben ik eens bij european tuning ten rade gegaan en hij beveelt bij de nokkenas ook het verstelbaar tandwiel aan. Heeft er hier iemand ervaring mee?
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
In mijn b230 met a nokkenas begint het bij 1500 en gaat door tot 5000
Wel met m47 en 4.50 of daar in de buurt achteras.
De 1 versnelling is nog net bruikbaar .
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
160pk met NA B230FB achtige combi waarvan de 531 0,8 gevlakt is voor hogere compressie met een D-as daarin zou geweldig zijn. Ga het hopelijk dit jaar beleven. Die VX3 vindt ik niet aangenaam.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Het is maar net wat je wilt hebben natuurlijk.
Veel pekaas is zonder blaas spul het toerental verhogen en gaat ten koste van het koppel bij lage toeren.
Ik wil een soepele motor alleen op lpg die ook nog weg komt met een karretje of op de boten helling.
Wil de t as nog eens proberen en de compressie gaat nog omhoog.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Maar is die T-as niet een hele tamme en alleen op de turbo blokken bruikbaar?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De T as moet in ongeblazen motor een soort stump-puller zijn als we Turbobricks mogen geloven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969