Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenas Blokkeert ?
#21
Ik zou graag foto's zien van die beschadiging. Nu is het allemaal giswerk.
Maar voor mij staat wel vast dat je sowieso een nieuwe nokkenas nodig heb of een geheel nieuwe kop.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#22
(20 December 2023, 15:03)skidje schreef: Ik zou graag foto's zien van die beschadiging. Nu is het allemaal giswerk.
Maar voor mij staat wel vast dat je sowieso een nieuwe nokkenas nodig heb of een geheel nieuwe kop.

Ik vrees dat je gelijk hebt .Het lijkt ook op het oog ( pff na al dat werk) dat de nokkenas wel krom is ( heb ook geen meetgereedschap daarvoor ) ,maar zweef nu ,( omdat ik er zo mee bezig ben ) tussen illusie en werkelijkheid. 

De as zelf ( tussen de nokken in ) is afgeschraapt op 2 punten daar bedoel ik mee, over de gehele breedte van de as zowel onder als boven. Een nokkenas is hoogstwaarschijnlijk wel aan te komen (gebruikt ,hoop ik).

Een nieuwe kop is (koprevisie) is vrijwel uitgesloten, dat zou einde verhaal betekenen ( i.v.m. hele slechte moeren spruitstuk/gereedschap en de kosten ).

Ik zal een link plaatsen ( de 1e dag had ik t al op willen geven omdat mij toen verteld werd dat het blok naar de knoppen was ) van advertentie, en omdat ik de auto niet kwijt wilde ,heb ik de stoute schoenen aangetrokken, maar helaas verval ik toch weer in a same old song.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/volv...-1992-rood

Hopelijk dat de link werkt. Maar hier heb ik de foto's neergezet waar het nu allemaal om gaat.
Antwoord
#23
Briljante foto's! Mooie 240 ook nog. Ik snap in ene wat je bedoel met beschadigingen aan de nokkenas. die zitten op het ruwe gietijzer? Dat is in de fabriek gedaan om de gietnaden vlak te slijpen. Ik moet zeggen dat deze wat meer geslijptold eruit dan anderen maar nog helemaal zoals het hoort.

Ik zie niks geks aan de lagervlakken van de nokkenas of de lagerkappen, ziet er perfect bruikbaar uit.

Hamer een massief boortje in het overgebleven gat van de spanstift, mag best een mm dunner of een beetje scheef. De motor geeft er niks om als het tandwiel een fractie verdraaid op de nokkenas staat. ZOals op de een na laatste foto maar dan de goede lengte, en een massieve stift is nog sterker ook. En anders pak je een andere nokkenas.

Of ie krom is, is niet te zien uit de auto door al die nokken die in beeld zitten. En hoogst onwaarschijnlijk. Het ziet er wel een beetje droog uit bovenin de motor, in de cilinderkop liggen in mijn motoren altijd verspreide bruine olieplassen.

Kijk s achterop wat voor letter erop staat, op de kopse kant.

Hier een Porsche prul nokkenas die wel beschadigd is: http://986forum.com/forums/boxster-gener...amage.html En je ziet toevallig ook precies zo'n vlakgeslepen rand tussen de nok en het kettingwiel (maar dan minder glimmend).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#24
(20 December 2023, 17:55)Marc1970 schreef: Briljante foto's! Mooie 240 ook nog. Ik snap in ene wat je bedoel met beschadigingen aan de nokkenas. die zitten op het ruwe gietijzer? Dat is in de fabriek gedaan om de gietnaden vlak te slijpen. Ik moet zeggen dat deze wat meer geslijptold eruit dan anderen maar nog helemaal zoals het hoort.

Ik zie niks geks aan de lagervlakken van de nokkenas of de lagerkappen, ziet er perfect bruikbaar uit.

Hamer een massief boortje in het overgebleven gat van de spanstift, mag best een mm dunner of een beetje scheef. De motor geeft er niks om als het tandwiel een fractie verdraaid op de nokkenas staat. ZOals op de een na laatste foto maar dan de goede lengte, en een massieve stift is nog sterker ook. En anders pak je een andere nokkenas.

Of ie krom is, is niet te zien uit de auto door al die nokken die in beeld zitten. En hoogst onwaarschijnlijk. Het ziet er wel een beetje droog uit bovenin de motor, in de cilinderkop ligt in mijn motoren altijd een grote bruine olieplas.

Ja Marc,ik ben gek op die auto ( de beste auto die ik ooit gehad heb ;-) ) dat is de reden waarom ik t niet op wil geven.

Oke, dus nu weten jullie waarover ik meld ? Ja het ruwe gietijzer tussen de nokken in, inderdaad. Toen ik m demonteerde zat hij evenals de rest onder de drap, pas na schoongemaakt te hebben zag ik het pas.

Dus dit zijn slijpvlakken van de fabriek Marc ?.Dat zou mij een hele geruststelling zijn. Ik begreep het al niet, dacht hoe kan dat nou ? waarop en hoe ? Had al gemeld dat ik een leek ben, Wijlen mijn broer was automonteur en veel van m geleerd, vandaar dat ik dit dan ook aandurf ( tot bepaalde hoogte 's natuurlijk )Ik sta nu op straat en heb geen loods meer als vroeger ,anders had ik me niet zo heel erg druk gemaakt.

Ik merk verders ook niets op aan een groffe beschadiging van Nokken Nokverlengers of de Lagerkappen en misschien is het waanzin te denken of menen te zien dat de nokkenas krom is.Dank voor je pos.bericht.t geeft weer de kracht om toch door te gaan.

Wat is dan beter Marc ? Het nwe Spanbusje van 3 mm erin hameren of een Boortje /Stalen spijker ? Dus de fractie van de speling ( busje/boortje ? ) is toelaatbaar ?.( ik moet wel eerst het brood eruit peuteren, schijnt te werken LOL ) ik wilde er straks nog w40 en olie in druppelen.

 https://www.motor-forum.nl/threads/spanb...808/page-2      

Filmpje 11 sept.

Ik heb het drooggedept er lag ook gewoon als normaal veel olie in de cilinderkop, maar de olie/prut was niet te kort (mocht de auto hopelijk toch nog gaan lopen ) was ik van plan alles brandschoon zien te krijgen. met Flush ( de kanalen etc, uiteraard nwe oliefilter nwe olie etc.)

Stel : de nokkenas is krom, dan zal hij waarschijnlijk niet lekker lopen en heb ik nog steeds de oorzaak niet van het niet draaien van de nokkenas ( met de hand in 1e instantie ).maar misschien draait hij nu wel dat even de spanning eraf geweest is. Maar wat kan er gebeuren als de nokkenas breekt ? op wat en welke schade moet ik dan gaan rekenen ? Cilinderkop ? Want dan zullen de kappen en de kussens ongetwijfeld ook beschadigd zijn.
Antwoord
#25
Grappig, brood in je Kawasaki, zou ik gewoon nog ff mee door gaan, werkt net als WC papier. Wel volkoren nemen, daar zitten stevige vezels in en dan komt die spanstift er wel uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#26
(20 December 2023, 19:24)Marc1970 schreef: Grappig, brood in je Kawasaki, zou ik gewoon nog ff mee door gaan, werkt net als WC papier. Wel volkoren nemen, daar zitten stevige vezels in en dan komt die spanstift er wel uit.

ja heb volkoren met maanzaadpitjes erin geduwd !
Antwoord
#27
(20 December 2023, 17:55)Marc1970 schreef: Briljante foto's! Mooie 240 ook nog. Ik snap in ene wat je bedoel met beschadigingen aan de nokkenas. die zitten op het ruwe gietijzer? Dat is in de fabriek gedaan om de gietnaden vlak te slijpen. Ik moet zeggen dat deze wat meer geslijptold eruit dan anderen maar nog helemaal zoals het hoort.

Ik zie niks geks aan de lagervlakken van de nokkenas of de lagerkappen, ziet er perfect bruikbaar uit.

Hamer een massief boortje in het overgebleven gat van de spanstift, mag best een mm dunner of een beetje scheef. De motor geeft er niks om als het tandwiel een fractie verdraaid op de nokkenas staat. ZOals op de een na laatste foto maar dan de goede lengte, en een massieve stift is nog sterker ook. En anders pak je een andere nokkenas.

Of ie krom is, is niet te zien uit de auto door al die nokken die in beeld zitten. En hoogst onwaarschijnlijk. Het ziet er wel een beetje droog uit bovenin de motor, in de cilinderkop liggen in mijn motoren altijd verspreide bruine olieplassen.

Kijk s achterop wat voor letter erop staat, op de kopse kant.

Hier een Porsche prul nokkenas die wel beschadigd is: http://986forum.com/forums/boxster-gener...amage.html En je ziet toevallig ook precies zo'n vlakgeslepen rand tussen de nok en het kettingwiel (maar dan minder glimmend).
Yes, inderdaad die slijp plekken. Ik neem het dan ook direct van ja aan Marc ,het klopt ! Wat de letter betreft ,die kan ik helaas niet vinden, dan behalve aan de kopse kant ( ik neem aan dat je daarmee de 1e cil. bedoeld distributie zijde ) staat tussen de nokken Cijfer 07. De andere kant van de as staat tussen de 2 laatste nokken 4e cil. (?) een Driehoekje. ( Skidje schreef ook al over de letter ) Helaas nog steeds niet ontdekt. (schoongeborsteld tussen de nokken met zachte borstel ),als er dan een letter in moet staan, waar staat het dan ? Zou het driehoekje weliswaar een A kunnen betekenen ? In dat geval is het vast een maandagmorgen nokkenas, zowel met de slijpplekken als de Letter. Wanneer men 2 pootjes onder de Driehoek zou bedenken l+r dan zou het een A kunnen zijn. !
Antwoord
#28
Ik bedoel de kopse kant tegenover de spanstift-kant, je zou het de kontse kant kunnen noemen.

Hier heeft iemand een L nokkenas: https://turbobricks.com/index.php?thread...am.186688/

En hier een nauwelijks leesbare M nokkenas: https://www.ebay.com/itm/125753015606
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#29
(21 December 2023, 09:59)Marc1970 schreef: Ik bedoel de kopse kant tegenover de spanstift-kant, je zou het de kontse kant kunnen noemen.

Hier heeft iemand een L nokkenas: https://turbobricks.com/index.php?thread...am.186688/

En hier een nauwelijks leesbare M nokkenas: https://www.ebay.com/itm/125753015606

Nee geen letter hoor Marc. Dan alleen het driehoekje wat ik reeds melde, vreemd hoor. Verders alleen de cijfers die op de as zelf staan. Ik zal even kijken naar de nokkenassen in de links. Dank je.

Ik ga eerst alles goed schoonmaken dat alle aanslag en troep overal weg is. Kleppendeksel/Lagerkappen en Kussens. 
Kan ik remmenreiniger in de oliekanalen spuiten ? en daarmee ook de rest mee schoonmaken ?

Als ik dit gedaan heb dan drijf ik het dunne spanbusje ( 3 mm ) in de as , want die truc met het brood en olie gaat niet op. Dan ga ik eerst de nokkenas plaatsen nwe riem erop, nwe olie in de kanalen gieten/druppelen en met een kwastje overal olie op/insmeren , zorgen dat alles op tijd staat en maar hopen dat alles dan goed gaat

Als hij teken van leven geeft op een gezonde manier ,kan ik later altijd nog opnieuw de spanner en waterpomp doen ( en de V snaren )
Antwoord
#30
Geen remmenreiniger in de olieboringen. daarmee zou je de olie alleen maar verdunnen. Oliekanalen zijn enorm en de kans dat die verstopt zijn is erg klein.

Draai s aan de oliepomp-as, dan komt er onmiddellijk een hele glup olie omhoog, als t goed is. Daar kan je meteen de hele cilinderkop mee insmeren. Een origineel Volvo of MANN oliefilter heeft een terugslagklep, die de olie niet terug laat zakken uit de kop (en waarschijnlijk alle andere filters ook).

Een gereedschapje om de kleppen in te drukken: boor 2 gaten in een strip ijzer, buig er een U van, monteer dat over twee kleppen aan de draadeinden van de lagerkappen, neem een lang eind en een blokje hout, en daarmee hefboom je de kleppen één voor één naar beneden.


Oliepomp-as de klok mee draaien, als je er voor staat, zodat ook de fan bladen lucht happen.

Een rechte strip ijzer, geen U. En dan de gaten boren op dezelfde afstand als twee lagerkap-draadeinden, zodat er een afzet ontstaat voor de hefboom. Ik zit dat zelf ook te verzinnen omdat ik kleppen uit een cilinderkop wil halen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 249 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 553 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  nokkenas pieter2 4 2.607 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 14.806 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  Nokkenas B20 slagletter "2" Volvo Eindhoven 1 2.604 23 February 2018, 18:35
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkenas monteren Amazon xnoxemx 9 8.105 10 August 2017, 10:27
Laatste bericht: MacVolvo
Exclamation Nokkenas verwisselen Schipper 1 3.090 28 July 2017, 20:56
Laatste bericht: Jerry
  Hoe een nokkenas tandwiel B18 B20 monteren borgonjen 1 3.051 22 February 2015, 13:40
Laatste bericht: Jambon
  Welke nokkenas? Madman 4 4.847 30 December 2014, 20:09
Laatste bericht: Madman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)