Berichten: 32
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2016
10 December 2023, 21:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2023, 16:51 door Swipsy.)
Had even geen idee hoe dit werkt op Forum. Zo zoetjes aan,. begin maar ergens,
Beste mensen ,ik ben helaas vastgelopen met mijn matige kennis omtrent mijn Volvo 240 GLE-B230 F, vandaar mijn aanwezigheid weer eens al hier.
Bij gewoon starten bleek de distr. riem een paar tandjes verloren te zijn.(achteraf)-onderin bij tandwiel krukaspoelie).De avond dat ik m neerzette (notabene terugkomen van lange rit) was er geen vuiltje aan de lucht. Geen fout code' s alles klopte, ik kon het niet vinden .Uiteindelijk ww. ingeschakeld .In 1e instantie zelfde laken in pak.
Totdat deze distr. deksel bovenin losdraaide ,mij vroeg te starten ,en kort gesloten de mededeling inzette dat het blok naar de knoppen was.( De krukas draaide gewoon rond en de riem bewoog/trilde wat maar bleef ogenschijnlijk toch zitten).
Welnu,.. grote paniek en verdriet. Enorm veel werk, tijd en geld bleek en voor een 2e keer voor mij pers .als een herhaling verloren.1e keer zelfde verhaal ook met ww. Bleek achteraf gewoon overspringen van disb. ketting geweest ,maar de auto had ik natuurlijk al verkocht. Eveneens tot groot verdriet. Eigenwijs als ik ben, geef het nog steeds niet op, je hoopt toch niet weer in een herhaling te vervallen.
Dus,.. Ingelezen overal en nergens inmiddels een hele week. Was het nu een Non-Interefence ( vrij loper zogezegd ) blok of niet ? Overal verschillende meningen/verhalen.( ik ben ook geen monteur dus ook maar matig technisch onderlegd ).Enfin (probeer het kort te houden) Onderdelen/Gereedschap besteld, tussentijds in de regen en de kou staan emmeren ( bleef ook tegenzitten ),sommigen van jullie herkennen dit wel natuurlijk.
Vandaag was ik zo ver. Voel de spanner, oke krukas gewoon met hand rondgedraaid ,oke.
Maar nu de vraag : Heeft de nokkenas zo enorm veel weerstand zodat je deze niet zomaar even ronddraait met de distr. sleutel ? ( zonder de riem ? ) Ik heb namelijk het gevoel dat de nokkenas blokkeert .Ik heb de kleppendeksel gedemonteerd ,er zat wel wat aanslag op de nokken alsof er in het midden krassen zaten die ik even later met een doek wegpoetste. Had de man van de ww.nu toch gelijk ? En zijn kleppen en ergens in 1 van de cyl.in 't BDP nu vastgelopen ? Of moet ik nu de distributieriem gewoon monteren volgens het boekje en de regels.( merktekens),en is het feit normaal dat je de nokkenas niet zo in de rondte draait door de veerspanning zonder riem ?.
Ik ben gestopt omdat ik denk, misschien verwring breekt een veer of buig ik een klep krom. Wie helpt mij en kan mij het juiste antwoord hierop geven ? Ik wil natuurlijk de auto niet kwijt, zoals de meeste Volvo liefhebbers hier..
Dus wie oh wie ? m.v.g. Swipsy
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 December 2023, 13:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 December 2023, 13:46 door Marc1970.)
Oef. Wat regels wit in je verhaal zouden al een hoop helpen voor de leesbaarheid.
Maar goed. Als de riem eraf is, kan je alle drie de assen in het blok los van elkaar ronddraaien. De krukas heeft elke keer een zwaar punt als je een zuiger door de compressieslag omhoog duwt. De tussenas drijft de oliepomp en de verdeler aan, die draait heel makkelijk. De nokkenas heeft net als de krukas telkens een zwaar punt als-ie drie of vier klepveren indrukt, en een 'los' punt als drie of vier klepveren ontspannen.
Ik kan me niks voorstellen waardoor de nokkenas compleet blokkeert, buiten een enorme catastrofe (wat ook kan natuurlijk)
Met de hefboom van het distributietegenhoud-gereedschap of een willekeurige sleutel 13 verdraai je de nokkenas met gemak. Vooruit of achteruit, er moet beweging in zitten.
De B230F is non-interference, en het is te verwachten dat de riem het begeeft net op het moment dat je wilt starten (dan geeft de startmotor een enorme ruk aan heel veel stilstaande onderdelen).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de smering van de nokkenas ermee gestopt is. Dat zou je kunnen bekijken door één van de 5 nokkenaskappen los te halen, zeg de tweede derde of vierde. Draai de moertjes eraf, geef een zacht tikje tegen de zijkanten om de kap los te breken en til m loodrecht omhoog.
ALs die van binnen helemaal zwart is, en de nokkenas daar onder ook, is dat het probleem.
Die kappen zijn ook de lagering, en er wordt constant olie door gedrukt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 32
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2016
12 December 2023, 16:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2024, 22:39 door Swipsy.)
(11 December 2023, 13:34)Marc1970 schreef: Oef. Wat regels wit in je verhaal zouden al een hoop helpen voor de leesbaarheid.
Maar goed. Als de riem eraf is, kan je alle drie de assen in het blok los van elkaar ronddraaien. De krukas heeft elke keer een zwaar punt als je een zuiger door de compressieslag omhoog duwt. De tussenas drijft de oliepomp en de verdeler aan, die draait heel makkelijk. De nokkenas heeft net als de krukas telkens een zwaar punt als-ie drie of vier klepveren indrukt, en een 'los' punt als drie of vier klepveren ontspannen.
Ik kan me niks voorstellen waardoor de nokkenas compleet blokkeert, buiten een enorme catastrofe (wat ook kan natuurlijk)
Met de hefboom van het distributietegenhoud-gereedschap of een willekeurige sleutel 13 verdraai je de nokkenas met gemak. Vooruit of achteruit, er moet beweging in zitten.
De B230F is non-interference, en het is te verwachten dat de riem het begeeft net op het moment dat je wilt starten (dan geeft de startmotor een enorme ruk aan heel veel stilstaande onderdelen).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de smering van de nokkenas ermee gestopt is. Dat zou je kunnen bekijken door één van de 5 nokkenaskappen los te halen, zeg de tweede derde of vierde. Draai de moertjes eraf, geef een zacht tikje tegen de zijkanten om de kap los te breken en til m loodrecht omhoog.
ALs die van binnen helemaal zwart is, en de nokkenas daar onder ook, is dat het probleem.
Die kappen zijn ook de lagering, en er wordt constant olie door gedrukt. Dank jawel Marc voor je reactie :
Het kwaad dan toch geschied in de zin dat de spanstift ( pinnetje) aan de voorkant van de nokkenas afgebroken is. Dus de borg ( spanstift ) van de nokkenas tandwiel is nu verdwenen. doordat ik te veel kracht uit oefende slipte het tandwiel door t.o.v.de bout,( zowel met de speciale tegenhoud sleutel als dop 13 ) de bout van het nokkenas tandwiel nog wat aan gedraaid , wederom een poging totdat het moment kwam, dat het tandwiel en de bout doordraaide en helaas in z'n geheel los kwam en tandwiel kon demonteren met lossen hand.
Dus weet ik nu nog niet ,is er iets mis in de cilinderkop met de kleppen en de veren ? Afgezien van de slik en de viezigheid zien de onderdelen er goed uit en geenzins zwart of ernstig beschadigd.( ook niet in de kappen ) zoals jij vermeld Marc.
De nokkenas inmiddels gedemonteerd. Krukas veelvoudig rondgedraaid ( draait rond ) dus blok zit mijn inziens niet vast.
Nu begrijp ik dat ik nu weer eerst het laatste bijgekomen probleem op moet gaan lossen (spanstift krukas),al weet ik nog niet hoe.
( CORRECTIE - SPANSTIFT BEDOEL IK MEE HET PINNETJE OP HET BEGIN VAN DE NOKKENAS VOORKANT )
,om het nokkenas tandwiel op z'n juiste plaats te zetten.
Mochten jullie advies voor mij hebben ( en Marc ) , heel graag .en ik zou jullie dankbaar zijn.
( ik ben een leek natuurlijk ,wel veel geleerd nu ,(en nog steeds),maar ondanks mij minimale kennis blijft het voor mij een raadsel, mits ( Marc ) er een catastrofe plaatsgevonden heeft ?.Maar dat kan toch niet zomaar gebeuren bij het starten terwijl ik 'm op de avond ik m neerzetten liep als een zonnetje ?.Verder begrijp ik je uitleg wel ,ik had ook van alles bedacht waarom dit mis is gegaan .Zo en zo ben ik wel schuldig aan het feit dat (wat ik natuurlijk allang van plan was te doen) de riem had moeten vervangen.
Misschien toch geen smering gehad ( nokkenas ) -oude riem en de slik wat misschien de pomp verstopt heeft ?.
Ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties m.v.g. Fred
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 December 2023, 17:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2023, 18:12 door Marc1970.)
OK je hebt hard genoeg gedraaid aan het nokkenastandwiel, als het pennetje afbreekt! En hij kwam wel los uit z'n lagerkappen, wat klemt er dan?
Pas op als je m vast zet, dat je alle lagerkappen geleidelijk vaster draait, zodat de nokkenas parallel aan het blok naar beneden gaat. Dit alles om beschadiging van de aluminium lagerkappen te voorkomen. Ze zijn genummerd 1-5. De oliekeerringen van de nokkenas kan je hergebruiken.
EN wat motorolie op alle lagervlakken smeren voor de eerste paar omwentelingen.
Heb je al geprobeerd of je elke klep met de hand (een stuk hout) iets naar beneden kan drukken? ZO nodig de nokvolger eraf halen (en per klep). Dan kan je ook meteen de klepveren bekijken.
Op de klepveerschotel ligt ook vaak een restant zwart rubber rondje, dat kan je weggooien, is een soort geluidsdemper.
Het pennetje van de nokkenas is volgens mij een redelijk standaard spanstift/spanbus, bij techniekgroothandels als Fabory hebben ze die zeker, als je de oude meeneemt. Desnoods koop je een doosje van 50
Laatste probeersel: draai de tussenas flink rond (ik weet ff niet welke kant op misschien maakt t niet uit) en controleer of er olie omhoog komt uit de vijf gaten in de nokkenaslagers.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 32
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2016
12 December 2023, 19:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 January 2024, 22:45 door Swipsy.)
(12 December 2023, 17:56)Marc1970 schreef: OK je hebt hard genoeg gedraaid aan het nokkenastandwiel, als het pennetje afbreekt! En hij kwam wel los uit z'n lagerkappen, wat klemt er dan?
Pas op als je m vast zet, dat je alle lagerkappen geleidelijk vaster draait, zodat de nokkenas parallel aan het blok naar beneden gaat. Dit alles om beschadiging van de aluminium lagerkappen te voorkomen. Ze zijn genummerd 1-5. De oliekeerringen van de nokkenas kan je hergebruiken.
EN wat motorolie op alle lagervlakken smeren voor de eerste paar omwentelingen.
Heb je al geprobeerd of je elke klep met de hand (een stuk hout) iets naar beneden kan drukken? ZO nodig de nokvolger eraf halen (en per klep). Dan kan je ook meteen de klepveren bekijken.
Op de klepveerschotel ligt ook vaak een restant zwart rubber rondje, dat kan je weggooien, is een soort geluidsdemper.
Het pennetje van de nokkenas is volgens mij een redelijk standaard spanstift/spanbus, bij techniekgroothandels als Fabory hebben ze die zeker, als je de oude meeneemt. Desnoods koop je een doosje van 50
Laatste probeersel: draai de tussenas flink rond (ik weet ff niet welke kant op misschien maakt t niet uit) en controleer of er olie omhoog komt uit de vijf gaten in de nokkenaslagers. Hallo Marc, weer dank voor je reactie.
Wel monteren lager kappen zit er voorlopig even niet in. Nu blijkt dat ze genummerd zijn ?.ik had nog gekeken juist voor een verschil ,de middelste 3 leken mij op het oog hetzelfde.(dus oppassen geblazen).
De olie keerringen zie er goed uit ,en hij heeft nooit gelekt .Dank voor de tip. Ik moet nu dus eerst controleren of de kleppen uberhaupt inveren ?.Oke.
Ik heb de nokvolgers inderdaad zien zitten (dit moet ik nog onderzoeken, want ik zou nu 123 weten hoe ik deze eruit ga krijgen) ze liggen namelijk gelijk in de cilinder kop zelf.) maar dit bleken alleen de stelplaatjes te zijn. Als ik deze eruit krijg/heb dan weet ik waarschijnlijk al ietsjes meer.
Dank voor de tip van de spanstift/bus ( ik zoek me namelijk suf naar alle dingen ) De oude ( het restant ) vind ik nooit meer terug in een woud van bladeren onder de auto. ,ik zag het afgebroken stukje vallen Maar het andere stukje zit nog in de nokkenas.
En een hele belangrijke Tip Marc, inderdaad de tussen as en de toevoer van olie naar de lagers.
Dankjewel Marc .Groet
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 December 2023, 19:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2023, 19:12 door Marc1970.)
De nokvolgers zitten los, kan je zo optillen.
Deze man haalt heel geduldig de hele kop uit elkaar en weer terug: https://pbase.com/stealthfti/headwork
Ik weet eigenlijk niet of je de klepveren met de hand in kan drukken, ze zijn nogal stevig. Misschien moet je een soort hefboompje organiseren met iets
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 32
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2016
12 December 2023, 20:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 December 2023, 20:54 door Swipsy.)
(12 December 2023, 19:07)Marc1970 schreef: De nokvolgers zitten los, kan je zo optillen.
Deze man haalt heel geduldig de hele kop uit elkaar en weer terug: https://pbase.com/stealthfti/headwork
Ik weet eigenlijk niet of je de klepveren met de hand in kan drukken, ze zijn nogal stevig. Misschien moet je een soort hefboompje organiseren met iets
Het eerste wat ik dacht met een magneet eruit tillen, neem aan dat het gewoon ijzer/metaal is alhoewel gewoon.
Daarom bemoeilijkt de kwestie met de span bus mij ook ..morgen als eerste proberen . Overigens span bus bestellen bij Volvo duurt minstens 10 dagen.
Ik had t al geprobeerd met de duim ,op de nokvolgers zelf maar geen kans natuurlijk, misschien een domme actie. Ik verzin morgen wel iets en probeer ik het 1 voor 1.
Nokvolger eruit. Kijken van bovenaf of er iets schort ( zo de klepveer indrukken ,wat volgens mij niet gaat lukken ,want wat moet je verzinnen met een hefboompje ? )
Gezien de kracht van de moter normaliter, de nokkenas in z'n bevestigingen ,lijkt het mij een te onevenaren kwestie
( geweldige info weer Marc ) De site + de wetenschap over de nokvolgers. Ik houd je op de hoogte over hoe alles verloopt.
Wanneer de kleppen niet in veren ( nokkenas weer monteren heeft geen zin, zowel zonder span bus als de wetenschap dat het busje natuurlijk niet voor niets afbrak door de weerstand ),Is het dan wijs om de kop eraf te halen ? ( het blok was juist zo mooi droog )
Dan komt waarschijnlijk wel de aap uit de mouw. Of is het verstandig eerst de span bus te regelen ,en opnieuw in z'n geheel een poging wagen ? Al heb ik nu even ook geen idee hoe ik de nokkenas weer in z'n juiste stand plaatsen moet.
Eerst maar even jou al jou advies navolgen en op een rijtje zetten, ..dank je Marc.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Laat de cilinderkop zo lang mogelijk zitten, meest van wat daar binnen gebeurt of gebeurd is, kan je van buitenaf ook wel achter komen.
Ik vermoed dat de kleppen gewoon doen wat ze moeten doen, op geen enkel ander forum kom ik gebroken kleppen of klepveren tegen. Gezakte klepzittingen, hooguit bij gereviseerde koppen. Vastgelopen nokkenas is niet onbekend, het komt voor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 32
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2016
Te gek weer je bericht Marc. Inderdaad ik heb t nog steeds uitgesteld ,want t gekke is dat ik zo vertrouw op het feit dat t toch in orde zou moeten zijn .i.v.m. de laatste keer dat hij gewoon liep.
Ja Marc ,ik laat de cilinderkop zitten zolang ik niet weet of begrijp wat er nu aan de hand is. ik was bezig met nokkenas tandwiel geleider ( spanbusje).
Naar goede ijzerwinkel geweest, hij had ze dus wel behalve een iets dikkere dan die ik van m kreeg dus ze zijn verkrijgbaar .
Maar nu weet ik wat ik hebben moet. morgen boortjes halen ,er zit helaas al 1 afgebroken boortje in
( slechte kwaliteit ),en 3mm.is te groot voor nu en beschadigd het gaatje rondom ook .
Ja dat had ik ook gelezen Marc, hier en daar maar inderdaad geenzins een kwestie als deze.. Al blijf ik maar steeds verzinnen hoe dit komt.
Nu eerst de nokkenas zodat ik m weer fatsoenlijk kan monteren/plaatsen, ook hier heb ik me inmiddels in verdiept.
Dus mits de kop gereviseerd zou zijn in een verleden ( de nokkenas zier er prachtig uit in vergelijking met wat ik op foto's tref op i.net. dus ik vertrouw ik er op dat daar niets mis mee is )..,zou het dan een klepzitting kunnen zijn.?
Ieder geval ga ik als eerste een nieuw spanbusje in zetten de nokkenas plaatsen, met nieuwe riem, en eerst maar met de hand rondraaien en kijken wat er gebeurt.
Als je weer een fantastische tip hebt voor mij lees ik het graag Dank je. ;-)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 December 2023, 23:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 December 2023, 23:15 door Marc1970.)
Ja zo'n spanbus is een akelig hard stukje staal. En een afgebroken boortje ook.
Wat je kan proberen, en wat heel goed werkt met klemmende vliegwiellagers, is er in olie geweekt WC papier achter proppen. En dan een bot afgezaagde spijker die 'ongeveer precies past', een eind in het overgebleven gat slaan. En nog wat vet WC papier erin, en nog wat, tot de papier/olie massa als hydraulische pers gaat werken en alles eruit drukt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|