Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(22 June 2021, 20:28)Marc1970 schreef: Aan het K getal kan je herkennen of je een ABS instrumentcluster hebt of niet. Kwamen je cluster en de achteras niet van dezelfde auto?
Ah oké. Zal ik even moeten kijken welk nummer ik heb.
Ze komen niet van dezelfde auto af helaas
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(22 June 2021, 14:20)Marc1970 schreef: Hmm ja de klokken voor ABS hebben een K cijfer wat 4x hoger is omdat er 4x zoveel streepjes op de sensorring zitten (want deze ring wordt ook gebruikt voor de ABS), The 92-93 wagons with ABS use the K39200, the 92-93 sedans use a K40168.
Ga er maar vanuit dat die sensor zelf goed is, maar alles daartussen kan mis gaan. Een dikkere draad ertussen solderen zou geen verschil mogen maken. Maar het signaal vd sensor is niet erg sterk dus afhankelijk van goede verbinding en massa.
Hier een post van Art de speedo-guru specifiek over de bedradings-switch: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=8
Ik heb een k6241
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
26 June 2021, 14:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 June 2021, 14:17 door Lubse.)
Als ik een multimeter op de kabels zet heb ik zowel op de groen witte als op de zwarte kabel ongeveer 10v spanning staan.
Lijkt me niet helemaal goed.
Andere klok geprobeerd. Deze heeft dat ook. Lijkt me niet dat je een kabel waar 10v op staat aan massa moet gaan leggen.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(22 June 2021, 14:20)Marc1970 schreef: Hmm ja de klokken voor ABS hebben een K cijfer wat 4x hoger is omdat er 4x zoveel streepjes op de sensorring zitten (want deze ring wordt ook gebruikt voor de ABS), The 92-93 wagons with ABS use the K39200, the 92-93 sedans use a K40168.
Ga er maar vanuit dat die sensor zelf goed is, maar alles daartussen kan mis gaan. Een dikkere draad ertussen solderen zou geen verschil mogen maken. Maar het signaal vd sensor is niet erg sterk dus afhankelijk van goede verbinding en massa.
Hier een post van Art de speedo-guru specifiek over de bedradings-switch: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=8
Het was de bedradings-switch alleen als ik stapvoets rijd geeft de meter 80kmph aan
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 June 2021, 20:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 June 2021, 20:08 door Marc1970.)
Hmm die ken ik nog niet. Wel 4x te snel, dat komt van de sensor ring:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=313747
Aha je hoeft het deksel niet van het dif te halen om te zien of het ABS of niet is, de stekkers zijn anders volgens DAve,:
https://www.240turbo.com/volvorearends.html halverwege de webpagina.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
(26 June 2021, 20:01)Marc1970 schreef: Hmm die ken ik nog niet. Wel 4x te snel, dat komt van de sensor ring: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=313747
Aha je hoeft het deksel niet van het dif te halen om te zien of het ABS of niet is, de stekkers zijn anders volgens DAve,: https://www.240turbo.com/volvorearends.html halverwege de webpagina.
Hmm. Als ik dit zo bekijk moet ik een andere klok hebben. Heb wel de sensor die in de links staat als “met abs”. Ook al had de auto waar hij af kwam geen abs?
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat kan, er zijn auto's uit de ABS tijd zonder ABS, wat ik opmaak uit dat Turbobricks topic. EN dan had die auto een kleine omvormer ergens op een printplaat onder het handschoenenkastje, nummer 3540017.
Maar ik denk dat je in Nederland makkelijker een ABS klok hebt dan die omvormer.
Hier een 1991 estate met K 24364 (in de NL context zijn de K getallen op de teller ook weer anders dan de AMerikaanse) teller, dus een ABS achteras/sensor, maar geen ABS unit onder de motorkap:
https://link.marktplaats.nl/m1714249360
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969