8 June 2020, 21:36
Hallo, ik probeer elektrische spiegels in een volvo 240 te monteren. Voordat ik dit doe heb ik dit getest, en blijkt dat de spiegels niet goed bewegen. Nu vermoed ik dat dit komt omdat ik de schakelaar niet goed heb aangesloten, of omdat de schakelaar niet bij dit type spiegels hoort. Wie kan mij hierbij op weg helpen?
De spiegels zijn een oud type, met een ronde vierpolige connector. De kleuren zijn:
- wit
- bruin
- blauw
- zwart
Blauw en zwart sturen de motor aan, en dan beweegt de spiegel van links naar rechts.
Wit en bruin (heb ik aan aarde) schakelen een relais, en met het relais aan, kan ik met blauw en zwart de spiegel omhoog/omlaag sturen. Volgens mij betekend dit dat de spiegel goed werkt.
De schakelaar heeft een sticker met kleuren (met de klok mee)
- bruin
- groen
- grijs
- geel
- wit
- blauw/rood.
(zie foto)
Echter de schakelaar zelf heeft geen contact op de plek van bruin! Ik neem dus aan dat dit aarde is.
Nu heb ik het als volgt aangesloten:
schakelaar spiegel
bruin (is er niet)
groen blauw
grijs (aarde) bruin
geel zwart
wit wit
blauw/rood (+12V)
(dit heb ik overgenomen uit een wiring diagram uit 1981)
Met deze aansluitingen beweegt de spiegel wel van links naar rechts als ik het pookje omhoog/omlaag doe. Als ik het pookje de ene kant op beweeg hoor ik het relais, maar beweegt niets, en het pookje de andere kant op dan gebeurd er helemaal niets. Ik heb een andere zelfde type schakelaar geprobeerd en dat geeft hetzelfde resultaat. Ook heb ik een schakelaar opengemaakt en schoongemaakt, maar nog steeds werkt de spiegel niet goed.
Herkent iemand dit, en wat is er mis? Hoe moet ik de schakelaar aansluiten?
Groeten, Erik
De spiegels zijn een oud type, met een ronde vierpolige connector. De kleuren zijn:
- wit
- bruin
- blauw
- zwart
Blauw en zwart sturen de motor aan, en dan beweegt de spiegel van links naar rechts.
Wit en bruin (heb ik aan aarde) schakelen een relais, en met het relais aan, kan ik met blauw en zwart de spiegel omhoog/omlaag sturen. Volgens mij betekend dit dat de spiegel goed werkt.
De schakelaar heeft een sticker met kleuren (met de klok mee)
- bruin
- groen
- grijs
- geel
- wit
- blauw/rood.
(zie foto)
Echter de schakelaar zelf heeft geen contact op de plek van bruin! Ik neem dus aan dat dit aarde is.
Nu heb ik het als volgt aangesloten:
schakelaar spiegel
bruin (is er niet)
groen blauw
grijs (aarde) bruin
geel zwart
wit wit
blauw/rood (+12V)
(dit heb ik overgenomen uit een wiring diagram uit 1981)
Met deze aansluitingen beweegt de spiegel wel van links naar rechts als ik het pookje omhoog/omlaag doe. Als ik het pookje de ene kant op beweeg hoor ik het relais, maar beweegt niets, en het pookje de andere kant op dan gebeurd er helemaal niets. Ik heb een andere zelfde type schakelaar geprobeerd en dat geeft hetzelfde resultaat. Ook heb ik een schakelaar opengemaakt en schoongemaakt, maar nog steeds werkt de spiegel niet goed.
Herkent iemand dit, en wat is er mis? Hoe moet ik de schakelaar aansluiten?
Groeten, Erik