15 January 2017, 02:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 January 2017, 01:08 door Nicolaas H.)
Ik heb voor mijn beide voorstoelen een stoelverwarmingsmatje aangeschaft WAECO MSH300. Ik wil daarvoor de originele schakelaars in de middelconsole bij de pook gebruiken. De set heeft echter zijn eigen schakelaars met drie verwarmingsstanden. Deze zijn beiden op een schakeldoosje aangesloten met maar liefst zes kabeltjes geel, rood, blauw, zwart, groen en wit.
Het lijkt mij het meest logisch dat het aantal van zes kabeltjes [bij drie knopstanden] suggereert dat er steeds twee kabeltjes worden doorverbonden, m.a.w. dat het allemaal schakeldraden zijn naar het kastje waarin denk ik een relais zit.
Het schakelkastje krijgt stroom via een relais. Op dit relais zit een rode kabel 12 V (op 87), een oranje kabel 12 V (op 85) en een massa (op 86). Vanuit het relais gaan een rode kabel (vanuit 30) naar het schakelkastje en een zwarte (vanuit 86).
Uit het schakelkastje komen de draden de spanning verzorgen op de verwarmingsmatjes.
Wat zijn de twee meest logische kabels om met de originele Volvo-schakelaars [voor Links en Rechts] te onderbreken?
De Volvoschakelaars heben drie polen :
42 voor het lampje in de schakelaar
S voor ?
en + voor spanning?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het lijkt mij het meest logisch dat het aantal van zes kabeltjes [bij drie knopstanden] suggereert dat er steeds twee kabeltjes worden doorverbonden, m.a.w. dat het allemaal schakeldraden zijn naar het kastje waarin denk ik een relais zit.
Het schakelkastje krijgt stroom via een relais. Op dit relais zit een rode kabel 12 V (op 87), een oranje kabel 12 V (op 85) en een massa (op 86). Vanuit het relais gaan een rode kabel (vanuit 30) naar het schakelkastje en een zwarte (vanuit 86).
Uit het schakelkastje komen de draden de spanning verzorgen op de verwarmingsmatjes.
Wat zijn de twee meest logische kabels om met de originele Volvo-schakelaars [voor Links en Rechts] te onderbreken?
De Volvoschakelaars heben drie polen :
42 voor het lampje in de schakelaar
S voor ?
en + voor spanning?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]