Opmerking:
dit verslag is voorlopig ongoing: ik voeg steeds weer wat toe als er weer een stapje is gezet in het project, maar altijd onderaan het eerste bericht, zodat eea niet wordt onderbroken door reacties van de forumleden. Tips, aanmoedigingen en wijze woorden zijn altijd welkom!
Laatste wijziging: 30-05-2010
Let op: door het nieuwe forum kon ik mijn verhaal hier niet meer updaten in 1 reactie (max. 20.000karakters >). Ik heb daarom de eerste reacties van forumleden 'misbruikt' om er de rest van het verhaal kwijt te kunnen. Sorry Divadi, Saint en PP!
PROJECT NH-64-RH
Hieronder het steeds uitgebreidere restauratieverslag van mijn 245 Turbo. Ik heb de auto in augustus 2004 gekocht van de 2e eigenaar. De auto is van juni 1985 en dus echt een van de aller-allerlaatste geleverde turbo's. Gekocht door de financieel directeur van de Volvo dealer in Arnhem die toch echt een turbo wilde. Deze heeft 'm ongeveer 14 jaar bereden (tot km.stand 180000). De auto is tot die tijd super netjes onderhouden door de Volvo dealer. Daarna is de auto verhuisd van eigenaar naar een stel die er ongeveer 10.000km per jaar in reed. Hij heeft z'n onderhoud toen jaarlijks gehad door een universele garage die dit ok deed, op wat lelijk laswerk na. Toen ik de auto kocht was deze geheel origineel, 250.000km, deukvrije carrosserie zonder herstelde schades (op een linkervoorscherm na), supernetjes interieur, nwe watergekoelde turbo en nog een aantal nieuwe onderdelen (alles orig. Volvo). De auto is vrij standaard uitgerust, maar heeft wel een orginele middenarmsteun, orgineel handbediend schuifkanteldak en uiteraard alle Turbo-opties. Er zat een nieuwe APK op, maar ik wist bij de koop dat er een aantal reparatiepunten opzaten: koppeling was versleten, stb.stangrubbers voor waren doorgesleten en hij had een behoorlijke hoeveelheid roest op alle bekende plaatsen. Ik had het jaar ervoor zo'n 20 turbo's bekeken en ze vertoonden eigenlijk allemaal dezelfde hoeveelheid roest. De wat duurdere waren "gerestaureerd", waarbij je je altijd moet afvragen hoe goed dit is gebeurd. Na een snelle onderhandeling, waarbij ik de vraagprijs gelukkig meer dan halveerde was ik eigenaar nr 3 van deze auto! Helaas is de historie van de auto verloren gegaan, doordat de papieren bij de univ. Garage lagen en in de loop van de tijd waren zoekgeraakt.
Door de versleten koppeling en het feit dat ik las-plannen met de auto had, heb ik er maar 1000km in gereden tot ik eea ben gaan demonteren. Maar de auto voelt echt heel goed aan: geen rammeltjes of kraakjes, ALLES functioneert en de motor loopt als nieuw.
Demontage van het interieur leverde nog een paar kleine verrassingen op (extra gaten), maar het meeste had ik al wel gezien. Het oorspronkelijke plan was om eea te laten lassen, nieuwe koppeling erin zetten, gasinstallatie laten monteren en dan zo snel mogelijk de auto inzetten als dagelijks vervoermiddel.
Dat projectje veranderde eigenlijk binnen een maand of 2 tot een Project, doordat ik besloot de auto ook te laten spuiten, nwe deuren te monteren, op zoek te gaan naar een zwart leren interieur etc.... Op dit moment heb ik een lijst gemaakt van alles wat moet worden gedaan of is gedaan:
Carrosserie:
2 wielbakken
2 strips boven wielbak
2 bodemplaten achter
2 dorpelplaten
2 binnendorpels
2 buitendorpels
strip onder achterklep
2 strips langs binnenscherm
2 wielranden achter
Achterklep
voorscherm, links
laswerkzaamheden
spuitklaarmaken
spuiten, incl. lak
anti roest middelen
tectyleerbeurt na spuiten
Exterieur, divers
raamlijst voor, rubber
ruitenwissers v+a
koplampwissers
koplampwisserhouders
mistlampen, voor, Hella 173
H4 lampen Xenon effect
Nieuwe lampen rondom
rubber, schuifdak+handle
stickers, 'schouders'
bies, zwart
stickers in deuren
raamrubbers, achterste ruiten
rubbbers 4 deuren
beschermingstectyl dorpels
Interieur
airco
hemelbekleding zwart
mattenset
dashboardreparatie
dempingsmateriaal, divers
Origineel hondenrek met hoofdsteunen
Uitlaat
rvs uitlaat Ferrita
set pakkingen/rubbers uitlaat
extra uitlaatpijp ivm LPG
Brandstofsysteem
LPG-installatie, electr. Gestuurde Lovati installatie
Onderstel/banden
rubbers stab.stangen, voor
verlagingsveren, Ljesjofors
4*Michelin Primacy 225/45/17 incl polaris
4* banden monteren/balanceren
16* wielmoeren
Uitlijnen
Gele Koni's
velgen stralen en spuiten
Motor / Aandrijving
Klepdekselpakking
Inlaatspruitstukpakking
Uitlaatspruitstukpakkingen 4*
Pakking Olieleiding turbo (2*)
Keerringenset distr.zijde (nokken, krukas, hulpas)
Distributieriem, incl. Spanrol
Keerringetjes olieleidingen, peilstok
Koppelingsset (kopp.plaat, drukgroep, druklager+toplager)
Keerring krukas, kopp.zijde
2*v-riem
bougies, 4*
luchtfilter
oliefilter
5 liter olie
10 liter koelvloeistof
2 liter versn.bakolie
2 liter diff.olie
Motorsteunen (2*), dieselversie
versn.bak steun
Waterpomp
Intercooler set
inlaatspruitstuk 740i
Remmen
remblokken voor+achter
4* remschijven
revisieset remklauwen
handremschoenen
remleidingen, gevlochten rvs
remleidingen, vast
remvloeistof
APK!
En dan eigenlijk nog eigenlijk om het af te maken het volgende verlanglijstje:
Optioneel
airco revisie+vullen
Electr. ramen
Alarm Klasse3 incl. cv aansturing
Audio: 10cm composet voor, 3-weg gescheiden achter, sub, 6-kanaals versterker.
En aangezien de basis goed moet zijn, ben ik begonnen met de carrosserie:
Carrosserie
Okt. 04
Was al een tijdje op zoek naar reparatieplaatwerk voor mijn 245 turbo. De deense fabrikant Klokkerholm schijnt goede kwaliteit plaatwerk te leveren. In Nederland wordt dit door http://www.euro-autoparts.nl geleverd.
Alles is online te bekijken, incl. afbeeldingen. De prijzen vallen me 100% mee! Ik zou misschien niet zo snel imitatie deuren etc. bestellen, maar voor de bodem heb je weinig keus en is dit perfect!
Ik laat het weten hoe het me bevalt, want ik moet er voor plm. E400 aan plaatwerk in (laten) lassen....
Alles besteld via de internetsite en je kunt via allerlei manieren betalen. Ze bellen keurig om alles even te bevestigen en eventuele vragen te beantwoorden.
het plaatwerk ziet er goed uit: pasvorm LIJKT (want ik ben nog niet aan het pasmaken) heel goed te passen en is netjes. Echt super en voor heel weinig geld. Een wielbak kost iets van 17.50 en een dorpel 12.50. En ze hebben echt bijna alles. Ik ben tot nu toe heel tevreden! Volgende update volgt als ik 't pas heb gemaakt en eea erin kan gaan (laten?) lassen.
Nov. 04
Ik heb een (denk ik) goed adres gevonden om 'm te laten lassen. Jongen die plaatwerk als hobby heeft en scheepswerfje heeft gaat 'm samen met mij vanaf half december roestvrij maken en lassen zodat ie dan weer helemaal 'hard' is. Hou jullie op de hoogte!
Dec 04
Joepie, heb een afspraak gemaakt met de jongen die de auto redelijk professioneel kan lassen: hij heeft de juiste lasapparatuur, een mooie loods en aardig wat ervaring als plaatwerker.
Vanaf 11 december gaan we 'm samen onder handen nemen en dan is ie ergens in januari weer helemaal hard.
Hier een paar foto's van de het gevecht met de roest, wat m'n turbo op een aantal plaatsen pijnlijk heeft verloren...
Beide wielbakken achter de achterwielen zijn behoorlijk vergaan, incl een behoorlijk gedeelte van de spatbordranden.
De vloerplaten achter de voorstoelen vertonen beide ook grote gaten en daarom heen ook nog VEEL roest. Gelukkig bestaan hiervoor precies de goede reparatieplaten.
Nog 2 bekende plekken: de aanhechting van het binnenscherm aan de bodem onder de achterbank. Ook hier zijn mooie reparatieranden voor aanwezig.
En tenslotte heeft ook de buitenkant van de beide dorpels het niet echt overleefd. Reparatieplaat aanwezig, dit wordt netjes tegen elkaar aan gelast ipv over elkaar heen.
Meest frappante aan het hele verhaal is dat de auto net voor mijn aankoop APK-goedgekeurd is...... Nu was de rotterij voor mij niet echt een verrassing bij de inspectie, maar als je zo'n auto goedkeurt, dan zou je wat mij betreft je APK-keurmeesterschap meteen moeten inleveren!
Ik probeer eea zo goed mogelijk roestvrij te maken en netjes te lassen om een 'on-going-process' zoveel mogelijk uit te sluiten! Ik haat roest! Alles prima qua techniek etc., maar roest blijf ik echt een pesthekel aan hebben. Maar goed, dan heb ik de verkeerde auto (of in ieder geval verkeerde bouwjaar) gekocht!
de volvo zaterdag naar m'n lasadres gebracht en dat gaat helemaal goed komen: hij heeft een scheepswerfje en last zelf schepen van een meter of 20 in elkaar!! Daarnaast is plaatwerk z'n grote hobby.
M'n turbo van achter nog wat verder gedemonteerd (achterlichten en achterbumper eraf) en achter de achterbumper gelukkig geen nare verrassingen. We hebben ook de achterste zijruiten eruit gehaald en daar ziet het er wat minder fris uit. Heeft veel water in de onderste rand gestaan die voor roest en narigheid hebben gezorgd. Klusje erbij dus.
Verder de auto geinspecteerd en geen rare zaken meer gevonden gelukkig. Hij gaat de komende weken de rest voorbewerken en in januari gaan we weer met z'n tweeen in de weekenden van start. Kom er nu wel achter dat ik 'm daarna eigenlijk METEEN in z'n geheel moet laten spuiten:
* wielkastranden etc. worden gelast - primer
* auto is NU zo'n beetje geheel gedemonteerd en behalve 't schuren bijna spuitklaar
En:
* motorkap voor gerot - vervangende aanwezig in afwijkende kleur
* 4 deuren rot - vervanging aanwezig in afwijkende kleur
Dus....
maar ja, dat kost weer eea en moet er ook nog lpg in op korte termijn....
iemand ervaring met http://www.autospuiten.com ???? Ziet er wel aardig uit?
Jan 05
Gisteren een goed begin gemaakt met de achterzijde: bumper, achterlichten, lijsten, ruiten, bekleding etc allemaal verwijderd en de beide wielbakken eruit geslepen en gezaagd (repro-nog-wat zaag van Ferm is soms ideaal: soort lange decoupeerzaag waarmee je redelijk netjes kan zagen).
Boven de wielbakken is helaas het metaal ook verrot (waar de wielbak is gepuntlast op het spatscherm), maar met het klokkerholm plaatwerk komen we een eind. Links het plaatwerk op maat geslepen, alles helemaal kaal gemaakt en vervolgens de wielbak erin gepuntlast en vervolgens op gedeelten doorgelast. Daarna stukjes voor het spatscherm op maat geslepen en gedeeltelijk erin (door)gelast. Nu nog een lastig stukje aan de voorzijde vd wielbak, waar het binnenscherm, het spatbord en de wielbak samenkomen. Maar dat gaat zeker lukken, want Roger, de plaatwerker/lasser, is erg handig en precies! En tenslotte nog een lastig stukje onder het achterlicht, waar alles estates doorroesten.
Verder besloten om de wielkastranden achter niet in z'n geheel te vervangen, maar om de rotte stukjes er per stuk in te lassen. Als je de hele rand vervangt heb je kans dat eea gaat golven door de warmte, waardoor je een boel plamuur nodig hebt om 't weer strak te krijgen. De rotte stukjes zijn daar nu uitgeslepen en het binnenscherm is nog verbazend gaaf!
Helaas weer vergeten de camera mee te nemen, maar de volgende keer.....
Weer een hele zaterdag gestript, schoongemaakt en gelast en de werkzaamheden vorderen, maar wel langzaam.
We hebben gisteren de wielbak links achter helemaal afgemaakt en de laatste plaatjes erin gelast en vlak geslepen:
De wielbak is voor en achter doorgelast en aan de spatbordrand gepuntlast (zoals origineel) ivm met mogelijk kromtrekken. Van bovenaf later tectyl (RX-5) erin laten lopen om in die 2 vlakken toch een goede beschermlaag te krijgen.
de onderste rand van het spatbord zijn 2 stukken ingelast, waarvan er hier eentje netjes is vlak geslepen. Nr 2 nog te doen en dan maar een klein laagje plamuur nodig.
Vanuit het binnenscherm gezien: boven de wielbak zat nog een flink gat waar we een plaat in hebben gelast - weer netjes doorgelast.
De wielbak van binnenuit. Eindelijk weer dicht!!
De rechter wielbak krijgt nog eenzelfde behandeling, maar is er nu helemaal uitgeslepen.
De spatbordrand is voor een groot gedeelte nog ok, net als het binnenscherm, maar hier zit een rotte plek. Eerst voorzichtig de buitenrand weggeslepen en een roestig stuk binnenscherm wordt zichtbaar.
Vervolgens heeft de lasser zelf een stukje binnenscherm geklopt en gebogen en er netjes ingelast. Uitstekende stukje wordt er nog afgeslepen. Klaar voor de buitenrand.
En voila, netjes het stuk buitenspatbord erin gelast en vlak geslepen. Alweer een stukkie roest weg!
Hier een 'overzichtsfoto' van de Volvo. Links zie je Roger, de plaatwerker/lasser die effe staat te pauzeren. De Volvo is voor het grootste gedeelte gestript om lekker te kunnen werken. Voorspatborden zijn er nu ook af om de hele buitendorpel er opnieuw in te kunnen lassen. Hopelijk redden we dat volgende week. We zitten nog een beetje te denken wat de beste oplossing is: doorsnijden ter hoogte van de sierstrip en dan met een kleine overlap puntlassen (kans op vocht en roest, maar trekt niet krom), of daarboven tegen elkaar zetten en doorlassen (minder kans op roest, maar wel kans op kromtrekken). Nog goede tips hiervoor????
Update laswerkzaamheden:
Ben gisteren weer wezen prutsen en we hebben alleen eea weggeslepen en voorbewerkt:
* gehele buitendorpel aan de linkerkant voorzichtig aan de bovenrand weggezaagd en de puntlassen onder eruit geboord met een speciale puntlasboor (die ik helaas heb gemold). De binnendorpel vertoont op 2 plaatsen rotte gaten, waar we er nieuwe stukken in zetten (stuk uit de nieuwe binnendorpel snijden en erin lassen). Ter hoogte van de A-stijl kwamen we nog een 'verrassing' tegen: verrot stukkie aan de binnenzijde wat ook wordt vervangen.
* Aan de rechterzijde de bodemplaat voor de achterpassagier weggeslepen tot het gave plaatwerk en daar de teer etc. weggeschraapt (rotwerk en tijdrovend).
Hopelijk vindt de lasser de komende 2 weken wat tijd om verder te gaan en eind op weg te komen met de linkerdorpel, want het gaat allemaal erg langzaaaaaam! (maar ik schat de meeste werkzaamheden te positief in!). Accu vd camera bleek helaas leeg, dus geen foto's dit keer.
Feb 05
Gisteren eindelijk weer wat gedaan. De lasser had beloofd eea te doen de afgelopen weken, maar dat bleek helaas wat tegen te vallen. Daarbij viel het inlassen van de vloerplaat wat lastiger dan gedacht. De vloerplaats nu weggeslepen van de binnendorpel rechts vanaf het midden tot 10 cm voor de achterbank.
De binnendorpel had in het midden een gaatje, dus stukje uit een nieuwe dorpel gesneden en dat er weer ingelast:
Nu de binnendorpel weer gezond is, is er nu een stuk vloerplaat onder de console vd voorstoelen gelast en kan nu eindelijk de vloerplaat erin worden gelast. Da's nog een aardig precies karweitje, want eea wordt zoveel mogelijk tegen elkaar aan gelast en dat betekent dat het HEEL precies moet passen.
In de tussentijde de deuren eruit gehaald om makkelijker te kunnen werken. Een van de medewerkers van de lasser is trouwens een gast die boten (en vroeger ook auto's) plamuurt en spuit klaar maakt t/m primer en afplakken. Hij wil mijn auto ook wel doen. Da's op zich geen slecht idee, want daar kan ie dan de komende weken alvast mee bezig gaan, terwijl we verder gaan met lassen. Nu nog een prijsje overeenkomen....
Nog een vraagje trouwens. Op onderstaande foto zie je de hoek onder de achterste zijruit rechts. Die is aardig rot en niet nieuw te krijgen. Heeft heeeeel toevallig iemand dat stuk liggen (incl. de binnenkant)???????? Anders moet ik maar eens op de sloop gaan kijken oid. De lasser zou het zelf kunnne maken, maar daar is ie wel een tijdje mee bezig en vlgs mij is het bij een heleboel 240's niet rot op die plek?
Antwoord Peter: "Volgens mij heb ik dat stuk nog wel liggen en niet nodig. Moet zometeen even in de garage spitten om het op te duikelen."
Weer een lange zaterdag klussen. Vandaag een stel gave deuren meegenomen die van een later bouwjaar zijn - dus zullen de gaatjes (van die lelijke plastic strippen onderaan) dichtgelast moeten worden. Deuren heb ik helemaal leeggehaald en zijn ok op 1 rot plekje na.
De bodemplaat rechts is nu helemaal af! Viel de lasser uiteindelijk goed tegen vanwege het passen, meten en lastig lassen, maar zit nu 2* doorgelast vast. Mag NOOIT meer gaan roesten, dus ga 'm straks goed behandelen met alles wat maar tegen roest beschermt.
De linkerkant leek een stuk beter, maar is helaas al een keer onder handen genomen en ook hier weer niet erg professioneel: lelijk lassen aan 1 zijde en dan een heeeeeeeeeele dikke laag heeeeeeeeel moeilijk te verwijderen veerkrachtig teer/antisteenslag spul erover gesmeerd. Ben ik aantal uren mee bezig geweest om te verwijderen en nu grof aan het uitsnijden.
Nog wat andere kleinere plekken (naast achterscherm) onder handen genomen en zo langzamerhand wordt de bodem wat minder krokant.
Juli 05
Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en in de planning had ie nu in ieder geval gespoten moeten zijn. Die planning moet ik helaas enorm bijstellen: in de maanden april en mei is Roger nauwelijks aan lassen toegekomen ivm grote drukte en heeft het project een beetje stil gestaan. Maar de maand juni gaf weer goede hoop en er is weer eea voor elkaar.
Allereerst ben ik nog verder gegaan met de demontage van de auto: de voorruit, het schuifdak, het dashboard en alles wat verder nog in het interieur aanwezig was is nu gedemonteerd. Verder zijn de spatborden, het front, achterklep en alle deuren verwijderd, dus heel veel meer dan een rijdende carrosserie is er nu niet meer van over. Hopelijk weet ik nog hoe alles in elkaar zit, maar heb een goed voorbeeld aan de andere turbo bij twijfel.
Wat is er op lasgebied gebeurd???
* De rechterzijde is een redelijk eind gevorderd, bijna klaar eigenlijk. Allereerst is Roger enthousiast aan de slag gegaan met het stuk plaatwerk van Peter en is de hoek bij de D-stijl er opnieuw ingelast.
Het resultaat van buiten: een nieuwe hoek in de D-stijl. De primer gaat er weer af voor ie wordt geplamuurd, maar je voelt nauwelijks enige oneffenheid!
Het gat was door-en-door, dus ook de binnenzijde was aangetast. Er is een flink nieuw stuk ingezet, om alle roest (ook al was het maar een beetje aangetast) er helemaal uit te bannen. Je ziet dat Peter's Volvo blauw was!
Vervolgens was de bodem aan de beurt. Hierboven kon je het gat zien boven de beenruimte vd achterpassagiers, de binnendorpel en de vloerplaat onder de verhoging vd voorstoelen. Daar zijn compleet nieuwe platen ingelast. Tegen elkaar waar mogelijk en bij de verhoging van de achterbank is het stuk dubbelgelast: zowel binnen als buiten helemaal doorgelast voor optimale stijfheid en voorkoming van roest. Een heel werk en Roger is bijna 3 dagen full-time bezig geweest met deze plaat!!! Om vliegroest te voorkomen en omdat ik niet van plan ben om ook de binnenzijde te laten spuiten, heb ik roestwerende Corresol op de lassen en de vervangen vloerplaat geverfd.
Achter de vloerplaat zie je een rand langs het binnenscherm lopen. Ook hier zaten een aantal gaten in: de hele rand is vervangen door een Klokkerholm-stuk en er netjes ingelast. Dat betekende wel het wegslopen van de steun linksonder EN ervoor zorgen dat eerst het binnenscherm weer 100% was + stuk binnendorpel wat eindigt bij het achterspatbord. Zoals je ziet: nog een paar kleine gaatjes op het binnenscherm achter die moeten worden gedicht en bij de voetenruimte van de passagier zit nog een rot plekje ter hoogte van de aanhechting met het subframe. Verder daar binnen klaar!
Dat was de binnenkant: de buitenkant rechts was redelijk. Op de foto hierboven zie je dat er een 1/3 rand vd spatschermrand is vervangen (incl. binnenscherm) en, nadat het binnenscherm en binnendorpel gedeeltelijk waren vervangen+geprimerd ook een stuk buitendorpel. Allemaal weer netjes tegen ipv over elkaar gelast! Nog een stukje buitendorpel in het midden en alles is weer hard.
Dan de linkerkant...... Die leek op het eerste gezicht heel aardig, maar daar bleek al flink aan geprutst te zijn. De hele buitendorpel was matig, dus die hebben we eruit geslepen over de gehele lengte.
Op de foto hierboven zie je het resultaat, maar dan al veel later: de binnendorpel was over minimaal de halve lengte (en de halve hoogte) ook rot en die zit er op deze plaat weer in. Alleen het laatste stukje ri achterscherm moet er nog even in. Voordat de buitendorpel erop wordt gelast ga ik uiteraard de binnendorpel eerst geheel kaal maken en in een dikke laag roestwerende primer zetten! Dan is er nog wel een puntje over het richten van de buitendorpel: omdat ie er nu in z'n geheel uit is, wordt het lastig inschatten hoever ie aan de bovenkant vd dorpel moet uitsteken.... Maar Roger ziet het positief in, omdat ie nog een klein stukkie heeft laten zitten. We zullen zien (eigenlijk kan ik het pas beoordelen als ik de deuren erin hang....).
De binnenkant links: eigenlijk hetzelfde verhaal als recht voor wat betreft de voetruimte vd achterpassagiers. Hier zijn de werkzaamheden nu geeindigd eigenlijk: de plaat is nu precies op maat en gepuntlast. Nu nog doorlassen.
De voetenruimte van de bestuurder was slechter dan rechts, maar er zijn nu geen Fred Flintstone perikelen meer mogelijk. Alleen nog een klein stukje in het midden en vervolgens de gehele ruimte kaal maken en in de primer zetten:
En dan is een groot gedeelte van de werkzaamheden qua lassen gedaan: de buitendorpel moet nog, een aantal kleine zaken rondom, wielbak rechts en de achterzijde (rand onder de achterklep t/m onder achterlichten). Ik heb inmiddels ook een nieuwe achterklep gekocht (lekker roestvrij!). En dan kan EINDELIJK de volgende fase beginnen: het strakmaken. Dat gaat definitief door 'het mannetje op de scheepswerf' gebeuren. Hij wil 'm ook wel in de primer zetten, maar daar twijfel ik nog over: hij wordt daarna door een proffesionele spuiter in de lak gezet en ik weet niet of het verstandig is om een laksysteem op te bouwen met een 'vreemde'primer. Maar weer eens een beetje op onderzoek uit dus....
dit verslag is voorlopig ongoing: ik voeg steeds weer wat toe als er weer een stapje is gezet in het project, maar altijd onderaan het eerste bericht, zodat eea niet wordt onderbroken door reacties van de forumleden. Tips, aanmoedigingen en wijze woorden zijn altijd welkom!
Laatste wijziging: 30-05-2010
Let op: door het nieuwe forum kon ik mijn verhaal hier niet meer updaten in 1 reactie (max. 20.000karakters >). Ik heb daarom de eerste reacties van forumleden 'misbruikt' om er de rest van het verhaal kwijt te kunnen. Sorry Divadi, Saint en PP!
PROJECT NH-64-RH
Hieronder het steeds uitgebreidere restauratieverslag van mijn 245 Turbo. Ik heb de auto in augustus 2004 gekocht van de 2e eigenaar. De auto is van juni 1985 en dus echt een van de aller-allerlaatste geleverde turbo's. Gekocht door de financieel directeur van de Volvo dealer in Arnhem die toch echt een turbo wilde. Deze heeft 'm ongeveer 14 jaar bereden (tot km.stand 180000). De auto is tot die tijd super netjes onderhouden door de Volvo dealer. Daarna is de auto verhuisd van eigenaar naar een stel die er ongeveer 10.000km per jaar in reed. Hij heeft z'n onderhoud toen jaarlijks gehad door een universele garage die dit ok deed, op wat lelijk laswerk na. Toen ik de auto kocht was deze geheel origineel, 250.000km, deukvrije carrosserie zonder herstelde schades (op een linkervoorscherm na), supernetjes interieur, nwe watergekoelde turbo en nog een aantal nieuwe onderdelen (alles orig. Volvo). De auto is vrij standaard uitgerust, maar heeft wel een orginele middenarmsteun, orgineel handbediend schuifkanteldak en uiteraard alle Turbo-opties. Er zat een nieuwe APK op, maar ik wist bij de koop dat er een aantal reparatiepunten opzaten: koppeling was versleten, stb.stangrubbers voor waren doorgesleten en hij had een behoorlijke hoeveelheid roest op alle bekende plaatsen. Ik had het jaar ervoor zo'n 20 turbo's bekeken en ze vertoonden eigenlijk allemaal dezelfde hoeveelheid roest. De wat duurdere waren "gerestaureerd", waarbij je je altijd moet afvragen hoe goed dit is gebeurd. Na een snelle onderhandeling, waarbij ik de vraagprijs gelukkig meer dan halveerde was ik eigenaar nr 3 van deze auto! Helaas is de historie van de auto verloren gegaan, doordat de papieren bij de univ. Garage lagen en in de loop van de tijd waren zoekgeraakt.
Door de versleten koppeling en het feit dat ik las-plannen met de auto had, heb ik er maar 1000km in gereden tot ik eea ben gaan demonteren. Maar de auto voelt echt heel goed aan: geen rammeltjes of kraakjes, ALLES functioneert en de motor loopt als nieuw.
Demontage van het interieur leverde nog een paar kleine verrassingen op (extra gaten), maar het meeste had ik al wel gezien. Het oorspronkelijke plan was om eea te laten lassen, nieuwe koppeling erin zetten, gasinstallatie laten monteren en dan zo snel mogelijk de auto inzetten als dagelijks vervoermiddel.
Dat projectje veranderde eigenlijk binnen een maand of 2 tot een Project, doordat ik besloot de auto ook te laten spuiten, nwe deuren te monteren, op zoek te gaan naar een zwart leren interieur etc.... Op dit moment heb ik een lijst gemaakt van alles wat moet worden gedaan of is gedaan:
Carrosserie:
2 wielbakken
2 strips boven wielbak
2 bodemplaten achter
2 dorpelplaten
2 binnendorpels
2 buitendorpels
strip onder achterklep
2 strips langs binnenscherm
2 wielranden achter
Achterklep
voorscherm, links
laswerkzaamheden
spuitklaarmaken
spuiten, incl. lak
anti roest middelen
tectyleerbeurt na spuiten
Exterieur, divers
raamlijst voor, rubber
ruitenwissers v+a
koplampwissers
koplampwisserhouders
mistlampen, voor, Hella 173
H4 lampen Xenon effect
Nieuwe lampen rondom
rubber, schuifdak+handle
stickers, 'schouders'
bies, zwart
stickers in deuren
raamrubbers, achterste ruiten
rubbbers 4 deuren
beschermingstectyl dorpels
Interieur
airco
hemelbekleding zwart
mattenset
dashboardreparatie
dempingsmateriaal, divers
Origineel hondenrek met hoofdsteunen
Uitlaat
rvs uitlaat Ferrita
set pakkingen/rubbers uitlaat
extra uitlaatpijp ivm LPG
Brandstofsysteem
LPG-installatie, electr. Gestuurde Lovati installatie
Onderstel/banden
rubbers stab.stangen, voor
verlagingsveren, Ljesjofors
4*Michelin Primacy 225/45/17 incl polaris
4* banden monteren/balanceren
16* wielmoeren
Uitlijnen
Gele Koni's
velgen stralen en spuiten
Motor / Aandrijving
Klepdekselpakking
Inlaatspruitstukpakking
Uitlaatspruitstukpakkingen 4*
Pakking Olieleiding turbo (2*)
Keerringenset distr.zijde (nokken, krukas, hulpas)
Distributieriem, incl. Spanrol
Keerringetjes olieleidingen, peilstok
Koppelingsset (kopp.plaat, drukgroep, druklager+toplager)
Keerring krukas, kopp.zijde
2*v-riem
bougies, 4*
luchtfilter
oliefilter
5 liter olie
10 liter koelvloeistof
2 liter versn.bakolie
2 liter diff.olie
Motorsteunen (2*), dieselversie
versn.bak steun
Waterpomp
Intercooler set
inlaatspruitstuk 740i
Remmen
remblokken voor+achter
4* remschijven
revisieset remklauwen
handremschoenen
remleidingen, gevlochten rvs
remleidingen, vast
remvloeistof
APK!
En dan eigenlijk nog eigenlijk om het af te maken het volgende verlanglijstje:
Optioneel
airco revisie+vullen
Electr. ramen
Alarm Klasse3 incl. cv aansturing
Audio: 10cm composet voor, 3-weg gescheiden achter, sub, 6-kanaals versterker.
En aangezien de basis goed moet zijn, ben ik begonnen met de carrosserie:
Carrosserie
Okt. 04
Was al een tijdje op zoek naar reparatieplaatwerk voor mijn 245 turbo. De deense fabrikant Klokkerholm schijnt goede kwaliteit plaatwerk te leveren. In Nederland wordt dit door http://www.euro-autoparts.nl geleverd.
Alles is online te bekijken, incl. afbeeldingen. De prijzen vallen me 100% mee! Ik zou misschien niet zo snel imitatie deuren etc. bestellen, maar voor de bodem heb je weinig keus en is dit perfect!
Ik laat het weten hoe het me bevalt, want ik moet er voor plm. E400 aan plaatwerk in (laten) lassen....
Alles besteld via de internetsite en je kunt via allerlei manieren betalen. Ze bellen keurig om alles even te bevestigen en eventuele vragen te beantwoorden.
het plaatwerk ziet er goed uit: pasvorm LIJKT (want ik ben nog niet aan het pasmaken) heel goed te passen en is netjes. Echt super en voor heel weinig geld. Een wielbak kost iets van 17.50 en een dorpel 12.50. En ze hebben echt bijna alles. Ik ben tot nu toe heel tevreden! Volgende update volgt als ik 't pas heb gemaakt en eea erin kan gaan (laten?) lassen.
Nov. 04
Ik heb een (denk ik) goed adres gevonden om 'm te laten lassen. Jongen die plaatwerk als hobby heeft en scheepswerfje heeft gaat 'm samen met mij vanaf half december roestvrij maken en lassen zodat ie dan weer helemaal 'hard' is. Hou jullie op de hoogte!
Dec 04
Joepie, heb een afspraak gemaakt met de jongen die de auto redelijk professioneel kan lassen: hij heeft de juiste lasapparatuur, een mooie loods en aardig wat ervaring als plaatwerker.
Vanaf 11 december gaan we 'm samen onder handen nemen en dan is ie ergens in januari weer helemaal hard.
Hier een paar foto's van de het gevecht met de roest, wat m'n turbo op een aantal plaatsen pijnlijk heeft verloren...
Beide wielbakken achter de achterwielen zijn behoorlijk vergaan, incl een behoorlijk gedeelte van de spatbordranden.
De vloerplaten achter de voorstoelen vertonen beide ook grote gaten en daarom heen ook nog VEEL roest. Gelukkig bestaan hiervoor precies de goede reparatieplaten.
Nog 2 bekende plekken: de aanhechting van het binnenscherm aan de bodem onder de achterbank. Ook hier zijn mooie reparatieranden voor aanwezig.
En tenslotte heeft ook de buitenkant van de beide dorpels het niet echt overleefd. Reparatieplaat aanwezig, dit wordt netjes tegen elkaar aan gelast ipv over elkaar heen.
Meest frappante aan het hele verhaal is dat de auto net voor mijn aankoop APK-goedgekeurd is...... Nu was de rotterij voor mij niet echt een verrassing bij de inspectie, maar als je zo'n auto goedkeurt, dan zou je wat mij betreft je APK-keurmeesterschap meteen moeten inleveren!
Ik probeer eea zo goed mogelijk roestvrij te maken en netjes te lassen om een 'on-going-process' zoveel mogelijk uit te sluiten! Ik haat roest! Alles prima qua techniek etc., maar roest blijf ik echt een pesthekel aan hebben. Maar goed, dan heb ik de verkeerde auto (of in ieder geval verkeerde bouwjaar) gekocht!
de volvo zaterdag naar m'n lasadres gebracht en dat gaat helemaal goed komen: hij heeft een scheepswerfje en last zelf schepen van een meter of 20 in elkaar!! Daarnaast is plaatwerk z'n grote hobby.
M'n turbo van achter nog wat verder gedemonteerd (achterlichten en achterbumper eraf) en achter de achterbumper gelukkig geen nare verrassingen. We hebben ook de achterste zijruiten eruit gehaald en daar ziet het er wat minder fris uit. Heeft veel water in de onderste rand gestaan die voor roest en narigheid hebben gezorgd. Klusje erbij dus.
Verder de auto geinspecteerd en geen rare zaken meer gevonden gelukkig. Hij gaat de komende weken de rest voorbewerken en in januari gaan we weer met z'n tweeen in de weekenden van start. Kom er nu wel achter dat ik 'm daarna eigenlijk METEEN in z'n geheel moet laten spuiten:
* wielkastranden etc. worden gelast - primer
* auto is NU zo'n beetje geheel gedemonteerd en behalve 't schuren bijna spuitklaar
En:
* motorkap voor gerot - vervangende aanwezig in afwijkende kleur
* 4 deuren rot - vervanging aanwezig in afwijkende kleur
Dus....
maar ja, dat kost weer eea en moet er ook nog lpg in op korte termijn....
iemand ervaring met http://www.autospuiten.com ???? Ziet er wel aardig uit?
Jan 05
Gisteren een goed begin gemaakt met de achterzijde: bumper, achterlichten, lijsten, ruiten, bekleding etc allemaal verwijderd en de beide wielbakken eruit geslepen en gezaagd (repro-nog-wat zaag van Ferm is soms ideaal: soort lange decoupeerzaag waarmee je redelijk netjes kan zagen).
Boven de wielbakken is helaas het metaal ook verrot (waar de wielbak is gepuntlast op het spatscherm), maar met het klokkerholm plaatwerk komen we een eind. Links het plaatwerk op maat geslepen, alles helemaal kaal gemaakt en vervolgens de wielbak erin gepuntlast en vervolgens op gedeelten doorgelast. Daarna stukjes voor het spatscherm op maat geslepen en gedeeltelijk erin (door)gelast. Nu nog een lastig stukje aan de voorzijde vd wielbak, waar het binnenscherm, het spatbord en de wielbak samenkomen. Maar dat gaat zeker lukken, want Roger, de plaatwerker/lasser, is erg handig en precies! En tenslotte nog een lastig stukje onder het achterlicht, waar alles estates doorroesten.
Verder besloten om de wielkastranden achter niet in z'n geheel te vervangen, maar om de rotte stukjes er per stuk in te lassen. Als je de hele rand vervangt heb je kans dat eea gaat golven door de warmte, waardoor je een boel plamuur nodig hebt om 't weer strak te krijgen. De rotte stukjes zijn daar nu uitgeslepen en het binnenscherm is nog verbazend gaaf!
Helaas weer vergeten de camera mee te nemen, maar de volgende keer.....
Weer een hele zaterdag gestript, schoongemaakt en gelast en de werkzaamheden vorderen, maar wel langzaam.
We hebben gisteren de wielbak links achter helemaal afgemaakt en de laatste plaatjes erin gelast en vlak geslepen:
De wielbak is voor en achter doorgelast en aan de spatbordrand gepuntlast (zoals origineel) ivm met mogelijk kromtrekken. Van bovenaf later tectyl (RX-5) erin laten lopen om in die 2 vlakken toch een goede beschermlaag te krijgen.
de onderste rand van het spatbord zijn 2 stukken ingelast, waarvan er hier eentje netjes is vlak geslepen. Nr 2 nog te doen en dan maar een klein laagje plamuur nodig.
Vanuit het binnenscherm gezien: boven de wielbak zat nog een flink gat waar we een plaat in hebben gelast - weer netjes doorgelast.
De wielbak van binnenuit. Eindelijk weer dicht!!
De rechter wielbak krijgt nog eenzelfde behandeling, maar is er nu helemaal uitgeslepen.
De spatbordrand is voor een groot gedeelte nog ok, net als het binnenscherm, maar hier zit een rotte plek. Eerst voorzichtig de buitenrand weggeslepen en een roestig stuk binnenscherm wordt zichtbaar.
Vervolgens heeft de lasser zelf een stukje binnenscherm geklopt en gebogen en er netjes ingelast. Uitstekende stukje wordt er nog afgeslepen. Klaar voor de buitenrand.
En voila, netjes het stuk buitenspatbord erin gelast en vlak geslepen. Alweer een stukkie roest weg!
Hier een 'overzichtsfoto' van de Volvo. Links zie je Roger, de plaatwerker/lasser die effe staat te pauzeren. De Volvo is voor het grootste gedeelte gestript om lekker te kunnen werken. Voorspatborden zijn er nu ook af om de hele buitendorpel er opnieuw in te kunnen lassen. Hopelijk redden we dat volgende week. We zitten nog een beetje te denken wat de beste oplossing is: doorsnijden ter hoogte van de sierstrip en dan met een kleine overlap puntlassen (kans op vocht en roest, maar trekt niet krom), of daarboven tegen elkaar zetten en doorlassen (minder kans op roest, maar wel kans op kromtrekken). Nog goede tips hiervoor????
Update laswerkzaamheden:
Ben gisteren weer wezen prutsen en we hebben alleen eea weggeslepen en voorbewerkt:
* gehele buitendorpel aan de linkerkant voorzichtig aan de bovenrand weggezaagd en de puntlassen onder eruit geboord met een speciale puntlasboor (die ik helaas heb gemold). De binnendorpel vertoont op 2 plaatsen rotte gaten, waar we er nieuwe stukken in zetten (stuk uit de nieuwe binnendorpel snijden en erin lassen). Ter hoogte van de A-stijl kwamen we nog een 'verrassing' tegen: verrot stukkie aan de binnenzijde wat ook wordt vervangen.
* Aan de rechterzijde de bodemplaat voor de achterpassagier weggeslepen tot het gave plaatwerk en daar de teer etc. weggeschraapt (rotwerk en tijdrovend).
Hopelijk vindt de lasser de komende 2 weken wat tijd om verder te gaan en eind op weg te komen met de linkerdorpel, want het gaat allemaal erg langzaaaaaam! (maar ik schat de meeste werkzaamheden te positief in!). Accu vd camera bleek helaas leeg, dus geen foto's dit keer.
Feb 05
Gisteren eindelijk weer wat gedaan. De lasser had beloofd eea te doen de afgelopen weken, maar dat bleek helaas wat tegen te vallen. Daarbij viel het inlassen van de vloerplaat wat lastiger dan gedacht. De vloerplaats nu weggeslepen van de binnendorpel rechts vanaf het midden tot 10 cm voor de achterbank.
De binnendorpel had in het midden een gaatje, dus stukje uit een nieuwe dorpel gesneden en dat er weer ingelast:
Nu de binnendorpel weer gezond is, is er nu een stuk vloerplaat onder de console vd voorstoelen gelast en kan nu eindelijk de vloerplaat erin worden gelast. Da's nog een aardig precies karweitje, want eea wordt zoveel mogelijk tegen elkaar aan gelast en dat betekent dat het HEEL precies moet passen.
In de tussentijde de deuren eruit gehaald om makkelijker te kunnen werken. Een van de medewerkers van de lasser is trouwens een gast die boten (en vroeger ook auto's) plamuurt en spuit klaar maakt t/m primer en afplakken. Hij wil mijn auto ook wel doen. Da's op zich geen slecht idee, want daar kan ie dan de komende weken alvast mee bezig gaan, terwijl we verder gaan met lassen. Nu nog een prijsje overeenkomen....
Nog een vraagje trouwens. Op onderstaande foto zie je de hoek onder de achterste zijruit rechts. Die is aardig rot en niet nieuw te krijgen. Heeft heeeeel toevallig iemand dat stuk liggen (incl. de binnenkant)???????? Anders moet ik maar eens op de sloop gaan kijken oid. De lasser zou het zelf kunnne maken, maar daar is ie wel een tijdje mee bezig en vlgs mij is het bij een heleboel 240's niet rot op die plek?
Antwoord Peter: "Volgens mij heb ik dat stuk nog wel liggen en niet nodig. Moet zometeen even in de garage spitten om het op te duikelen."
Weer een lange zaterdag klussen. Vandaag een stel gave deuren meegenomen die van een later bouwjaar zijn - dus zullen de gaatjes (van die lelijke plastic strippen onderaan) dichtgelast moeten worden. Deuren heb ik helemaal leeggehaald en zijn ok op 1 rot plekje na.
De bodemplaat rechts is nu helemaal af! Viel de lasser uiteindelijk goed tegen vanwege het passen, meten en lastig lassen, maar zit nu 2* doorgelast vast. Mag NOOIT meer gaan roesten, dus ga 'm straks goed behandelen met alles wat maar tegen roest beschermt.
De linkerkant leek een stuk beter, maar is helaas al een keer onder handen genomen en ook hier weer niet erg professioneel: lelijk lassen aan 1 zijde en dan een heeeeeeeeeele dikke laag heeeeeeeeel moeilijk te verwijderen veerkrachtig teer/antisteenslag spul erover gesmeerd. Ben ik aantal uren mee bezig geweest om te verwijderen en nu grof aan het uitsnijden.
Nog wat andere kleinere plekken (naast achterscherm) onder handen genomen en zo langzamerhand wordt de bodem wat minder krokant.
Juli 05
Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en in de planning had ie nu in ieder geval gespoten moeten zijn. Die planning moet ik helaas enorm bijstellen: in de maanden april en mei is Roger nauwelijks aan lassen toegekomen ivm grote drukte en heeft het project een beetje stil gestaan. Maar de maand juni gaf weer goede hoop en er is weer eea voor elkaar.
Allereerst ben ik nog verder gegaan met de demontage van de auto: de voorruit, het schuifdak, het dashboard en alles wat verder nog in het interieur aanwezig was is nu gedemonteerd. Verder zijn de spatborden, het front, achterklep en alle deuren verwijderd, dus heel veel meer dan een rijdende carrosserie is er nu niet meer van over. Hopelijk weet ik nog hoe alles in elkaar zit, maar heb een goed voorbeeld aan de andere turbo bij twijfel.
Wat is er op lasgebied gebeurd???
* De rechterzijde is een redelijk eind gevorderd, bijna klaar eigenlijk. Allereerst is Roger enthousiast aan de slag gegaan met het stuk plaatwerk van Peter en is de hoek bij de D-stijl er opnieuw ingelast.
Het resultaat van buiten: een nieuwe hoek in de D-stijl. De primer gaat er weer af voor ie wordt geplamuurd, maar je voelt nauwelijks enige oneffenheid!
Het gat was door-en-door, dus ook de binnenzijde was aangetast. Er is een flink nieuw stuk ingezet, om alle roest (ook al was het maar een beetje aangetast) er helemaal uit te bannen. Je ziet dat Peter's Volvo blauw was!
Vervolgens was de bodem aan de beurt. Hierboven kon je het gat zien boven de beenruimte vd achterpassagiers, de binnendorpel en de vloerplaat onder de verhoging vd voorstoelen. Daar zijn compleet nieuwe platen ingelast. Tegen elkaar waar mogelijk en bij de verhoging van de achterbank is het stuk dubbelgelast: zowel binnen als buiten helemaal doorgelast voor optimale stijfheid en voorkoming van roest. Een heel werk en Roger is bijna 3 dagen full-time bezig geweest met deze plaat!!! Om vliegroest te voorkomen en omdat ik niet van plan ben om ook de binnenzijde te laten spuiten, heb ik roestwerende Corresol op de lassen en de vervangen vloerplaat geverfd.
Achter de vloerplaat zie je een rand langs het binnenscherm lopen. Ook hier zaten een aantal gaten in: de hele rand is vervangen door een Klokkerholm-stuk en er netjes ingelast. Dat betekende wel het wegslopen van de steun linksonder EN ervoor zorgen dat eerst het binnenscherm weer 100% was + stuk binnendorpel wat eindigt bij het achterspatbord. Zoals je ziet: nog een paar kleine gaatjes op het binnenscherm achter die moeten worden gedicht en bij de voetenruimte van de passagier zit nog een rot plekje ter hoogte van de aanhechting met het subframe. Verder daar binnen klaar!
Dat was de binnenkant: de buitenkant rechts was redelijk. Op de foto hierboven zie je dat er een 1/3 rand vd spatschermrand is vervangen (incl. binnenscherm) en, nadat het binnenscherm en binnendorpel gedeeltelijk waren vervangen+geprimerd ook een stuk buitendorpel. Allemaal weer netjes tegen ipv over elkaar gelast! Nog een stukje buitendorpel in het midden en alles is weer hard.
Dan de linkerkant...... Die leek op het eerste gezicht heel aardig, maar daar bleek al flink aan geprutst te zijn. De hele buitendorpel was matig, dus die hebben we eruit geslepen over de gehele lengte.
Op de foto hierboven zie je het resultaat, maar dan al veel later: de binnendorpel was over minimaal de halve lengte (en de halve hoogte) ook rot en die zit er op deze plaat weer in. Alleen het laatste stukje ri achterscherm moet er nog even in. Voordat de buitendorpel erop wordt gelast ga ik uiteraard de binnendorpel eerst geheel kaal maken en in een dikke laag roestwerende primer zetten! Dan is er nog wel een puntje over het richten van de buitendorpel: omdat ie er nu in z'n geheel uit is, wordt het lastig inschatten hoever ie aan de bovenkant vd dorpel moet uitsteken.... Maar Roger ziet het positief in, omdat ie nog een klein stukkie heeft laten zitten. We zullen zien (eigenlijk kan ik het pas beoordelen als ik de deuren erin hang....).
De binnenkant links: eigenlijk hetzelfde verhaal als recht voor wat betreft de voetruimte vd achterpassagiers. Hier zijn de werkzaamheden nu geeindigd eigenlijk: de plaat is nu precies op maat en gepuntlast. Nu nog doorlassen.
De voetenruimte van de bestuurder was slechter dan rechts, maar er zijn nu geen Fred Flintstone perikelen meer mogelijk. Alleen nog een klein stukje in het midden en vervolgens de gehele ruimte kaal maken en in de primer zetten:
En dan is een groot gedeelte van de werkzaamheden qua lassen gedaan: de buitendorpel moet nog, een aantal kleine zaken rondom, wielbak rechts en de achterzijde (rand onder de achterklep t/m onder achterlichten). Ik heb inmiddels ook een nieuwe achterklep gekocht (lekker roestvrij!). En dan kan EINDELIJK de volgende fase beginnen: het strakmaken. Dat gaat definitief door 'het mannetje op de scheepswerf' gebeuren. Hij wil 'm ook wel in de primer zetten, maar daar twijfel ik nog over: hij wordt daarna door een proffesionele spuiter in de lak gezet en ik weet niet of het verstandig is om een laksysteem op te bouwen met een 'vreemde'primer. Maar weer eens een beetje op onderzoek uit dus....