Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motorwissel B21a naar B230A
Goede tip! ik heb het dat nadissel tonnetje getest, en deze klikt inderdaad niet. zou mooi zijn als t probleem hiermee is opgelost.
De 'oude' van mn b21a inlaat tikt nog wel, dus die komt erin. Eerst de defecte eruit zien te krijgen, deze zit lekker vast gekoekt. Hij staat nu ruim in de kruipolie, straks weer een poging..
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
Vervangen van tonnetje is gelukt. t werkt. maar niet echt verschil helaas.
Ik ga denk ik eerst maar eens langs een lpg boer om t kijken hoe t zit met de afstellingen.
Gr, Henry

Antwoord
Hallo Alleen,

Even verder met een oud topic. de 245 heeft na de afstellingen in juni 2019 prima gelopen. Ruim 20.000 km verder inmiddels. Heerlijk blok trouwens, een echte upgrade ten opzichte van de b21a!

ik heb nu problemen met KOUDE start (als de motor warm is of eerder die dag af gelopen heeft start hij prima op LPG of op benzine).
Ik heb al veel dingen nagelopen/vervangen zoals kap/roter/kabels/ stekkertjes/ bougies maar ik krijg het probleem niet boven water. alleen na ERG lang starten (accu is nieuw) en veel horten en stoten lukt het de wagen te starten. Ik moet hem dan wel met verhoogt toerental aan de praat houden. Eenmaal (iets) warm rijd hij weer normaal.

Om eventuele storingen het LPG systeem (afstelling, afsluiters, LPG schakelaar/computer) uit te sluiten heb ik hem nu op benzine staan en de benzine afsluiter omzeilt.

Wat er nu gebeurd is: het slaat wel direct voor 1 tel aan (dat deed hij op LPG al niet), maar dan dan direct weer uit. Als ik dit tafereel een paar herhaal krijg ik hem uiteindelijk wel aan de praat. Als de motor eenmaal warm is, is er niks aan de hand. Wie herkend dit?

Ik heb zoals hierboven is te lezen de TZ-28H ontsteking. Ik vraag me nu af of ik wel een juiste bobine heb. ik heb deze bobine er nog in zitten uit de tijd van de elektrische contact punten op de b21A:

http://e-spark.eu/nl/bobines/47-es33hec-...inder.html

Deze geeft 50.000 volt, is dit soms te veel?
Ook heb ik geen ballast resistor (zorgt voor 12 volt tijdens het starten en daarna voor 10volt) voor de bobine zitten omdat deze niet in mijn 245 aanwezig was. Dient deze er wel te zijn bij een b230A? Hij heeft altijd lekker gelopen, maar hebben bepaalde ontstekingsdelen wellicht last gehad van een te hoog voltage o.i.d.?

Ik kan eventueel proberen mijn oude verdeler van de b21A erop de zetten met elektrische puntjes, maar het originele systeem werkend houden spreekt me meer aan.

Wie heeft raad?
Gr, Henry

Antwoord
Ontsteking lijkt een goeie verdachte, maar valse lucht, koppakking gedoe, of iets anders wat niet met brandstof te maken heeft kan ook.

Volvo is in het handboek heel specifiek over alle onderdelen vd ontsteking, of dat allemaal even belangrijk is weet ik niet. Ik heb met allerlei bobines en bougiekabels motoren laten draaien.
Voor breakerless ignition geven ze 1,8-2,0 ohm over pin 1 en 15, en 8-11 kohm over 1 en de uitgang. De rotor heeft 4-6 kohm weerstand. Vanaf 1976 heeft de bobinekabel 5,6 kohm/m weerstand, en de bougiekabels 6 kohm van kap tot kap.
De ballastresistor is 0,8-1 ohm, deze werkt samen met een 10V bobine. Een 12V bobine werkt het best in continu 12V.

'In excess of 30.000 volt' vindt Volvo dus 50.000 zal geen probleem zijn. Als bobines hun theoretisch maximale output al halen, ooit, in een draaiende motor.

Mijn 140 start koud ook zo twijfelachtig op LPG, en het stelbereik van de CO schroef is erg krap, te arm of te rijk zit bijna niks tussen, ik snap m nog niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vraag aan Henry: het heeft allemaal dus ruim 18 maanden en 20.000km gewerkt, als ik het goed begrijp.
Dit probleem is nu pas ontstaan? Dan is het niet een 'verkeerd' onderdeel verwacht ik, eerder een defect of ontregeld deel oid.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Klopt hij heeft in deze technische situatie al aardig wat kilometers gelopen. Maar, wat Marc ook zegt, Volvo loopt volgens mij ook snel op minder geschikte onderdelen.

Zo heb ik voor de motorwissel denk ik zn 50.000 km gereden met een standaard bobine en elektrische puntjes (in de b21a) voordat ik stil kwam te staan omdat de bobine de geest gaf. Daarna de huidige Bobine die werd voorgeschreven geïnstalleerd.

Ik heb ook bij de b21a in wintertijden meestal wat start issues gehad: https://volvolvo.nl/thread-14411.html
Omdat de LPG installatie de constante factor is de afgelopen jaren heb het vooral daarin gezocht het afgelopen jaar. (OMVL R90E verdamper heb ik redelijk recent gereviseerd)

sinds de B230a had ik vorige winter ook het volgende probleem op LPG:
wel direct starten en lopen. Maar na wegrijden tot +- 500 meter de kans dat hij afslaat en voor geen meter meer start. lijkt op verzuipen (als ik benzine had gereden). en lijkt op bevriezing vd verdamper.

Ik heb inmiddels het KVS pijl opgehoogd, en de LPG slangen naar de verdamper lagen wat hoog in het motor ruim, dus deze iets verlaagd zodat het hoogste punt (zoals het hoort) het bijvultankje is, om zo luchtbellen in het systeem te voorkomen. Dit maakte geen verschil.

Ook heb ik de LPG stelschroef in de LPG slang naar het mengstuk een paar slagen verder open gedraaid, hetgeen in de winter wordt aangeraden op het forum. Helaas ook zonder merkbaar verschil.

Het probleem op LGP deze winter: dus echt starten tot ik ons weeg (niet aanslaan) en me verbazen dat de accu het zo goed vol houd, terwijl de motor schud als een gek, en soms dan toch na veel gepruttel en pompen met het pedaal tot leven komen (dan op toeren houden tot de temperatuur begint te stijgen, dan is er niks aan de hand).

aangezien hij warm als een zonnetje loopt (op LPG en benzine) denk ik inderdaad ook dat de samenstelling van onderdelen prima gaat, maar dat er ergens een storing in zit.
gewoon simpelweg te arm afgesteld? maar wel vreemd dat koude start op beide brandstoffen slecht gaat...

De B230A heeft volgens het boekje een ontstekings vervroeging van 7 graden. Daar is hij bij de garage met CO meet apparatuur ook op afgesteld. De waardes waren perfect en liep mooi. Ik heb hem laatst aan de hand van wat topics hier nog richting de 11 graden gesteld (ivm LPG/winterdagen), maar dat hielp ook niet.

Elektroden afstand van de (LPG)bougies rond de 0,5-0,6 gesteld (iets krapper ivm LPG). Ik weet niet of het ook voor LPG bougies nodig is deze afstand iets krapper te zetten eigenlijk, maar toch geprobeerd. Leek weinig verschil te geven.

Ik had nog een koppakking lek test kitje liggen. Net nog even een test gedaan, maar hier kwam niks uit (gelukkig).

Heb al eens vaker wat rond gespoten met remreiniger voor vacuüm lekkages, maar ook niks gevonden.

alle connectoren van bedragen lof gehad, en wat steviger vast geknepen voor beter contact. Aarding van accu en blok nagekeken.

kap/rotor nieuw, kabels zgan.

ik kan de bobine nog eens doormeten zoals Marc zegt. evt dus een andere (originele) bobine proberen, of zelfs mn oude verdeler met elec. punten kit erin. maar omdat het blok warm zo mooi loopt doe ik dat liever niet.

het houd je lekker bezig zullen we maar zeggen.. maar we houden de moed erin Smile
elke keer als ik weer iets heb nagelopen/ verbeterd/ veranderd, probeer ik weer een koude start de volgende dag.
Gr, Henry

Antwoord
Ik heb wel eens gehad dat de motot koud wat lastiger aan wilde slaan, (maar dus wel startte). Vervolgens nul vermogen, kon niet wegrijden, dan sloeg ie af (en dat met automaat).
Gele hulptroepen opgetrommeld, en toen deed ie het weer, na wat ge-emmer dan.
Wat was het verhaal: er zat vocht bij de bougies, zwakke vonk. Liep wel stationair, maar meer wide ie niet. Door de warmte en wat (wacht)tijd, was het weer droog genoeg en werkte het gewoon weer. Het ge-emmer met aanslaan was niet oorzaak, maar gevolg: door het lastig starten heb ik vanalles geprobeerd met choke, gaspedaal, contact aan/uit, gas en benzine. Dus mogelijk verzopen etc, waardoor het probleem dus nog sterker werd en er van alles secundair bij leek te komen. Spuitbus met vochtverdrijver hielp destijds ook.

De situatie was niet identiek aan hierboven, afgezien van het weer: het was toen nat en koud. Genadeklap voor de verouderde bougiekabels. Maar een slechte vonk (je verdenkt de bobine nu) en warm wel lekker lopen kan er mogelijk mee verklaard worden. Temeer omdat het probleem er is of niet is, op LPG en benzine. Vandaar dit 'intermezzo'...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
(3 January 2021, 19:58)BartJu schreef: Ik heb wel eens gehad dat de motot koud wat lastiger aan wilde slaan, (maar dus wel startte). Vervolgens nul vermogen, kon niet wegrijden, dan sloeg ie af (en dat met automaat).
Gele hulptroepen opgetrommeld, en toen deed ie het weer, na wat ge-emmer dan.
Wat was het verhaal: er zat vocht bij de bougies, zwakke vonk. Liep wel stationair, maar meer wide ie niet. Door de warmte en wat (wacht)tijd, was het weer droog genoeg en werkte het gewoon weer. Het ge-emmer met aanslaan was niet oorzaak, maar gevolg: door het lastig starten heb ik vanalles geprobeerd met choke, gaspedaal, contact aan/uit, gas en benzine. Dus mogelijk verzopen etc, waardoor het probleem dus nog sterker werd en er van alles secundair bij leek te komen. Spuitbus met vochtverdrijver hielp destijds ook.

De situatie was niet identiek aan hierboven, afgezien van het weer: het was toen nat en koud. Genadeklap voor de verouderde bougiekabels. Maar een slechte vonk (je verdenkt de bobine nu) en warm wel lekker lopen kan er mogelijk mee verklaard worden. Temeer omdat het probleem er is of niet is, op LPG en benzine. Vandaar dit 'intermezzo'...

ah ja. Aangezien ik de bougiekabels bij de motorwissel anderhalf jaar geleden heb vervangen, verdenk ik die niet meteen. ook heb ik de uiteinden ingespoten met WD40 (vochtverdrijver). kan geen kwaad om dit nog eens te doen.
Ook de aansluiten gecontroleerd: die irritante schroefdopjes op de bougies stevig vast gedraaid en alle kabels zelf er extra goed op gezet.

Zal ook eens kijken of ik in het donker vonken zie overspringen om uit te sluiten of de kabels toch geen mankementen hebben (of eens uitwisselen met die van de 244).
Gr, Henry

Antwoord
Maakt het nog verschil als je na het op contact zetten maar voor het starten een paar keer de gas/benzine-schakelaar wisselt tussen gas en neutraal?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
(4 January 2021, 07:05)Grey240Polar schreef: Maakt het nog verschil als je na het op contact zetten maar voor het starten een paar keer de gas/benzine-schakelaar wisselt tussen gas en neutraal?

Om extra te choken bedoel je?

Ik heb een AEB 722a schakelaar* met ledjes en een computertje die zelf een paar tellen choket als ik hem op contact zet. dat doe ik altijd minstens 2x. 
Ik heb nog niet geprobeerd om ook de keuzeschakelaar te gebruiken. mede omdat deze niet van LPG --> naar neutraal (geen brandstof) --> terug naar LPG kan.
Dit gaat altijd: LPG --> neutraal --> Benzine --> neutraal --> LPG (via 1 drukknop).

Dus dan gaat altijd de benzine afsluiter open. Maar wellicht maakt dit bij een mechanische benzine pomp niet uit zolang er niet gestart wordt? of zorgt de druk in de tank er altijd voor dat benzine dan de carb in stroomt? 2 brandstoffen tegelijk werkt natuurlijk niet (heb al vaker de benzine slang afgedopt om zeker te zijn dat er geen benzine de carb in sijpelt). 

*heb al eens de tip van Marc gehad om een oldskool schakelaar te gebruiken zonder computers ivm mogelijke storingen. Daarom ben ik ook naar een koude start op het benzine systeem gaan kijken om het hele LPG systeem te omzeilen. Het met de schakelaar overschakelen van brandstof en aangeven van tankinhoud werkt overigens perfect), ik kan ook eens de computer omwisselen met die van de 244 en kijken of beide wagens dan anders starten bedenk ik me nu...
Gr, Henry

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.786 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.128 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.280 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.453 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.497 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.505 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 5.945 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.633 30 January 2021, 15:51
  Ombouw naar carburateur Ruud245 22 11.389 25 July 2020, 18:30
Laatste bericht: Ruud245
  Help Van een b200e naar een b230fb Ruben240 17 8.932 17 June 2020, 22:18

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)