Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
B23E is een van de snelste 4-cil. blokken die volvo voor de 2 en 7 serie heeft gebruikt. Alles zal dus stapje terug zijn.
Als je een kop voor de B23E kan vinden met plaatjes van 3,9 - 4,0 dan is dit fris genoeg om op die van jou te monteren.
2-3 uur werk.
Gebruik je nog benzine of rij je alleen LPG?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Dank Skidje. Ik rijd alleen op gas. Benzine doet het niet meer. Ik zat er aan te denken dit weer een keer te laten maken. Voor de zekerheid omdat als ik nu stil kom te staan met teweinig brandstof ik direct gesleept moet worden. Even tankje LPG halen kan nl niet zo handig.....
Ik heb nog een b23 e kop liggen echter zonder kleppen etc erin. Staat zou goed zijn.... maar ik heb die al een jaar of 8 geleden gekocht en ligt sindien in mijn garage stof te happen. Maar als die er in moet moet alles van de oude kop overgezet worden. Dan is revisie wellicht net zo makkelijk..... Maar wellicht is het handigste idd een goede gebruikte b23e kop te vinden
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Je kunt de kleppen uit je oude kop overzetten, als de kleppen afdichten gaat het goed. Schuur ze dus in op de klepzetels, zet het in elkaar met nieuwe klepseals en je hebt een prima bruikbare kop.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
(9 September 2020, 22:32)Mark244 schreef: Je kunt de kleppen uit je oude kop overzetten, als de kleppen afdichten gaat het goed. Schuur ze dus in op de klepzetels, zet het in elkaar met nieuwe klepseals en je hebt een prima bruikbare kop.
Dat is idd een optie! revisie kan dan altijd nog. ZIt ik wel met het feit dat ik dan de klepstelplaatjes allemaal weer gewoon terug moet zetten en dan weer opnieuw kleppen moet (laten) stellen. Ik heb geen plaatjes meer. Vroeger had ik een hele doos vol maar heb ik ooit weggegeven en heb nu dus niks meer.
Berichten: 44
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2020
Mooi werk geleverd!
Vraagje ivm uitlaat:
Is er een originele oplossing bij zo'n grote gastank?
1 demper? Extra geluid?
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
(10 September 2020, 00:28)Ruud245 schreef: Mooi werk geleverd!
Vraagje ivm uitlaat:
Is er een originele oplossing bij zo'n grote gastank?
1 demper? Extra geluid?
Niet dat ik weet. Dat ik hem kocht zat er een motordemper op ipv de laatste demper. Dit gaf inderdaad extra geluid. Vorige eigenaar vond dat mooi en sportief maar ik vond het storend. Ik heb toen deze eronder laten maken bij EPS Hoogezand. Maar kan nu niet zeggen dat ik het een elegante oplossing vind. Ik wilde er tezinnertijd altijkd nog een rvs uitlaat onder zetten maar daar is het nooit van gekomen.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
originele oplossing is een verlengstuk langs de tank zodat de laatste demper ong onder de achterbumper hangt en met een trekhaak ziet dat er niet fraai uit omdat deze ook nog eens daarachter komt.
Ik heb 2 kleinere dempers onder de auto en een 2,25"pijp over de as recht naar achter. Naar eigen inzicht zo laten maken. Voor sedans kan het allemaal origineel blijven met LPG.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
(10 September 2020, 10:50)skidje schreef: originele oplossing is een verlengstuk langs de tank zodat de laatste demper ong onder de achterbumper hangt en met een trekhaak ziet dat er niet fraai uit omdat deze ook nog eens daarachter komt.
Ik heb 2 kleinere dempers onder de auto en een 2,25"pijp over de as recht naar achter. Naar eigen inzicht zo laten maken. Voor sedans kan het allemaal origineel blijven met LPG.
Met de grote gastank en trekhaak is er eigenlijk helemaal geen ruimte onder de bumper meer. Vandaar deze lelijke oplossing.
Heb jij een foto skidje van de situatie met kleinere dempers?
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zal er aan denken als de auto weer thuis is. Mijn zoon rijdt er al enige tijd mee rond in Eindhoven!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Zo we zijn inmiddels alweer een tijdje verder. Eindelijk is de uitlaat aangepast. Er zit nu weer een nieu sportspruitstuk op met een dikke pijp naar achteren met aan het einde een rvs pijp en demper. Maakt nog een sportief bromgeluid.
Verder heb ik de kop laten reviseren want hij was uitgesteld. nieuwe distributieriem en nieuwe stuurbekrachtigingsomp erop. En als toetje is het hele injectiesysteem nagelopen en rubbertjes vernieuwd en alle luchtlekken verholpen. Met als resultaat en Volvo die start en loopt op gas en op benzine. Loopt weer als de brandweer!